کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ارزش لیر ترکیه در مقابل دلار و یورو تقویت شد


کد خبر : ۹۰۷۷۷سه شنبه، ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۳:۳۴۸۲۸۳ بازدید

لیر ترکیه پس از آن که رئیس جمهوری این کشور از مجموعه اقداماتی با هدف کاهش بار تضعیف پول ملی بر دوش تُرک‌ها رونمایی ...
ارزش لیر ترکیه در مقابل دلار و یورو تقویت شدارزش لیر ترکیه در مقابل دلار و یورو تقویت شد

لیر ترکیه پس از آن که رئیس جمهوری این کشور از مجموعه اقداماتی با هدف کاهش بار تضعیف پول ملی بر دوش تُرک‌ها رونمایی کرد، ۲۴.۳ درصد در مقابل دلار آمریکا و ۲۳.۹ درصد در برابر یورو تقویت شد.

تقویت لیر در برابر دلار و یورو که از روز دوشنبه آغاز شد، با شروع معاملات روز سه‌شنبه نیز ادامه دارد. در حالی که نرخ برابری هر یورو در مقابل لیر در پایان داد و ستدهای روز یکشنبه به اوج تاریخی ۱۸.۷۲ رسیده بود، این نرخ در پی داد و ستدهای روز دوشنبه و صبح سه‌شنبه بازار ارز تا ۱۴.۲۴ کاهش یافت. همزمان نرخ برابری هر دلار آمریکا در برابر لیر از رکورد تاریخی ۱۶.۶۶ به ۱۲.۶۰ کاهش یافت.

تقویت لیر ترکیه پس از آن آغاز شد که رجب طیب اردوغان روز دوشنبه از اجرای سیاستی خبر داد که هدف آن تضمین کاهش ارزش پس‌اندازهای مردم در قبال افت ارزش لیر است. البته رئیس اتحادیه بانک‌های ترکیه نیز اعلام کرده که پس از رونمایی اردوغان از بسته سیاستی جدید دولت ترکیه، حدود یک میلیارد دلار از سوی بانک مرکزی این کشور در بازار ارز فروخته شده است؛ اقدامی که می‌تواند دلیل اصلی بهبود نرخ برابری هر لیر در مقابل دلار و یورو باشد.

 اردوغان گفته بود که دولت او یک ابزار مالی جدید به شهروندانی ارائه می‌کند که قادر خواهد بود، نگرانی‌های ناشی از افزایش نرخ ارز را کاهش دهد و ارزش پس‌انداز و سپرده‌های آنها را حفظ کند.

او همچنین بر خلاف باور منتقدانش وعده داد که با کاهش نرخ بهره، تورم ظرف چند ماه آینده کاهش خواهد یافت و ترکیه دیگر بهشت واردات و ​​کسانی نخواهد بود که با دریافت نرخ بهره بالا به ثروت خود می‌افزودند.

رئیس جمهوری ترکیه با یادآوری مذموم بودن نرخ بهره در آموزه‌های اسلامی از منتقدان خود خواست که از او انتظار افزایش نرخ بهره را نداشته باشند. آقای اردوغان در عین حال از صاحبان سرمایه خواست تا در پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشارکت کنند و از اعطای کمک‌های دولتی به صادرکنندگان و بازنشستگان خبر داد.

اظهارات آقای اردوغان در شرایطی است که به باور منتقدان او فشار او بر بانک مرکزی ترکیه برای کاهش ۵۰۰ واحد درصدی نرخ بهره در فاصله سپتامبر تا نوامبر علت اصلی سقوط ۴۰ درصدی ارزش لیر در پنج هفته گذشته و عبور نرخ تورم از مرز ۲۱ درصد بوده است.

به اعتقاد آنها بانک مرکزی ترکیه برای مهار سقوط بیشتر ارزش لیر تا کنون حدود ۶ میلیارد دلار از ذخایر خود را در جندین مرحله به بازار تزریق کرده ولی با ادامه تاکید آقای اردوغان بر کاهش نرخ بهره، روند کاهش ارزش لیر و افزایش نرخ تورم با وقفه‌ای کوتاه ادامه خواهد یافت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها