کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ماکارونی تا پایان اردیبهشت با قیمت قبل


کد خبر : ۹۵۴۰۹چهارشنبه، ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۴:۱۲۱۶۹۱۹ بازدید

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اصلاح قیمت گندم و آرد را در بلندمدت به نفع مردم دانست و گفت: در تامین سهمیه آرد ...
ماکارونی تا پایان اردیبهشت با قیمت قبلماکارونی تا پایان اردیبهشت با قیمت قبل

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اصلاح قیمت گندم و آرد را در بلندمدت به نفع مردم دانست و گفت: در تامین سهمیه آرد صنف و صنعت مشکلی نداریم و به زودی قفسه های فروشگاه های زنجیره ای پر از ماکارونی می شود.

محمد قربانی در گفت و گوی زنده در برنامه میز اقتصادی خبر ۱۴ شبکه یک، اعلام کرد: بر اساس برآوردها با توجه به سهمیه آردی که به صنایع ماکارونی داده ایم محصول تولید شده هنوز در انبارها وجود دارد و می تواند وارد بازار شود.

وی پیش بینی کرد: تا پایان اردیبهشت امسال، ماکارونی موجود در انبارها با همان قیمت سال گذشته عرضه شود.

قربانی، کمبود فعلی ماکارونی در بازار را موقتی و آن را ناشی از اعلام  قیمت جدید ۱۲ هزار تومان بابت هر کیلو گرم آرد سهمیه ای صنف و صنعت خواند.

وی افزود: اصلاح قیمت و یا هر سیاست جدیدی که از سوی دولت اتخاذ شود، پیامدهایی دارد و ممکن است استرس در مردم ایجاد کند و از این رو مردم، مازاد بر نیاز خود خرید می کنند.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: تولیدکنندگان ماکارونی هم اطمینان داده اند که مشکلی در تولید و تامین این محصول ندارند.
 

*افزایش 200 درصدی قاچاق آرد

وی خاطرنشان کرد که در سال گذشته قیمت هر کیلوگرم آرد صنایع ماکارونی ۲۷۰۰ تومان بود و این قیمت پس از اصلاح از ابتدای امسال به ۱۲ هزار تومان رسیده است.
قربانی با بیان این که از دو میلیون تن گندم تولید شده در سال گذشته، ۲۵۰ هزار تن آن قاچاق شده است، اذعان داشت: قاچاق گندم و آرد رشد ۲۰۰ درصدی نسبت به سال ۹۹ داشته است.
 

*سالانه 250 هزار تن آرد یارانه ای در قالب صادرات از کشور خارج می شود

وی ادامه داد: از سوی دیگر صادرات آرد یارانه ای به شکل ماکارونی، بیسکویت و شکلات اتفاق می افتد و طبق آمار گمرک ایران، سالانه حدود ۲۵۰ هزار تن از این طریق آرد یارانه ای از کشور خارج می شود.

قربانی در همین حال به ضایعات ۲۰ تا ۳۵ درصدی گندم در سال نیز اشاره و تصریح کرد؛ ما سالانه قاچاق گندم و آرد غیرمکشوفه هم داریم که از مجاری مختلف به کشورهای همسایه منتقل می شود.

وی گفت: پرداخت یارانه به گندم داخلی، کمبود تولید بر اثر خشکسالی و افزایش قیمت های جهانی در پی جنگ روسیه و اوکراین، موجب شده قاچاق این محصول از کشور جذابیت داشته باشد.


*پیش بینی ادامه تبعات جنگ تا ۵ سال آینده

قربانی در این میز اقتصادی اظهار داشت: روسیه و اوکراین ۲۰ درصد غله جهان را تامین می کنند و با روی دادن جنگ میان این دو کشور در واقع ۲۰ درصد از عرضه جهانی کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: با توجه به این که امسال کشت غلات در اوکراین بر اثر جنگ متوقف شده، پیش بینی می شود تبعات این بحران تا پنج سال آینده ادامه داشته باشد.
معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در عین حال به تغییر سیاست های تجاری و تولیدی کشورهای اروپایی و برخی کشورهای منطقه اشاره کرد و گفت: این کشورها ذخایر محصولات راهبردی خود را افزایش داده اند و ایران نیز ظرفیت ذخایر استراتژیک خود را از سال ها پیش ارتقا داده و از این رو در تامین غلات مشکلی نداریم.
 

*تدارک ۷۱ هزار میلیارد تومان برای یارانه گندم

قربانی درباره قیمت نان نیز به مردم اطمینان داد که قیمت نان های سنتی تغییری نخواهد کرد.

وی ادامه داد: میزان مصرف سرانه نان خانوارهای ایرانی مشخص است و با توجه به آن، طراحی لازم بر ای تامین گندم مورد نیاز انجام گرفته است.

این مقام مسوول با بیان این که مجلس شورای اسلامی مبلغ ۷۱ هزار میلیارد تومان  یارانه در این زمینه تدارک دیده است، اظهار داشت: مردم با همان قیمت سابق می توانند نان سنتی را خریداری کنند.

وی درباره علت ورود دولت به اصلاح قیمت گندم و آرد، تصریح کرد: دیوارکشی و برخورد فیزیکی برای جلوگیری از قاچاق این محصولات پاسخ نمی دهد و این در حالی است که کشورهای همسایه مانند جارو برقی دارند یارانه های گندم و آرد ایران را می مکند.

وی اقدام دولت در اصلاح و واقعی کردن قیمت گندم و آرد را شجاعانه توصیف کرد و گفت: در شرایط کنونی باید اصلاح قیمت ها را داشته باشیم، زیرا با این اقدام بنیادی و جلوگیری از قاچاق، یارانه ها به جای آن که سر سفره کشورهای همسایه برود، سر  سفره مردم ایران خواهد رفت.
 

تصویب ۲۰۰ میلیارد تومان یارانه کاشت سویا

قربانی در ادامه به اقدام دیگری برای حمایت از کشاورزان اشاره کرد و اذعان داشت: در کنار تغییر سیاست های حاصل از تغییر قیمت ارز و  قیمت جهانی، وزارت جهاد کشاورزی یک سیاست مکمل و خوبی را با عنوان یارانه کاشت تدارک دیده است. 

وی افزود: براساس این سیاست، به منظور افزایش انگیزه تولید، به ازای هر هکتار کشت گندم، کلزا و سویا به کشاورزان مبلغی به صورت بلاعوض پرداخت می شود.
معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در فاز نخست، دو هفته پیش در شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی محصولات اساسی، تا سقف ۲۰۰ میلیارد تومان یارانه کاشت سویا مصوب شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها