کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

جزئیات پاداش کم مصرفان برق


کد خبر : ۹۲۱۲۳دوشنبه، ۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۴:۵۷۱۴۶۷ بازدید

مشترکان برق در حالی با مصرف برق در چارچوب الگو از تعرفه یارانه ای برق بهره مند می شوند، که درصورت کاهش مصرف در...
جزئیات پاداش کم مصرفان برقجزئیات پاداش کم مصرفان برق

مشترکان برق در حالی با مصرف برق در چارچوب الگو از تعرفه یارانه ای برق  بهره مند می شوند، که درصورت کاهش مصرف در ماه های گرم سال، مشمول دریافت پاداش آنهم بر اساس "هزینه تامین برق" شده و این پاداش در زمان هایی خاص تا دو برابر نیز قابل افزایش خواهد بود.

مصرف برق در ماه های گرم سال و با روشن شدن لوازم برقی سرمایشی اوج می گیرد. در این ایام عموما حداکثر انرژی الکتریکی یا برق از نیروگاه ها دریافت و اگر نیروگاه ها توان پاسخگویی به حجم بالای تقاضا را نداشته باشند، شبکه برق با خاموشی مواجه می شود.
 
این در شرایطی است که افزایش ظرفیت نیروگاهی کشور بسیار زمانبر، سرمایه بر آثار مخرب آن بر محیط زیست قابل توجه است و از سویی با مدیریت مصرف و حذف مصارف غیرمتعارف، مدیریت ساعات اوج بار شبکه یا پیک مصرف، قابل مدیریت است.
 
عموما در ماه های گرم سال تقاضا از نیروگاه ها افزایش یافته و این فشار در ساعات اوج یا پیک بار مضاعف می شود. ساعات پیک مصرف عموما از ساعت ۱۲ تا ۱۸عصر و مجددا از ۲۰ تا ۲۳ شب را در ماه های گرم در برمی گیرد، و نیاز است در این ساعات، مشترکان تا حد امکان مصرف برق خود را مدیریت کنند.
 
آئین نامه ابلاغی هیات وزیران درباره نحوه محاسبه تعرفه برق نیز این مسئله را از نظر دور نداشته و اقدام به سیاست گذاری های تشویقی برای مهار مصرف در ماه های گرم و ساعات پیک مصرف کرده  و در این رابطه آورده است: "با هدف تشویق مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند و مصرف خود را در ماه‌های گرم نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش می‌دهند، به میزان کاهش مصرف نسبت به الگوی مصرف یا مصرف دوره مشابه سال قبل ، پاداش صرفه جویی معادل هزینه تأمین برق پرداخت می‌شود. اعمال ضریب ۲ برای پاداش صرفه جویی در ساعات اوج بحرانی بلامانع است و برای فرهنگ سازی و تشویق به کاهش مصرف، وزارت نیرو مجاز به تعیین و اعمال تشویق (پرداخت پاداش) بیشتر و یا اهدای جوایز است."
 
خبرآنلاین نوشت: بر این اساس چنانچه مشترکان برق بتوانند مصرفشان را در چارچوب الگو کاهش دهند، مشمول پاداش می شوند. اصولاً الگوی مصرف برق بر اساس میانگین مصرف عامه مردم و لوازم برقی که عموم مردم استفاده می کنند، طراحی شده است و برای ۸۰ درصد مشترکین کشور که در مناطق عادی به سر می برند ۲۰۰ کیلووات ساعت در ماه های غیرگرم سال و ۳۰۰ کیلووات ساعت برای ماه های گرم است، مناطق گرمسیر کشور نیز متناسب با شرایط آب و هوایی شان الگوی خاص خود را دارند که تا ۳۰۰۰ کیلووات ساعت افزایش می یابد.
  
بر این مبنا چنانچه مشترکان برق بتوانند در ماه های گرم سال "مصرف خود را نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش داده" و "به زیر الگوی مصرف" برسانند، به ازاء هر کیلووات ساعت کاهش مصرف، معادل هزینه تامین برق پاداش گرفته و در قبوض خود بستانکار می شوند، این در شرایطی است که دولت در چارچوب الگوی مصرف، برق را به نرخ یارانه ای و به طور میانگین کمتر از یک سوم این نرخ در اختیار مشترکین قرار می دهد و البته پاداش کاهش مصرف در زمان پیک و اوج بارشبکه، می تواند تا دو برابر قیمت تامین برق هم افزایش یابد.
 
علاوه بر این که آئین نامه هیات دولت پیش بینی کرده است تعرفه برق مشترکین تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی در صورت مصرف به میزان ۵۰ درصد الگو، رایگان در نظر گرفته شود.
 
بدون شک همه این امکان را خواهند داشت که با کمی توجه و مدیریت در نحوه استفاده از لوازم برقی و الکتریکی منزل، علاوه بر کمک به صنعت برق و حفظ منابع ملی کشور، در راستای کمک به اقتصاد خانواده گام بردارند، اقداماتی چون استفاده از نور روز و خاموش کردن روشنایی های اضافی در پیک مصرف، استفاده بیشتر از دور کندکولر و یا تنظیم کولر گازی روی دمای آسایش یا همان ۲۵ درجه، استفاده از وسایلی چون ماشین لباسشویی و اتو در ساعات اولیه صبح یا ساعات آخر شب، توجه به برچسب انرژِی هنگام خرید لوازم برقی و ....
 
بر این اساس می توان در راستای مصرف بهینه انرژی برق گام برداشت و از مزایای آن برخوردار شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها