کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کمیته کرونا: 4 هفته محدودیت اعمال شود


کد خبر : ۹۰۷۰۹دوشنبه، ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۲:۰۰۱۱۴۷ بازدید

یک روز پس ازآنکه نقشه کرونایی کشور پس ازماه‌ها آبی و بی‌خطر شد، وزارت بهداشت ورود سویه جدید کرونا موسوم به «اُمیکرون» به کشور را تایید کرد.

یک روز پس ازآنکه نقشه کرونایی کشور پس ازماه‌ها آبی و بی‌خطر شد، وزارت بهداشت ورود سویه جدید کرونا موسوم به «اُمیکرون» به کشور را تایید کرد.

روز گذشته دبیر کمیته علمی کشوری کووید-۱۹ خواستار اعمال محدودیت‌های شدید کرونایی تا حداقل چهار هفته آینده شد. «اُمیکرون» درصورت عدم توجه به پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند ظرف ۱۷روز کشور را فرابگیرد. کارشناسان تاکید می‌کنند تنها راه مقابله با اُمیکرون رعایت پروتکل‌های بهداشتی ازجمله استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و تزریق سه دز واکسن کرونا و برقراری محدودیت‌های اجتماعی است.

سه هفته پس از شناسایی ‌اومیکرون‌ در آفریقای جنوبی و شیوع آن در جهان، سرانجام ورود سویه جدید کرونا به ایران تایید شد. در همین راستا دبیر کمیته علمی کشوری کووید-۱۹خواستار اعمال محدودیت‌های شدید کرونایی تا چهار هفته آینده شد. براساس اعلام مقامات وزارت بهداشت ‌سویه اومیکرون ‌در صورت عدم توجه به پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند ظرف ۱۷روز کشور را در بربگیرد و از همین‌رو این وزارتخانه بر تزریق سه دز واکسن کرونا به تمامی افراد بالای ۱۸سال برای مقابله با اومیکرون تاکید کرده است. در همین حال قرار است به زودی محدودیت‌های جدید کرونایی اعلام شود. پیش از این‌ «اومیکرون» در ۸۹ کشور مشاهده شده بود.

  ابتلای قطعی یک فرد و دو مورد مشکوک
در همین راستا روز گذشته محمد هاشمی، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، مشاهده سویه اومیکرون کرونا در ایران را تایید کرد و از تشکیل جلسه‌ای در این ارتباط در وزارت بهداشت خبر داد. به گفته وی اعضا در این جلسه به ضرورت استفاده از ماسک، تزریق واکسن به ویژه دریافت دز سوم واکسن اعلام شده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید کردند.

براساس گزارش‌ها تاکنون به جز یک مورد که نتیجه آزمایش و ابتلای قطعی او مثبت اعلام شده است، ۲ مورد مشکوک دیگر ابتلا به سویه جدید اومیکرون در ایران تایید شده است.

از سوی دیگر آن‌طور که کمال حیدری، معاون بهداشت وزیر بهداشت اعلام کرده است، نخستین مبتلا به اومیکرون در ایران فردی ساکن تهران است که از امارات متحده عربی وارد کشور شده است. به گزارش «ایرنا» حیدری گفت: این مورد مثبت که فردی میانسال و ساکن تهران بوده، بلافاصله پس از ورود به کشور اقدامات لازم برای قرنطینه او و اطرافیان وی که با او در تماس بودند، انجام شد.

  تاکید بر تزریق هر سه دز
درهمین حال محمد‌مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی، با بیان اینکه اشخاص مبتلا تحت مراقبت‌های ویژه و دقیق قرار دارند، در مورد فردی که به‌طور قطعی به اومیکرون مبتلا شده است، گفت: حال عمومی‌ وی نیز خوب است و مراقبت‌های لازم از وی به عمل آمده است.

وی اضافه کرد: کیت‌های تشخیصی کرونا که در اختیار آزمایشگاه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور قرار دارند، پیچیده‌ترین انواع اومیکرون و تمامی جزئیات ژنتیکی سویه را تشخیص می‌دهد.  به گزارش «ایرنا» گویا‌ تاکید کرد: همه واکسن‌های استفاده شده در کشور علیه این سویه نیز موثر بوده و کسانی که هر سه دز واکسن کرونا را تزریق کرده باشند، ایمنی‌زایی بیشتری در مقابل اومیکرون هم داشته و ۸۰ تا ۹۰ درصد ایمن خواهند شد.

  فرصت ۱۷روزه برای مهار اومیکرون
ازسوی دیگر پیام طبرسی، عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه خطر اومیکرون جدی است و می‌تواند ظرف ۱۷ روز کشور را درگیر کند، گفت: چیزی که درباره اومیکرون وجود دارد، این است که اگر اومیکرون وارد شود، طی ۱۷ روز تبدیل به سوش غالب می‌شود که این سرعت درباره دلتا ۱۰۰ روز بوده است. اگر امروز یک مورد اومیکرون در کشور تشخیص دهیم، ممکن است تا ۱۷ روز دیگر کشور درگیر اومیکرون شود و نقشه آبی کشور ممکن است بلافاصله به یک نقشه قرمز تبدیل شود.  به گزارش «ایسنا»، وی تاکید کرد: علاوه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، نکته مهم تزریق واکسن دز بوستر برای افرادی بالای ۱۸ سال است و باید حتما در این زمینه اقدام کنند؛ زیرا ممکن است دو تا سه هفته دیگر درگیر موج جدیدی شویم که با اومیکرون خواهد بود. به گزارش «ایسنا»، وی از افراد بالای ۱۸ سال خواست تا درصورتی که سه ماه از تزریق واکسن‌شان گذشته است، حتما برای تزریق دز بوستر اقدام کنند.

طبرسی در ادامه سخنانش خواستار بازگرداندن محدودیت‌ها از جمله بسته شدن مرزها و عدم مسافرت به کشورهای اروپایی شد و تاکید کرد: برای اومیکرون فرصت ۱۰۰ روزه دلتا را هم نداریم، بلکه ۱۷ روز وقت داریم.

  پیشنهاد محدودیت‌های ۴هفته‌ای
ازسوی دیگر حمید‌رضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: با توجه به سرعت بالای انتشار اومیکرون در نامه‌ای به ستاد ملی مقابله با کرونا خواستار تعطیلی اماکن بالای ۱۰ نفر از جمله مدارس شدیم.  وی در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما، گفت:‌ توصیه کمیته علمی است که از همین امروز به مدت چهار هفته مدارس و دانشگاه‌ها و مجامع، رستوران‌ها، کنسرت‌ها و هتل‌ها و اماکن بالای ۱۰ نفر قرنطینه باشد و محدودیت شدید داشته باشد و بازگشایی نشوند.  وی گفت: به خصوص در چند روز آینده که بحث دورهمی‌های شب یلدا را داریم اگر محدودیت‌ها به‌شدت حداقل تا ۴ هفته آینده انجام شود می‌توانیم فرصتی داشته باشیم که با موج اومیکرون در کشور مواجه نباشیم.  جماعتی ادامه داد: توصیه دوم برای پیشگیری این است که حتما افرادی که دز اول را زده‌اند دز دوم را نیز تزریق کنند و کسانی که دو دز را دریافت کرده‌اند حتما دز یادآور را بزنند، ضمن اینکه کسانی که بیش از ۶۰ سال دارند دز اضافه را بزنند و زیر ۱۸ ساله‌ها نیز حتما واکسیناسیون را انجام دهند، زیرا اومیکرون در افراد جوان و نوجوان شاید بیشتر دیده شود.

  توصیه به تعطیلی سه هفته‌ای مدارس
همچنین مجید مختاری، عضو کمیته علمی کرونا در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما با بیان اینکه، رفتار اومیکرون قابل پیش‌بینی نیست، گفت: رفتار این ویروس در لندن مشابه آفریقا نیست و در انگلیس تعداد بیشتری بستری شده‌اند. وی همچنین تصریح کرد نمی‌توانیم با امید واهی پیش رویم؛ بلکه باید با علم پیش رویم و مردم باید تمام موارد را رعایت کنند.  وی در ادامه سخنانش بر لزوم پرهیز از دورهمی‌های یلدا و همچنین تعطیلی مدارس تا چند هفته آینده تاکید کرد و گفت: کمیته علمی شدیدا توصیه می‌کند تا سه هفته اگر ممکن باشد مدارس را تعطیل کنیم.

  سرعت دو برابری انتقال
به گزارش «ایسنا» مختاری افزود: سویه اومیکرون شاید ترکیبی از یک ویروس سرماخوردگی و دلتا باشد و هنوز در این زمینه کار می‌شود؛ اما چیزی که می‌دانیم این است که سرعت انتقال و گسترش این ویروس نسبت به جهش دلتا، حداقل دو برابر بیشتر است و در حال حاضر، یک نفر به راحتی می‌تواند ۵/ ۲تا ۳ نفر را درگیر کند.

  علائم اومیکرون
به گفته مختاری علائم اومیکرون ساده است. با خستگی و کوفتگی و سردرد و تب ملایم و گلودرد خفیف‌تر از دلتا شروع می‌شود یعنی مثل ویروس سرماخوردگی شاید خود را نشان دهد و با تشدید بیماری و بستری شدن ادامه پیدا می‌کند، اما باز رفتار ویروس ناشناخته است و ممکن است در کشور‌ها تغییر کند.  به گفته سازمان بهداشت جهانی نیز اومیکرون با همان علائم شناخته‌شده کرونا از جمله سرفه مستمری که قبلا نبوده، تب، از دست رفتن بویایی و چشایی، آبریزش بینی، سردرد، خستگی خفیف تا شدید، عطسه و گلودرد همراه است. همچنین به گفته پژوهشگران و پزشکان، اومیکرون برای بیماران «بیشتر شبیه یک سرماخوردگی سخت» است.  اومیکرون نخستین بار در آفریقای جنوبی مشاهده شد و به دنبال آن سازمان بهداشت جهانی، این‌ گونه جدید را به عنوان یک گونه نگران‌کننده معرفی و بر اساس ترتیب الفبای یونانی، آن را «اومیکرون» نام‌گذاری کرد. سازمان جهانی بهداشت (WHO) می‌گوید: موارد ابتلا به آن در مناطقی که این گونه شیوع یافته طی بازه‌ای یک و نیم تا سه روزه در حال دو برابر شدن است. داده‌های اولیه از آفریقای جنوبی حکایت از این داشت که سویه اومیکرون در سطح وسیع باعث موارد حاد «کووید- ۱۹» نمی‌شود.  با این حال سازمان جهانی بهداشت روز شنبه تاکید کرد که هنوز داده‌های کافی برای قضاوت درباره شدت بیماری «کووید-۱۹» در مبتلایان به سویه اومیکرون در دست نیست.  همچنین نتیجه آخرین تحقیقات از تاثیر بسیار ضعیف واکسن‌های سینوفارم، اسپوتنیک و جانسون‌اند‌جانسون ‌روی اومیکرون حکایت می‌کند.

  تاخت‌وتاز اومیکرون در جهان
اما سویه اومیکرون در شرایطی وارد ایران شده است که نقشه کرونایی کشور برای نخستین بار در هفته جاری با عبور کامل کشور از پیک پنجم کرونا، به رنگ آبی و زرد درآمده است و رنگ‌های قرمز و نارنجی از نقشه کرونایی کشور محو شده‌اند. به این ترتیب تا ظهر روز شنبه ۵۳ شهر در وضعیت زرد و ۳۹۵ شهر در وضعیت آبی قرار داشتند و هیچ اثری از رنگ‌های قرمز و نارنجی در نقشه کرونایی ایران وجود نداشت. همچنین میزان موارد ابتلا، بستری و مرگ‌های کرونایی به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. تا آنجا که تا روز شنبه ۲۷استان کشور مرگ‌ومیر کمتر از ۵نفر داشته‌اند که در ۱۷ استان، هیچ موردی از فوت بیماران کرونایی، ثبت نشده بود. همچنین طی ۲۴ساعت گذشته ۵۰ نفر به دلیل ابتلا به کرونا جان باختند و ۱۹۶۸ نفر نیز به کووید-۱۹مبتلا شدند که ۳۰۴ نفر از آنها بستری شدند.

با این حال اومیکرون درحال تاخت‌وتاز در جهان است. به گزارش «ایسنا»، انگلیس روز گذشته از افزایش ۱۰ هزار نفری موارد ابتلا به سویه اومیکرون از ۲۴ ساعت قبل و فوت هفت بیمار آلوده به این سویه از ویروس‌ کرونا خبر داده است. هلند نیز در راستای مقابله با گسترش اومیکرون، همزمان با تعطیلات کریسمس و سال نو «قرنطینه سختگیرانه» اعمال کرده است. آلمان هم شماری از کشورها را به لیست کشورهای پرخطر اضافه کرده و سفر از این کشورها را محدود کرده است. ایتالیا نیز از گسترش سریع اومیکرون در این کشور خبر داده است.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها