کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دلار آزاد در پایین‌ترین قیمت خود در یک ماه گذشته


کد خبر : ۹۳۳۷چهارشنبه، ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۲:۲۶۳۰۹۱ بازدید

روز سه‌شنبه سومین روز افت متوالی دلار بود تا بهای این ارز با 20 تومان کاهش به 3465 تومان برسد، رقمی که پایین‌ترین نرخ فروش ...

روز سه‌شنبه سومین روز افت متوالی دلار بود تا بهای این ارز با 20 تومان کاهش به 3465 تومان برسد، رقمی که پایین‌ترین نرخ فروش در یک ماه گذشته است.

گروهی از فعالان برای نزول قیمتی شاخص بازار ارز دو عامل اصلی «کاهش میزان قاچاق ارز» و «محدود شدن تقاضاهای سفته بازانه» را عنوان می‌کنند، اما با وجود کاهش قیمت دلار دربازار آزاد، نرخ رسمی دلار در مرکز مبادلات ارزی روز گذشته با رشد مواجه شد و از سطح 2730 تومان عبور کرد. در چهارمین روز هفته، سکه نیز برخلاف دلار رشد قیمتی را تجربه کرد، رشدی که ناشی از صعود بهای جهانی اونس بود. 


 افت 1.4 درصدی از شنبه

روز سه‌شنبه بهای ارز شاخص بازار برای سومین روز متوالی افت کرد و به قیمتی پایین‌تر از مرز 3470 تومان رسید. در چهارمین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3480 تومان آغاز کرد که کاهشی 5 تومانی نسبت به روز دوشنبه داشت. این روند نزولی تا ساعت 3 بعدازظهر ادامه پیدا کرد و در این ساعت نرخ فروش به 3465 تومان رسید، عددی که 20 تومان کمتر از قیمت روز دوشنبه بود. بهای دلار از یکشنبه هفته جاری در مسیر کاهشی قرار گرفته تا در 4 روز 4/1 درصد از ارزش این ارز در بازار داخلی کاسته شود. دلار از ابتدای هفته جاری 50 تومان افت قیمتی را تجربه کرده و از 3515 تومان به 3465 تومان رسیده است. روز سه‌شنبه نرخ رسمی دلار برای اولین بار در هفته جاری افزایش پیدا کرد. در چهارمین روز هفته، بانک مرکزی نرخ رسمی دلار را 27 هزار و314 ریال اعلام کرد که افزایشی 28 ریالی نسبت به روز پیشین داشت. 

 کاهش دو سمت تقاضا

در روزهای گذشته حجم تقاضای بازار محدود شده و به تبع آن دلار در مسیر نزولی قرار گرفته است. در بازار ارز چهار سمت اصلی تقاضا وجود دارد که در حال حاضر به اعتقاد تحلیلگران تاثیرگذاری دو بخش آن کاهش یافته است. سرفصل «تقاضای ارز تجاری» و «تقاضای ارز مسافرتی و خدماتی» دو سمت تقاضای واقعی بازار هستند. در کنار این دو «خروج ارز و سرمایه» و «خرید ارز برای فعالیت‌های سفته بازانه» دو سمت دیگر تقاضا هستند که معمولا به نوسانی شدن قیمت‌ها دامن می‌زنند. به اعتقاد گروهی از کارشناسان فعلا «کاهش میزان قاچاق ارز» و «محدود شدن تقاضاهای سفته بازانه» دو عامل اصلی محدود شدن تقاضا و افت قیمتی دلار در روزهای اخیر است. در واقع سمت تقاضایی که معمولا به نوسانی شدن قیمت‌ها کمک می‌کرد، در حال حاضر نقش کمتری در بازار ایفا می‌کند. به باور برخی از فعالان در دو هفته اخیر میزان قاچاق ارز به کشورهای همسایه کاهش یافته است. به گفته آنها دلار در بازار کشورهای همسایه با اختلاف کمتری نسبت به «بازار استانبول» معامله می‌شود، امری که تمایل معامله گران برای قاچاق ارز و استفاده از تفاوت قیمتی دو بازار را کاهش می‌دهد. بر اساس صحبت‌های بازیگران، نرخ فروش دلار در بازار داخلی متاثر از قیمت این ارز در منطقه و کشورهای همسایه است. 

از طرف دیگر به‌نظر نمی‌رسد دو سمت واقعی تقاضا نیز در روزهای اخیر تغییر چندانی را تجربه کرده باشند. تقاضای ارز تجاری معمولا در مرکز مبادلات ارزی تامین می‌شود و مقدار کمی از تقاضای این گروه به بازار آزاد منتقل می‌شود. همچنین در حال حاضر تقاضای ارز مسافرتی بازار نیز کم شده تا از این سمت نیز حمایتی در بازار نباشد.

گروه دیگری از فعالان، «انتظاری شدن بازار» و «روند نزولی قیمت» را از دیگر عوامل کاهشی دلار عنوان می‌کنند. به باور این فعالان روند نزولی دلار به کنار کشیدن برخی از معامله گران بزرگ منجر شده است. علاوه بر این روند نزولی، نزدیک شدن زمان مذاکرات هسته ای ژنو بازار را تا حدی در حالت انتظار قرار داده است. به گفته فعالان، برخی بازیگران معاملات خود را به پایان مذاکرات جدید و آشکار شدن روند قیمتی دلار موکول کرده‌اند. قرار است رایزنی‌های دوجانبه ایران و آمریکا در سطح معاونان روزهای ۲۵ تا ۲۷ دی ماه در ژنو برگزار شود. روز چهارشنبه هم جواد ظریف و جان کری به ژنو خواهند رفت تا پیش از مذاکرات دوجانبه معاونان خود، با یکدیگر دیدار کنند.

 حرکت معکوس سکه

روز سه‌شنبه بهای سکه با وجود افت قیمتی دلار، افزایش یافت. در چهارمین روز هفته هر سکه بهار آزادی به بهای 994 هزار تومان معامله شد که افزایشی 2 هزار تومانی نسبت به روز دوشنبه داشت. عامل اصلی ناهمسویی سکه با دلار، افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی بود. بهای سکه در بازار داخلی تحت‌تاثیر قیمت دلار و قیمت اونس است. روز سه‌شنبه قدرت افزایش قیمت اونس بر قدرت کاهش ارزش دلار پیروز شد.

ji1701jiejsdxh3jcrkr.jpg

rmk1uvff74ifzixb1iym.jpg



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها