کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ریزش ارزش لیر ترکیه همچنان ادامه دارد


کد خبر : ۹۰۷۴۶سه شنبه، ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰:۵۰۳۲۲۴ بازدید

لیره امروز پنج درصد دیگر از ارزش خود را در برابر دلار از دست داد و نرخ برابری پول ملی ترکیه در برابر ارزهای اصلی به پایین حد خود ...
ریزش ارزش لیر ترکیه همچنان ادامه داردریزش ارزش لیر ترکیه همچنان ادامه دارد

لیره امروز پنج درصد دیگر از ارزش خود را در برابر دلار از دست داد و نرخ برابری پول ملی ترکیه در برابر ارزهای اصلی به پایین حد خود رسید. اکنون هر دلار آمریکا بیش از ۱۷.۵ لیره ترکیه ارزش دارد.

با اینکه لیره تنها در یک ماه گذشته حدود یک سوم از ارزش خود را از دست داده، رجب طیب اردوغان بر مواضع خود پافشاری و از کاهش نرخ بهره بانکی برای مقابله با افزایش تورم دفاع می‌کند.

نرخ تورم در ماه گذشته به ۲۱.۷ درصد رسید.

رئیس‌جمهور ترکیه در تازه‌ترین اظهارنظر دیروز یکشنبه (۱۹ دسامبر) گفت به دلایل مذهبی از افزایش نرخ بهره بانکی حمایت نمی‌کند.

بانک‌های مرکزی معمولا از افزایش نرخ بهره برای مقابله با تورم استفاده می‌کنند اما آقای اردوغان این کار را "عامل اصلی همه بدبختی‌ها" نامیده بود.

هفته گذشته بانک مرکزی ترکیه نرخ اصلی بهره را از ۱۵ به ۱۴ درصد کاهش داد، این چهارمین کاهش در چند ماه اخیر بود که به سقوط بیشتر ارزش لیره در برابر دلار انجامید.

با اینحال آقای اردوغان بانک مرکزی را تحت فشار قرار داده که کاهش نرخ بهره را ادامه دهد.

رئیس‌جمهور و متحدانش استدلال می‌کنند که کاهش نرخ بهره باعث تقویت صادرات، سرمایه‌گذاری و اشتغال خواهد شد اما بسیاری از اقتصاددانان این میزان کاهش را غیرمسئولانه می‌دانند.

بانک مرکزی ترکیه تلاش کرده با استفاده از ذخایر دلاری پول ملی را تقویت کند اما به گفته کارشناسان توان جلوگیری از سقوط بیشتر ارزش آن را ندارد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها