کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

عراق جایگزین ایران در ترانزیت کالا بین امارات و ترکیه


کد خبر : ۹۱۳۲۹سه شنبه، ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳:۴۸۳۱۴۰ بازدید

ظاهرا توافق‌های اولیه بین امارات و ترکیه برای جایگزینی عراق به جای ایران برای ترانزیت کالا حاصل شده است.
عراق جایگزین ایران در ترانزیت کالا بین امارات و ترکیهعراق جایگزین ایران در ترانزیت کالا بین امارات و ترکیه

ظاهرا توافق‌های اولیه بین امارات و ترکیه برای جایگزینی عراق به جای ایران برای ترانزیت کالا حاصل شده است. وزیر خارجه ترکیه می‌گوید امارات در این زمینه پیشنهادهایی ارائه کرده که آنکارا از آنها استقبال می‌کند.

به گزارش ایران جیب از دویچه‌وله آلمان، با بهبود روابط ترکیه با امارات متحده عربی افزایش تبادل کالا میان دو کشور بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و پیدا کردن یک راه زمینی برای این کار اهمیت ویژه‌ای دارد.

انتقال کالا میان ترکیه و امارات در حال حاضر به طور عمده از مسیر دریایی تنگه باب المندب، دریای سرخ و کانال سوئز انجام می‌شود که بین ۲۰ تا ۲۸ روز طول می‌کشد.

راه زمینی برای این کار می‌تواند از خاک عراق یا ایران بگذرد و زمان انتقال کالا را به هشت تا ۱۰ روز کاهش می‌دهد.

ایران به نقش آفرینی در این کریدور ترانزیتی امید زیادی بسته و محمدجواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سوم آذرماه به خبرگزاری مهر گفته بود حدود یک ماه پیش عبور آزمایشی دو کامیون از امارات به سمت ترکیه از طریق ایران انجام شد.

با آغاز سال جدید میلادی منابع خبری به نقل از مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گزارش دادند امارات به آنکارا پیشنهاد کرده برای ترانزیت کالا بین دو کشور عراق جایگزین ایران شود.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، چاووش اوغلو در یک برنامه تلویزیونی گفته دولت ترکیه پیشنهادی از امارات برای امضای قرارداد در زمینه حمل و نقل زمینی دریافت کرد که از آن استقبال کرده و در حال حاضر مذاکره در مورد آن جریان دارد.
 

انگیزه امارات برای جایگزین کردن عراق

او می‌گوید انگیزه اماراتی‌ها برای تغییر مسیر زمینی به عراق به جای ایران، کوتاه کردن زمان حمل و نقل محموله‌ها است.

دو مسیر ترانزیتی عراق و ایران به لحاظ مسافت تفاوت چشمگیری با هم ندارد؛ امارات باید کالای خود را ابتدا از طریق خلیج فارس به یکی از بندرهای ایران یا عراق انتقال دهد.

بندرهای ایرانی برای این منظور نزدیک‌تر هستند اما مسیر زمینی رسیدن به مرز ترکیه از طریق عراق به مراتب کوتاه‌تر است.

افزون بر این ترکیه قصد دارد بند بصره را از طریق راه آهن به استانبول متصل کند. ایران از دو دهه پیش تلاش می‌کند از شلمچه به بصره و شبکه راه آهن عراق متصل شود که تاکنون توفیقی در این کار نداشته است.

به گفته چاووش اوغلو در مسیر زمینی بخش زیادی از زمان صرف ترخیص کالا از گمرک می‌شود که احتمالا می‌توان پس از توافق با امارات در یک توافق سه‌جانبه با عراق آن را حل کرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها