کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سریلانکا 26 درصد چای کشور را تامین می‌کند


کد خبر : ۹۰۸۷۱جمعه، ۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۳:۴۹۲۷۱۲ بازدید

مدیر اجرایی سندیکای چای خاطر نشان کرد: سریلانکا بعد از هند دومین کشور تامین کننده چای ایران بوده و درجه کیفی چای این ...
سریلانکا 26 درصد چای کشور را تامین می‌کندسریلانکا 26 درصد چای کشور را تامین می‌کند

مدیر اجرایی سندیکای چای خاطر نشان کرد: سریلانکا بعد از هند دومین کشور تامین کننده چای ایران بوده و درجه کیفی چای این کشور به ‌مانند چای داخلی متفاوت است.

صادق حسنی در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به این پرسش که در خبرها آمده است سریلانکا در ازای پول نفت به ایران چای می‌دهد آیا این کشور می‌تواند نیاز ما را در این زمینه تامین ‌کند؟ گفت: کشورهای هند، سریلانکا و امارات متحده عربی، حدود 90 درصد از چای مورد نیاز کشور را تامین می‌کنند. باید به این نکته اشاره کنم که امارات متحده عربی یک باغ چای ندارد اما جز اصلی‌ترین تامین‌کنندگان چای در کشور است.

به گفته این فعال اقتصادی، امارات متحده عربی چای را از هند و سریلانکا خریداری سپس آن را بسته‌بندی می‌کند.

وی کیفیت چای تولید شده در سریلانکا را متفاوت عنوان کرد و افزود: این کشور جزو 5 کشور برتر تولیدکننده چای در دنیا است و چای با درجه‌های مختلف از این کشور وارد ایران می‌شود.

حسنی با اشاره به میزان واردات چای در 8 ماه سال 1400، گفت: 44 میلیون و 554 هزار کیلو چای به ارزش 227 میلیون و 977 هزار دلار چای وارد کشور شد. ارزش هر کیلو چای وارداتی برای ما حدود 138 هزار تومان تمام شد.

مدیر اجرایی سندیکای چای با اشاره به 10 کشور واردکننده چای، تصریح کرد: چایکاران ایرانی در مجموع 25 تا 30 درصد چای مصرفی کشور را تامین می‌کند. حجم قابل توجهی از چای ایرانی صادر می‌شود که اگر روند صادرات متوقف شود باز هم برای تامین 70 درصد از نیاز کشور نیازمند واردات چای از کشورهای هند، سریلانکا، امارات متحده عربی، کنیا، ترکیه، چین، ویتنام، عراق، آلمان، افغانستان هستیم.

بنا به اظهارات حسنی، بیشترین میزان واردات از گمرکات منطقه ویژه بوشهر و بندر شهید رجایی صورت گرفته است.

وی در ادامه پیرامون میزان واردات چای از هند و سریلانکا، گفت: در سال جاری حدود 18928 تن چای از هند به مبلغ 89.65 میلیون دلار وارد کردیم این میزان واردات 42 درصد از نیاز داخلی را تامین می‌کند. همچنین از سریلانکا 11598 تن به مبلغ 67.86 میلیون دلار وارد کردیم. این کشور 26 درصد از نیاز بازار داخلی ما را تامین می‌کند.

این فعال اقتصادی با اشاره به میزان صادرات در 8 ماهه نخست سال، گفت: حدود 17 میلیون و 259 کیلو گرم چای به مبلغ 1710256دلار معادل 3 میلیارد تومان صادر کردیم. متوسط مبلغ یک کیلوگرم چای صادراتی 22556 تومان معادل 0.99 دلار بوده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: چای ایرانی به 26 کشور از جمله هند، روسیه، کنیا، ترکیه، بلژیک، لبنان و قزاقستان چای صادر می‌شود. چای ایرانی به هند نیز می‌رود در صورتی که ما حجم قابل توجهی چای از این کشور وارد می‌کنیم. ما به سه کشور روسیه، قزاقستان، قرقیزستان 2 میلیون تن چای صادر کردیم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها