کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تغییر شیوه توزیع بنزین به نفع کیست؟


کد خبر : ۹۱۴۷۲شنبه، ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۱:۵۸۳۰۲۶ بازدید

هدف دولت از اجرای این طرح این است که عدالت در توزیع یارانه بنزین را اجرایی کنند و در حقیقت همه افراد جامعه...
تغییر شیوه توزیع بنزین به نفع کیست؟تغییر شیوه توزیع بنزین به نفع کیست؟

قرن نو به نقل از یک اقتصاددان گفت: من معتقدم اختصاص پانزده لیتر بنزین به هر کد ملی می تواند مقدمه‌ای برای افزایش بهای بنزین باشد.

سیدمرتضی افقه، عضو هیئت علمی دانشگاه چمران اهواز افزود: هدف دولت از اجرای این طرح این است که عدالت در توزیع یارانه بنزین را اجرایی کنند و در حقیقت همه افراد جامعه از یارانه بنزین برخوردار شوند نه‌فقط کسانی که دارای خودرو هستند.

وی افزود: هرچند اجرای طرح اختصاص پانزده لیتر به هر کد ملی، در کوتاه‌مدت قابل‌توجیه است اما به نظر می‌رسد این اقدام، زمینه‌چینی برای افزایش قیمت بنزین در آینده باشد. دولت به این نتیجه رسیده برای جبران کسری بودجه خود حتی به افزایش قیمت خدمات دولتی متوسل شود تا کسری بودجه خود را تأمین کند. 

تغییر شیوه توزیع بنزین به نفع کیست؟

افقه در پاسخ به این سؤال که اجرای این طرح به نفع چه کسی خواهد بود؛ گفت: در این مورد حداقل به نفع کسانی است که خودرو ندارند؛ در واقع یک نوع یارانه است و بنده حدس قوی می‌زنم که چون می‌خواهند قیمت بنزین را بالا ببرند و از تنش احتمالی ناشی از این افزایش جلوگیری کنند، ابتدا این پول را پرداخت می‌کنند که شیرینی دریافت یارانه به مذاق ملت خوش بیاید و در نهایت قیمت بنزین دستخوش افزایش شود. 

وی تأکید کرد: باید دقت کرد توزیع پول در اقتصاد مسئله‌ای عادی نیست و در اصل نشان از شرایط نامناسب جامعه و اقتصاد دارد و طبیعی است به دلیل شدت تحریم‌ها و کاهش درآمدها،‌ گریزی از این کار نیست اما باید توجه داشت این شیوه مملکت‌داری در زمینه اقتصادی بادوام نخواهد بود. 

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سؤال که آیا این طرح سودی برای اقتصاد ملی دارد یا خیر؛ بیان کرد: واقعیت این است که چنین طرح‌هایی سودی برای اقتصاد ایران ندارد، اکنون دولت در تنگنای کمبود بودجه است و تمام این طرح‌ها عمدتاً با هدف تأمین کسری بودجه است. ما اقتصادخوانده‌ها براین‌باوریم یک تولیدکننده زمانی که در منطقه سود است به دنبال حداکثر کردن سود است و زمانی‌که در منطقه زیان قرار گیرد به دنبال حداقل کردن ضرر است. شرایط اقتصادی ما اکنون در منطقه زیان قرار دارد. دولت با این کارها به زعم خود می‌خواهد ضرر و زیان‌های ناشی از مشکلات اقتصادی را به حداقل برساند اما این طرح‌ها دوام ندارد.

پول‌پاشی بحران را حل نمی‌کند

 وی در توضیح این مطلب ادامه داد: برای اینکه اقتصاد ملی به رشد برسد و رونق بگیرد، اقدامات اساسی و بسیار جدی لازم است که دولت و حاکمیت فعلاً چنین جهت‌گیری‌هایی ندارد.

این اقتصاددان گفت: قطعاً اقتصاد ایران درگیر مشکل است اما مشکلات با پول‌پاشی و توزیع یارانه نقدی کاهش نمی‌یابد. هیچ‌گاه توزیع یارانه عمومی نمی‌تواند سطح رفاه را افزایش دهد و به نظر من در کوتاه‌مدت راهی جز حل مشکل تحریم‌ها نداریم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها