کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تأثیر سویه اومیکرون بر شاخص‌های اقتصادی جهان


کد خبر : ۹۱۱۵۶جمعه، ۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۵:۳۳۱۶۲۶ بازدید

به نظر می‌رسد همه‌گیری نوع جدید ویروس کرونا، در مقایسه با موج‌های قبلی، تاثیر اقتصادی کمتری به دنبال دارد.
تأثیر سویه اومیکرون بر شاخص‌های اقتصادی جهانتأثیر سویه اومیکرون بر شاخص‌های اقتصادی جهان

شیوع آخرین نوع ویروس کرونا با چنان سرعتی در جریان است که حتی تحلیلگران اقتصادی فرصت بررسی و ابراز عقیده در مورد آن را ندارند. به همین دلیل مدتی طول می‌کشد تا اثرات اقتصادی آن در داده‌های رسمی اقتصادی آشکار شود. اما بر اساس برخی از شاخص‌ها که زودتر منتشر می‌شوند، می‌توان رفتار مصرف‌کنندگان و کارگران را بررسی کرد و تحلیل‌های سریع‌تری ارائه داد.

برای مثال ابتدا تمایل افراد به بیرون رفتن را در نظر بگیرید. نشریه اکونومیست با استفاده از داده‌های شرکت گوگل که شامل میزان تحرک برای بازدید از محل‌های کار، مکان‌های خرده‌فروشی و تفریحی و مراکز حمل‌ونقل است، به بررسی میزان مصرف کالا و خدمات مصرف‌کنندگان پرداخته است. این معیار در آمریکا به طور قابل قبولی پایدار بوده، هرچند که در سطوحی کمتر از آمارهای قبل از همه‌گیری کرونا است. اما در روزهای اخیر در بریتانیا و آلمان این میزان اندکی کاهش یافته است.

البته بسته به نوع فعالیت، در جزئیات تفاوت‌های چشمگیری وجود دارد. به نظر می‌رسد بازگشت به دفتر کار متوقف شده است. در آمریکا و آلمان سفر به محل کار در هفته منتهی به ۲۳ دسامبر، به ترتیب حدود ۲۵ درصد و ۱۶ درصد کمتر از سطح قبل از همه‌گیری کاهش یافته است. در بریتانیا، جایی که دولت دستورالعمل کار از خانه را صادر کرده است، تردد به محل کار ۳۰ درصد کمتر شد. در مقابل، فعالیت‌های مرتبط با خرده‌فروشی و تفریح در هر سه کشور به روند بهبودی خود ادامه داده است.

این موضوع نشان می‌دهد که با توجه به تعطیلات سال نو، مردم ممکن است در زمان خروج از خانه تغییر ایجاد کنند. همچنین ممکن است نشان‌دهنده این باشد که افرادی که به‌راحتی می‌توانند از خانه کار کنند، این کار را انجام می‌دهند که این موضوع نیز نشانه‌ای از افزایش سازگاری اقتصاد با انواع جدید همه‌گیری است.

از سوی دیگر، اقدامات پیشگیرانه بهداشتی در حال ضربه‌زدن به صنعت رستوران‌داری است. بر اساس داده‌های پلت فرم اوپن تیبل، افراد کمتری نسبت به سال ۲۰۱۹ در رستوران‌ها غذا می‌خورند. در آمریکا و بریتانیا در هفته منتهی به ۲۰ دسامبر ۱۲ تا ۱۵ درصد کمتر از مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ از مردم در رستوران‌ها، کافه‌ها و بارها پذیرایی شد.

به نظر می‌رسد اومیکرون در ایجاد اختلال در سفر نیز نقش داشته است که در آمریکا و چین این مسئله بسیار قابل توجه بوده است. طبق اعلام شرکت داده فلایت اویر، در هفته منتهی به ۲۶ دسامبر، حدود ۳۵۰۰ پرواز داخلی و بین‌المللی که در آمریکا شروع یا به پایان رسید، لغو شده است. یعنی چیزی در حدود ۲.۵ درصد از کل پروازها. در حالی که در مدت مشابه و در سال ۲۰۱۹، حدود ۰.۷ درصد از پروازها لغو شده است.

خطوط هوایی آمریکایی کمبود نیروی کار و آب و هوای بد را عامل لغو این پروازها می‌دانند. تعداد مسافرانی که در ۲۲ و ۲۳ دسامبر از فرودگاه‌های آمریکا عبور کردند کمی بیشتر از مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ بود. اما در مقایسه با سال ۲۰۱۹ که ۵ میلیون نفر سفر کرده بودند، تنها ۳.۲ میلیون مسافر در روزهای ۲۴ و ۲۵ سفر کردند.

اگرچه این شاخص‌ها فقط دید محدودی از اقتصاد ارائه می‌دهند، اما ممکن است بخش‌هایی که به‌احتمال زیاد تحت تأثیر شیوع جدید کووید-۱۹ قرار دارند را به خوبی نشان دهند.

تحلیلگران مؤسسه رتبه‌بندی مودیز، برآوردهای خود از رشد آمریکا در اوایل سال ۲۰۲۲ را تا حدی به دلیل کاهش هزینه‌های سفر کاهش داده‌اند. اقتصاددانان انتظار دارند که در بریتانیا فشار اقتصادی بر صنعت رستوران‌داری، سرگرمی و مسافرت متمرکز شود، در حالی که سایر بخش‌ها تحت تأثیر قرار نخواهند گرفت. این نشان دهنده آن است که در مقایسه با دفعات قبل، این بار همه‌گیری کرونای جدید، تأثیر اقتصادی کمتری با موج‌های قبلی به دنبال دارد. اما با توجه به افزایش ابتلا، دولت‌ها تصمیم‌های سختگیرانه بیشتری می‌گیرند و محدودیت‌های بیشتری نیز در راه است. اما از آنجایی که کووید-۱۹ وارد سومین سال خود می‌شود، هر تحلیل گری تاکنون می‌داند که باید برای موارد غیرمنتظره آماده شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها