کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

درآمدهای نفتی که صرف بدهی دولت می‌شود


کد خبر : ۹۵۰۱۸پنجشنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۶:۰۳۲۹۲۴ بازدید

در حالی که وزیر نفت از دو برابر شدن درآمدهای صادرات نفت و محصولات نفتی در سال گذشته خبر داده، سخنگوی دولت می‌گوید ماهانه ...
درآمدهای نفتی که صرف بدهی دولت می‌شوددرآمدهای نفتی که صرف بدهی دولت می‌شود

در حالی که وزیر نفت از دو برابر شدن درآمدهای صادرات نفت و محصولات نفتی در سال گذشته خبر داده، سخنگوی دولت می‌گوید ماهانه ۱۰ هزار میلیارد تومان صرف تسویه بدهی‌های دولت می‌شود.

جواد اوجی وزیر نفت روز سه‌شنبه ۳۰ فروردین اعلام کرد سال گذشته مجموع درآمد صنعت نفت از محل صادرات نفت، میعانات گازی، فرآورده‌های نفتی و غیره ۴۳ میلیارد دلار بوده است.

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که این رقم در سال ۱۳۹۹ حدود ۲۱  میلیارد و ۴۳ میلیون دلار بوده؛ به عبارتی، صادرات نفت، محصولات نفتی و گاز ایران در سال گذشته نسبت به سال قبل آن بیش از دو برابر شده است.

چنین رشدی در صادرات نفتی ایران قابل انتظار بود، چرا که آمارهای شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها، از جمله تانکر ترکرز، نشان می‌دهد که متوسط صادرات روزانه نفت ایران در سال گذشته روزانه حدود ۷۰۰ هزار بشکه بوده و ایران حدود ۴۵۰ هزار بشکه نیز صادرات محصولات نفتی داشته است. در مجموع صادرات نفت و محصولات نفتی ایران در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۰ درصد افزایش یافته و به رقم ۱ میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه رسیده که ۴۰ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۰ است.

از طرفی متوسط قیمت نفت برنت در بازارهای جهانی نیز در سال گذشته (1400) حدود ۸۰ دلار بوده که تقریبا دو برابر سال ۱۳۹۹ است.

اوجی توضیح نداده چرا به رغم افزایش ۴۰ درصدی حجم صادرات نفت و محصولات نفتی، همچنین افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت نفت، درآمدهای صادرات نفتی ایران بجای افزایش ۱۴۰ درصدی (۲.۴ برابر شدن) تنها دو برابر شده است؛ اما با توجه به گزارش‌های متعدد منتشر شده در رسانه‌های بین‌المللی از تخفیف چشمگیر ایران به چین برای فروش نفت، همچنین هزینه‌های دور زدن تحریم‌ها، این موضوع چندان عجیب نیست.

موضوع دیگر اینکه اوجی توضیح نداده چه میزان از درآمدهای ۴۳ میلیارد دلاری صادرات نفت و محصولات نفتی وارد کشور شده، چه میزان صرف تهاتر نفت با کالا شده و چه میزان در خارج کشور است.

آنچه که مشهود است، دو برابر شدن صادرات نفتی و رشد بیشتر از ۴۰ درصدی صادرات غیرنفتی کشور نتوانسته بازار ارز را مهار کند.

متوسط نرخ دلار در سال گذشته ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان بوده که ۱۵ درصد بیشتر از سال ۱۳۹۹ و بیش از دو برابر سال ۱۳۹۸ است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها