کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

حجم آب سدهای کشور 33 درصد کاهش یافت


کد خبر : ۹۰۷۱۰دوشنبه، ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳:۳۹۱۱۲۹ بازدید

گرچه در روزهای گذشته بارش‌های خوبی اکثر نقاط کشور را تحت تاثیر قرار داده، اما این بارش‌ها هنوز اثر چندان مطلوبی بر حجم ...
حجم آب سدهای کشور 33 درصد کاهش یافتحجم آب سدهای کشور 33 درصد کاهش یافت

گرچه در روزهای گذشته بارش‌های خوبی اکثر نقاط کشور را تحت تاثیر قرار داده، اما این بارش‌ها هنوز اثر چندان مطلوبی بر حجم ذخایر سدها نداشته است، به گونه‌ای که حجم آب سدهای کشور نسبت به پارسال ۳۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

 فعالیت سامانه بارشی از روز جمعه (۲۶ آذرماه) در کشورمان آغاز شده و طبق پیش‌بینی موسسه تحقیقات آب، بیشترین میزان بارش درحوضه‌های آبریز غربی و جنوب غرب رخ خواهد داد.

همچنین موسسه تحقیقات‌ آب وزارت نیرو پیش‌بینی کرد که حوضه‌های آبریز دریاچه ارومیه، زهره- جراحی و حوضه‌های جنوبی، کارون بزرگ و کرخه از بامداد امروز به مدت ۸۴ ساعت و به میزان تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه‌ای) ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلی متر بارش خواهند داشت و در پی آن احتمال وقوع سیل وجود دارد.

با این‌حال گزارش تازه دفتر اطلاعات و داده های آب کشور نشان می‌دهد با سپری شدن ۸۴ روز از سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، (ابتدای مهرماه تا ۲۴ آذرماه)  مجموع حجم ذخایر آب در مخازن سدهای کشور به حدود ۱۷ میلیارد و ۴۸ میلیون متر مکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته بیانگر ۳۳درصد کاهش است.

«فیروز قاسم‌زاده» مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور در این باره گفت: بررسی وضعیت سدهای کشور نشان می‌دهد میزان حجم ورودی به سدهای کشور در این مدت معادل سه میلیارد و ۶۸ میلیون مترمکعب بوده که کاهشی معادل ۴۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته را نشان می­‌دهد.

وی خاطرنشان‌کرد: در شرایط کنونی، از مجموع ظرفیت مخازن سدهای مهم کشور به میزان حدود ۵۰.۵ میلیارد متر مکعب، حدود ۳۵ درصد آب ذخیره شده وجود دارد.

مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور ادامه‌داد: میزان پُر شدگی سدهای مهمی چون زاینده‌رود، شمیل و نیان و سفیدرود در شرایط فعلی حدود ۱۳ تا ۲۰ درصد است.

قاسم‌زاده افزود: در استان­‌های خوزستان و تهران نیز میزان پر شدگی متوسط مخازن در سال آبی جاری به ترتیب حدود ۳۸ درصد و ۱۹ درصد است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها