کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نکاتی درباره پیشرفت ایمنی خودروهای ایرانی


کد خبر : ۹۱۲۳۰یکشنبه، ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱:۴۶۹۱۸۴ بازدید

عکسی که در کانال‌های تلگرامی دست به‌دست می‌شود، نشان‌دهنده تصادف یک تویوتا کرولا با شاهین است. حادثه در ...
نکاتی درباره پیشرفت ایمنی خودروهای ایرانینکاتی درباره پیشرفت ایمنی خودروهای ایرانی

به گزارش ایران جیب به نقل از روزنامه هفت صبح، عکسی که در کانال‌های تلگرامی دست به‌دست می‌شود، نشان‌دهنده تصادف یک تویوتا کرولا با شاهین است. حادثه در خیابان‌های تهران رخ داده است‌. یک طرف ماجرا یکی از محبوب‌ترین و استاندارد‌ترین و پرتیراژ‌ترین اتومبیل‌های جهان قرار دارد و طرف دیگر محصول جدید و نوپای سایپا. تویوتا به پشت شاهین زده است. و نتیجه؟ ‌قسمت جلوی تویوتا به شکل فاحشی آسیب دیده و تعویض کاپوت و چراغ‌ها به‌نظر ضروری می‌رسد اما قسمت پشت شاهین تقریبا آخ هم نگفته است. به‌نظر می‌رسد این خرافه مضحک در مورد عدم ایمنی اتومبیل‌های ساخت ایران به‌تدریج باید به‌دست فراموشی سپرده شود.

تصادف شاهین با کرولا

مبحث ایمنی خودرو الزاما در مقوله استحکام خلاصه نمی‌شود و پارامترهای دیگری هم موثر هستند اما هرچه هست استفاده سایپا از بدنه فولادی آن‌هم با استحکام بالا در ساخت شاهین،‌ ضریب آرامش و اطمینان سرنشینان را بالا برده است. به‌هرحال این تصویر گویای همین استحکام است که در اتومبیل‌های نسل جدید ایرانی رعایت شده است.

اما مسئله ایمنی فقط فولاد نیست. شاید به همین خاطر است که سایپا جسارت به‌خرج داد و جرات کرد تا شاهین را برای تست ایمنی موسسه یورو انکپ بفرستد. در این مرکز، شاهین ایرانی توانست از تست R۹۵ استاندارد ECE سربلند خارج شود و ۳ ستاره ایمنی را کسب کند. این سه ستاره حتی مجوزی است برای عرضه یک اتومبیل به بازار اروپا. این نکته را گفتیم تا  شما با اهمیت این تست بیش از پیش آشنا شوید. در تست تصادف 95ECE R در حالی‌که خودرو ثابت است، جسمی متحرک به جرم ۹۵۰ کیلوگرم (MDB EEVCKg=۹۵۰) با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت با زاویه ۹۰‌درجه‌ای به بخش کناری خودرو برخورد می‌کند.

در مجموعه تست‌های یورو انکپ، ‌باز شدن به‌موقع و درست کیسه‌های هوا، ‌حفظ تعادل، ‌حفظ اتصالات و جوش‌ها و ده‌ها پارامتر دیگر مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. به‌عنوان مثال برای تست کیسه هوا شاهین با سرعت 56‌کیلومتر بر ساعت و در شرایط تصادف از روبه‌رو به شکل صد درصد مورد ارزیابی قرار گرفت. در حال حاضر هم تارا و هم شاهین خودروهایی ایمن هستند اما تست یورو انکپ این اجازه را به ما می‌دهد که شاهین را در بحث ایمنی، بالاتر از تارا قلمداد کنیم. احتمالا ایمن‌ترین خودروي داخلی.

نمی‌خواهیم غلو کنیم. خودروسازان ایرانی  هنوز در جاده بی‌انتهای حفظ ایمنی سرنشین راه‌های زیادی را باید بپیمایند اما دیگر آن شوخی‌های قدیمی که اتومبیل‌های ایرانی را آهن‌پاره و سست و کاغذی می‌خواندند، تبدیل به شوخی‌هایی زشت و قابل فراموشی شده‌اند. تصویر این تصادف، ‌تصویر صندوق عقب مستحکم شاهین در ضربه محکم و شدید کرولای ژاپنی نشانه‌اي بر این مدعاست. پس لطف کنید هرجا این شوخی و این طعنه‌ها را دیدید به آن پروبال ندهید. زشت است‌!



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها