کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

2 برابر شدن یارانه‌ها، خبر خوبی است یا خبر بد؟!


کد خبر : ۹۰۷۶۳سه شنبه، ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴:۰۷۳۷۴۷ بازدید

چندی پیش گفته می‌شد دولت برای مردم در آذر ماه خبرهای خوبی دارد. آن زمان رسانه‌ها به بررسی این مسئله پرداختند و از خبر خوش ...
2 برابر شدن یارانه‌ها، خبر خوبی است یا خبر بد؟!2 برابر شدن یارانه‌ها، خبر خوبی است یا خبر بد؟!

چندی پیش گفته می‌شد دولت برای مردم در آذر ماه خبرهای خوبی دارد. آن زمان رسانه‌ها به بررسی این مسئله پرداختند و از خبر خوش آذرماه رمزگشایی می‌کردند. حالا از خبر خوش دولت رونمایی شد و معاون اقتصادی رئیس جمهور از افزایش دو برابری یارانه‌ها از اول دی ماه طبق دستور رئیس جمهور خبر داد.

خبرها حاکی از این است که محسن رضایی با تبیین خبر‌های خوش اقتصادی که پیشتر وعده انتشارش را داده بود، گفته است: «طبق لایحه بودجه قرار بود یارانه‌ها را برای سال آینده دو برابر کنیم، اما آقای رئیس جمهور تاکید کرد که افزایش یارانه‌ها برای سه ماه باقی مانده سال نیز اعمال شود. مسئولان اجرایی تلاش خواهند کرد که در سه ماه باقی مانده سال نیز یارانه‌ها را دو برابر کنند و اگر این طرح به خوبی انجام شود هر خانوار ۴ نفره ۸۰۰ هزار تومان کالا و پول دریافت خواهند کرد.

البته قرار بود این طرح از آذر اجرا شود، اما به علت بروز مشکلی به دی موکول شد و طبق این طرح بن کارتی در اختیار خانوار‌ها قرار می‌گیرد که بخشی از یارانه‌ها به شکل کالا به مردم ارائه می‌شود، اما به علت این که این بن کارت آماده نشد به دی موکول شد. خبر خوش دیگر این است که یکی از شیر‌های خلق پول بدون پشتوانه در بودجه را که آذر تحویل مجلس دادیم بستیم یعنی یکی از عواملی که پول‌های بدون پشتوانه منتشر می‌کرد فروش ارز‌های نفتی دولت به بانک مرکزی بود. این ارز‌ها به بانک مرکزی می‌رفت و تبدیل به پایه پولی می‌شد و این پایه پولی در استخر نقدینگی کشور هفت برابر می‌شد به همین علت نقدینگی افزایش می‌یافت بدون آن که تاثیر قابل توجهی در تولید صنعت ملی داشته باشد. ۵۰ سال بود که این رویه ادامه داشت یعنی از سال ۵۱ که درآمد‌های نفتی ایران چند برابر افزایش یافت این مشکل به طور جدی‌تر و وسیع تری وارد اقتصاد ملی شد و متاسفانه این شیوه غلط تا همین دولت ادامه داشت.»

رضایی از نمایندگان مجلس خواست که کمک کنند تا این شیر به طور کامل بسته شود به نحوی که دولت ارز‌های نفتی را به بانک‌های کشور و بانک ملی بفروشد و همین پولی که اکنون موجود است جابه‌جا شود تا دیگر پول بدون پشتوانه که تاثیری در تولید ملی ندارد خلق نشود.


ضرورت اصلاح نظام یارانه‌ای

آنطور که مشخص است افزایش مبلغ یارانه یکی از خبرهای خوش دولت است که چندی پیش وعده آن را داد. اما آیا دوبرابر شدن یارانه‌ها در برابر تورم کمرشکن این‌روزها می‌تواند خبر خوشی برای خانوارها باشد یا خیر؟ برخی از کارشناسان معتقدند افزایش یارانه‌های نقدی تنها منجر به بالا رفتن نقدینگی و تورم خواهد شد و دو برابر شدن یارانه‌ها توان حفظ قدرت خرید خانوارها در برابر تورم را ندارد به همین دلیل دوبرابر شدن یارانه‌ها نمی‌تواند خبری خوش برای خانوارها باشد. اما از سوی دیگر برخی از کارشناسان بر این باورند که یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان سال‌هاست که ارزش خود را از دست داده و برای حمایت از اقشار متوسط و ضعیف باید هر چه زودتر نظام یارانه‌ای اصلاح شود.

وحید شقاقی‌شهری، کارشناس اقتصادی استاد دانشگاه با اشاره به ناکارآمدی نظام یارانه‌ای کشور، اصلاح نظام یارانه را ضروری دانست و در این خصوص به «ابتکار» گفت: پرداخت یارانه‌های نقدی بیش از یک دهه است که در اقتصاد کشور وجود دارد و این یارانه که به خانواده‌ها داده می‌شد تبدیل به یک لطیفه در جامعه شد می‌گفتند که مسئول پرداخت یارانه‌ها را پیدا کرده و مسئول تورمش کنید در آن صورت همانطور که ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان طی این سال‌ها ثابت مانده، تورم هم ثابت خواهد ماند. به هرحال واقعیت این است که بیش از یک دهه از پرداخت یارانه‌های نقدی می‌گذرد و این ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان رفته‌رفته ارزش خود را از دست داده، این در حالی است که ما در یک دهه گذشته تورم‌های بالایی را تجربه کردیم، بنابراین اطلاح نظام یارانه‌ای ضروری است.

وی ادامه داد: طی سال‌های اخیر دو بار شوک تحریم به اقتصاد ایران وارد شد و ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان در این سال‌ها دیگر ارزشی ندارد و نتوانست قدرت خریدی را حفظ کند. بررسی این روند نشان می‌دهد دولت‌های قبل نتوانستند مسئولیت و ماموریت خود را به درستی انجام بدهند چرا که قرار بود نظام یارانه‌ای متناسب با شرایط اقتصادی کشور، تورم و افزایش قیمت حامل‌های انرژی روند افزایشی به خود بگیرد اما این اتفاق رخ نداد و ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان معروف در این سال‌ها ثابت ماند .


فشار سنگینی در دهه ۹۰ بر مردم وارد شد

این کارشناس اقتصادی با اشاره به فشار سنگین تورم طی سال‌های اخیر ادامه داد: فشار سنگینی در دهه ۹۰ بر مردم وارد شده است و این فشار عملاً معیشت و درآمدها را تحت فشار سنگین قرار داد و سبب شد که خانوارها حتی قدرت خرید اقلام ضروری و اساسی را از دست بدهند. واقعیت این است که این‌روزها اقتصاد و سلامت شهروندان در خطر قرار گرفته و از این منظر اصلاح نظام یارانه کشور از جمله ضروریات است و باید هر چه زودتر این اصلاحات انجام شود.

شقاقی‌شهری اظهار کرد: اصلاح نظام یارانه‌ای در برابر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قابلیت اجرا دارد و دولت سیزدهم با توجه به این مسئله تصمیم بر این گرفته است تا کمی زودتر نظام یارانه را اصلاح کند و مبلغ پرداختی را افزایش دهد.

وی همچنین به ارز 4200 تومان اشاره کرد و گفت: در بودجه سال آینده ارز ۴۲۰۰ تومانی پنج کالا حذف شده است و فقط ارز ترجیحی گندم و دارو ادامه پیدا می‌کند، البته آن هم ممکن است با مکانیزم جدیدی همراه باشد. به همین دلیل محاسبه شده است که در ازای حذف ارز ۴۲۰۰ تومان یارانه‌ای به خانوارها تعلق بگیرد. احتمالاً دولت با محاسباتی که داشته تصمیم گرفته است که با هدف کاهش فشار معیشتی چند ماهی زودتر بحث افزایش یارانه‌های نقدی را مطرح کند تا شاید تبعات حذف ارز ۴۲۰۰ تومان برای سال آینده کاهش پیدا کند و سال آینده به یکباره شاهد فشار مضاعف بر اقتصاد و معیشت نباشیم.


منابع افزایش یارانه نقدی از کجاست؟

شقاقی‌شهری در ادامه گفت‌وگو به اهمیت مشخص شدن منابع لازم برای افزایش یارانه‌های نقدی اشاره کرد و در این باره گفت: اینکه قرار است افزایش یارانه‌ها با پشتوانه چه منابعی انجام شود بسیار اهمیت دارد. دولت برای افزایش یارانه‌ها در سه ماهه پایان سال باید منابعی را در نظر گرفته باشد.

وی افزود: دولت می‌تواند به صورت غیر مستقیم و تدریجی ارز ۴۲۰۰ تومان برخی از 5 قلم کالا را از اکنون حذف کند. در این صورت منابع آزاد شده و می‌توان مبلغ یارانه‌های نقدی را افزایش داد دولت با این اقدام به پیشواز اجرای بودجه سال آتی خواهد رفت.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: همانطور که قبلا اشاره کردم اکنون چاره‌ای جز افزایش یارانه نداریم چراکه یارانه‌های ۴۵۵۰۰ تومان ارزش واقعی خود را از دست داده است و از سوی دیگر ارز ۴۲۰۰ تومان نیز نتوانست مانع از فقر معیشتی خانوارها شود.

شقاقی‌شهری افزود: نظام یارانه ما فارغ از ارز ۴۲۰۰ تومانی یک نظام یارانه‌ای غیر هدفمند و ناکارآمد است. ما ماهانه بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان به بخش‌های مختلف یارانه می‌دهیم و اگر می‌خواهیم جلوی شکاف طبقات را بگیریم ناچار به اصلاح نظام یارانه‌ها هستیم البته باید بدانیم جراحی نظام یارانه‌ای کاری بسیار دشوار بوده و بدون این جراحی ما هر روز شاهد تشدید شکاف بین طبقه مربع و طبقات پایین خواهیم بود./ ابتکار



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها