کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مردم، درگیر بازی خرید و فروش بنزین خواهند شد؟


کد خبر : ۹۱۰۶۴چهارشنبه، ۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۶:۵۷۳۹۱۳ بازدید

بالاخره پس از یک هفته از انتشار اخبار جنجالی درباره طرح جدید دولت برای سهمیه‌بندی و قیمت بنزین، حالا وزیر نفت از سیاست ...
مردم، درگیر بازی خرید و فروش بنزین خواهند شد؟مردم، درگیر بازی خرید و فروش بنزین خواهند شد؟

بالاخره پس از یک هفته از انتشار اخبار جنجالی درباره طرح جدید دولت برای سهمیه‌بندی و قیمت بنزین، حالا وزیر نفت از سیاست دولت برای اختصاص ۱۵ لیتر بنزین به هر کارت ملی خبر می‌دهد.

به گزارش ایران جیب از خبرآنلاین، ماجرا از انتشار خبری در روز پایانی آذرماه آغاز شد که قیمت بنزین در دو جزیره کیش و قشم افزایش خواهد یافت. نامه‌ای در فضای مجازی به امضای محسن رضایی، معاون اقتصادی منتشر شد که در این نامه از تصمیم جدید ستاد هماهنگی اقتصادی در تاریخ ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۰ پرده‌برداری کرده بود. در نامه محسن رضایی آمده بود: «مقرر شد طرح بازتوزیع یارانه بنزین از طریق ارائه سهمیه بنزین به افراد به جای خودروها به طور آزمایشی در جزیره قشم و کیش اجرا شود و هیئت وزیران براساس نتایج حاصل از اجرای آزمایشی طرح در خصوص تعمیم آن به کل کشور تصمیم‌گیری کند.»

اگرچه این خبر در ابتدا با تکذیب احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد همراه شد، اما قبل از آن، فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، محتوای نامه معاونت اقتصادی رییس جمهور در خصوص افزایش قیمت بنزین را تایید کرده و گفته بود: «دولت می‌خواهد قیمت بنزین را در دو جزیره کیش و قشم به صورت آزمایشی اجرا کند.»


سوءبرداشت از نامه محسن رضایی؟

اما این همه داستان نبود، بلکه علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت وارد گود شد و این اظهارات را تکذیب کرد. او گفت: آنچه که امروز در رسانه‌ها با عنوان گرانی بنزین منتشر شده، صحیح نیست و سوءبرداشت از نامه معاون اقتصادی دولت است.

به گفته وی، قرار نیست بنزین گران شود و دولت تصمیمات یک‌شبه نیست. حتما اگر قرار باشد تصمیمی گرفته شود که در زندگی جاری و عمومی مردم اثر بگذارد، جوانب مختلف آن سنجیده می‌شود.

وی ادامه داد: درباره این طرح نیز مقرر شده به‌صورت آزمایشی در دو جزیره قشم و کیش، سهمیه بنزین به‌جای خودروها به افراد اختصاص پیدا کند و قیمت عرضه همان نرخ عادی ۱۵۰۰ تومان برای بنزین سهمیه‌ای و ۳۰۰۰ تومان برای بنزین آزاد است که هیچ تفاوتی با نرخ موجود نخواهد داشت.

سخنگوی دولت تصریح کرد: در حال حاضر اگر کسی خودرو نداشته باشد، نمی‌تواند از سهمیه بنزین هم استفاده کند؛ در حالی‌که سوخت سرمایه ملی و متعلق به همه مردم است. اما کسی که مثلا چهار خودرو داشته باشد، چهار برابر سهمیه استفاده می‌کند. طبیعتا این روش ناعادلانه است و سهم کسی که توان خرید خودرو ندارد، در سوخت دیده نمی‌شود.

بهادری‌جهرمی تاکید کرد: با این تغییر که به‌صورت آزمایشی بنا شده انجام شود، کسی که خودرو ندارد هم می‌تواند سهمیه سوخت با کد ملی خود داشته باشد و آن را به قیمت مناسب به دیگران عرضه کند. لذا خبرسازی‌ها پیرامون افزایش قیمت بنزین صحت ندارد.


جزئیات طرح بنزینی دولت

با این وجود، در همان زمان بلافاصله محمدرضا لواسانی سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش، طرح جدید سهمیه یارانه‌ای بنزین برای هر کد ملی را تشریح کرد. او اگرچه خبر افزایش قیمت بنزین را کذب دانست، اما تاکید کرد: در بودجه ۱۴۰۱ اشاره‌ای به افزایش قیمت بنزین و سهمیه سوخت نشده است.

لواسانی تفاوت این طرح با طرح پیشین را تخصیص سهمیه بنزین به هر کد ملی عنوان کرد که پیش از این به هر خودرو تعلق می‌گرفت. بر این اساس، او گفت: از این پس سهمیه بنزین به دارندگان هر کدملی دارای خودرو یا فاقد خودرو تعلق می‌گیرد، میزان یارانه تخصیصی به ازای هر نفر معادل ۲۰ لیتر بنزین به نرخ ۱۵۰۰ تومان است.

به گفته لواسانی، یارانه سهمیه بنزین از هر کارت بانکی قابل برداشت است و افراد در صورت نداشتن خودرو می‌توانند این یارانه را با اپلیکیشنی که به همین منظور طراحی شده، به فروش برسانند.

طبق این طرح، افرادی که به هر دلیلی امکان فروش سهمیه خود یا انتقال به دیگری را نداشته باشند، بعد از مدت مشخصی مبلغ آن را به صورت فروش خودکار، در حساب خود دریافت خواهند کرد.

او با تاکید بر این‌که تمام دارندگان کد ملی که بیش از یک سال در کشور اقامت داشته باشند، مشمول طرح هستند، متذکر شد: با اجرایی شدن طرح جدید سهمیه بنزین، رانندگان وسایط نقلیه عمومی همچنان از سهمیه‌ خود برخوردارند و هیچ‌گونه تغییری در سهمیه تاکسی‌ها، خودروهای عمومی و گازوییلی ایجاد نمی‌شود، و اعضای خانواده‌هایشان نیز مشمول دریافت یارانه سهمیه ۲۰لیتر بنزین می‌شوند.

شمسیان، معاون سازمان منطقه آزاد کیش نیز توضیح داد: قرار است این طرح در مرحله اول در جزیره کیش اجرایی شود و صرفا جنبه آزمایشی دارد و بعد از اصلاح اشکالات احتمالی در مناطق دیگر اجرایی خواهد شد.

او با بیان این‌که تا الان هر پلاک خودرو یک کارت سوخت داشته و سهمیه بنزین به آن تعلق می‌گیرد، گفت: در این طرح قرار است به ازای هر کارت ملی ۲۰ لیتر بنزین تعلق گیرد.
شمسیان تاکید کرد: قرار نیست هیچ تغییری در وضعیت قیمت بنزین چه یارانه‌ای و چه آزاد اعمال شود؛ به طوری که ارائه بنزین یارانه‌ای با ۱۵۰۰ و آزاد ۳۰۰۰ تومان ادامه دارد ولی به جای شارژ کارت سوخت براساس پلاک، به هر کارت ملی که مالک آن ساکن ایران و حداکثر یکسال است که از ایران خارج نشده و در کیش ساکن است ماهانه ۲۰ لیتر معادل بنزین تعلق می‌گیرد.

وی همچین با اشاره به این‌که هیچ تغییری در میزان سهمیه خودروهای عمومی یعنی تاکسی و تاکسی‌های اینترنتی ایجاد نمی‌شود، یادآور شد: هیچ تغییری هم در وضعیت بنزین خودروهای دیزلی با هر نوع کاربری ایجاد نخواهد شد، ولی خانواده این افراد نیز در این طرح مورد توجه قرار گرفته و سهمیه‌ای مانند بقیه دریافت می‌کنند.


اختصاص سهمیه ۱۵ لیتری بنزین به هر کارت ملی

حالا پس از گذشت یک هفته، وزیر نفت اعلام کرد: به تمامی افراد چه صاحب خودرو باشند یا نه و یکسال در ایران اقامت داشته باشند، برحسب کارت ملی ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی تعلق می‌گیرد. افراد می‌توانند از این بنزین استفاده کنند و یا از بخش اعتباری به صورت ریالی استفاده کنند.

جواد اوجی در خصوص طرح جدید دولت برای توزیع بنزین گفت: در این طرح هیچ گونه تصمیمی دولت سیزدهم برای افزایش قیمت بنزین ندارد، بلکه دولت مصمم است یارانه‌ای که امروز به خودروها می‌دهیم را به صورت عادلانه بین همه مردم اعم از کسانی که خودرو دارند و کسانی که خودرو ندارند، تقسیم کند.

وی متذکر شد: هم‌اکنون ۲۷ میلیون کارت سوخت فعال در کشور داریم و مردمی که خودرو دارند، در قالب کارت سوخت از یارانه سوخت بهره‌مند می‌شوند، اما مردمی که خودرو ندارند، از این یارانه بی‌بهره هستند و دولت بنا دارد با این طرح که در حال حاضر کار کارشناسی روی آن صورت می‌گیرد، توزیع بنزین و یارانه آن را عادلانه کند.

احمد وحیدی، وزیر کشور نیز دیروز در حاشیه نمایشگاه توانمندی و دستاوردهای جهاد دانشگاهی ۱۴۰۰ اعلام کرد: امسال بنزین گران نخواهد شد و قرار نیست قیمت بنزین گران شود.


امکان خرید و فروش سهمیه بنزین

با این وجود، جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش با اشاره به جزئیات اجرای طرح تخصیص بنزین به هر فرد گفت: براساس مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت این طرح ابتدا به‌صورت آزمایشی در کیش انجام خواهد شد.

وی افزود: قبل از ارائه طرح جدید عرض می‌کنم که ذخیره بنزین سهمیه‌ای که در کارت سوخت خودروها و موتورسیکلت‌ها وجود دارد، حفظ خواهد شد و مردم از این بابت نگرانی‌ نداشته باشند.

سالاری متذکر شد: طبق این طرح سهمیه بنزین خودروهای عمومی تغییر نخواهد کرد و به‌جای واریز به کارت سوخت، به حساب بانکی صاحب آن خودرو واریز می‌شود. برای خودروهای شخصی سهمیه‌ای معادل ۱۵ لیتر به‌ازای هر فرد به حساب سرپرست خانواده واریز می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش گفت: در این طرح امکان خرید و فروش سهمیه کارت وجود خواهد داشت، همچنین در حال بررسی هستیم که بتوانیم در طرح آزمایشی اگر خانواده‌ای قبلا سهمیه بنزین ۶۰ لیتر داشته است و الان کمتر شده است، با تمهیداتی این سهمیه ۶۰ لیتر را برای آن خانواده حفظ کنیم.

وی گفت: در این طرح یک سامانه مبادله بنزین پیش‌بینی شده است که افرادی که خودرو ندارند، می‌توانند سهمیه خود را به سایر افراد بفروشند و در واقع سهمیه خود را نقد کنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها