کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سایه ممنوعیت واردات بر سر لوازم موسیقی


کد خبر : ۹۰۷۰۶دوشنبه، ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۰:۵۷۲۳۷۵ بازدید

براساس تازه‌ترین اظهارات سخنگوی گمرک ایران، تاکنون هیچ‌گونه تغییری در واردات لوازم لوکس از جمله آلات موسیقی صورت ...
سایه ممنوعیت واردات بر سر لوازم موسیقیسایه ممنوعیت واردات بر سر لوازم موسیقی

براساس تازه‌ترین اظهارات سخنگوی گمرک ایران، تاکنون هیچ‌گونه تغییری در واردات لوازم لوکس از جمله آلات موسیقی صورت نگرفته است.

به گزارش ایران جیب از خبر‌آنلاین، بحث واردات لوازم موسیقی این روزها جنجال‌های زیادی را برپا کرده و این در حالی است که هیچ تغییری تاکنون رخ نداده و با تصمیمی که دولت پس از شوک ارزی سال ۹۷ گرفت، واردات کالاهای لوکس از جمله آلات موسیقی ممنوع است.

درخصوص واردات لوازم موسیقی، چندی پیش سیدکاظم موسوی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهارات جنجال‌برانگیزی داشت. ادعا شده بود که این نماینده مجلس گفته است؛ آلات موسیقی جزو کالاهای اساسی نیست که ما ورودش را الزامی بدانیم. افرادی که به دنبال آلات موسیقی یا امیال شخصی خودشان هستند، می‌توانند از ایران بروند.

اما موسوی پس از آن در ویدئویی ادعا کرد: از من سوال شد آیا ارز ۴۲۰۰ تومانی به آلات موسیقی هم تعلق می‌گیرد؟ من پاسخ دادم آیا معیشت، نان و کالاهای اساسی برای مردم مهم است یا این سوالاتی که می‌کنید؟ من به هنرمندان ارادت خاصی دارم و مصاحبه منتشرشده از این جانب تحریف شده است. او در پایان هم گفت: «بین تامین نان شب و آلات موسیقی حتی اگر از هنرمندان هم بپرسید، حق را به من می‌دهند.»


بازار چه می‌گوید؟

بررسی‌های میدانی از بازار لوازم موسیقی، در حال حاضر عدم واردات لوازم موسیقی را تایید می‌کند و برخی فعالان بازار، از نایاب شدن برخی از آلات موسیقی می‌گویند. محمد مقدم، فروشنده لوازم موسیقی در خیابان جمهوری درباره وضعیت بازار لوازم موسیقی و واردات آلات موسیقی می‌گوید: بعد از این‌که نرخ ارز بالا رفت، در سال ۹۷ ارز ۴۲۰۰ تومانی اعلام شد و بر همین اساس، لوازم موسیقی جزو کالاهای گروه ۴ قرار گرفت و به این ترتیب ارز ۴۲۰۰ تومانی به آن تعلق نمی‌گرفت. البته در ابتدا قرار بود با ارز آزاد کالاهای لوکس وارد شود، اما در نهایت با ارز آزاد هم ورود لوازم موسیقی ممنوع شد.

وی عنوان می‌کند: این در شرایطی بود که ثبت‌سفارش یک سری کالاها صورت گرفته بود و کالاهای آنها در گمرک ماند و نتوانستند وارد بازار کنند. گروهی هم ثبت‌سفارش نتوانستند بکنند، اما جنس را خریده بودند.

این فروشنده لوازم‌موسیقی با اشاره به واردات ۱۱ کانتینر لوازم موسیقی به کشور، متذکر می‌شود: برای مثال، در سال ۹۷ زمانی که کالا خریداری و ثبت‌سفارش شده و وارد گمرک ایران شده، دیگر نمی‌توان این کالا را به کارخانه تولیدکننده خارجی اعلام کنند که واردات ممنوع شده و جنس را مرجوع کرد. این کالا نهایتا در گمرک می‌ماند و از بین می‌رود.

مقدم با اشاره به کمبود لوازم موسیقی در بازار، تصریح می‌کند: در حال حاضر حتی با ارز آزاد هم لوازم موسیقی وارد کشور نمی‌شود و همین موضوع باعث افزایش هر روزه قیمت‌ها در این بازار شده است.


چرا لوازم موسیقی ممنوع است؟

در این میان، روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک درباره آخرین وضعیت واردات آلات موسیقی می‌گوید: به صورت کلی از اواخر سال ۹۶ و اوایل سال ۹۷ که کشور دچار شوک ارزی شد، واردات بیش از ۲۵۰۰ قلم کد تعرفه کالایی ممنوع شد، زیرا مشخص نبود وضعیت ارزی کشور چه می‌شود و واردات کالا اولویت‌بندی شد.

وی می‌افزاید: به این ترتیب اولویت کالایی کشور برای واردات، کالاهای اساسی، نهادهای دامی، روغن، دارو، لاستیک، چای و... بود که نیاز ضروری مردم است. پس از آن، مواد اولیه تولید، ماشین‌آلات و قطعات تولید قرار داشت. در نهایت برخی از کالاهای ضروری که تولید داخل هم نداشت، وارد شد.

سخنگوی گمرک تصریح می‌کند: براساس پیگیری‌های وزارتخانه‌های مختلف، نتیجه این شد که چه کالاهایی می‌تواند فعلا وارد نشود تا شرایط ارزی کشور رو به بهبود رود. به این شکل، واردات ۲۵۰۰ قلم کالا از سال ۹۷ ممنوع شد و آلات موسیقی نیز در گروه چهارم قرار داشت.

لطیفی با بیان این‌که واردات این کالاها فعلا ممنوع است، عنوان می‌کند: در حال حاضر واردات خودرو، لوازم‌خانگی، لوازم آرایش، پوشاک و... ممنوع است. این‌طور نباید برداشت شود که به‌دلیل این‌که لوازم موسیقی است، واردات آن ممنوع است.

وی با بیان این‌که وزارت ارشاد حتما در آن زمان بحث‌هایی داشته و البته موردی و اگر موضوع خاصی باشد، مجوزهایی را از هیئت دولت و جاهایی دیگر می‌گیرند، متذکر می‌شود: در کل واردات لوازم موسیقی به صورت عمده ممنوع است.

سخنگوی گمرک تاکید می‌کند: در صورتی که شرایط ارزی کشور بهبود پیدا کند، این کالاها امکان واردات خواهند داشت.
 

کالاهایی که قبلا ثبت‌سفارش شدند چه می‌شوند؟

لطیفی در خصوص آلات موسیقی‌ای که قبلا ثبت‌سفارش شده و در حال حاضر در گمرک مانده است، می‌گوید: کالاهای گروه چهاری که قبل از سال ۹۷ ثبت‌سفارش شده و در زمان ممنوعیت ورود کالاها وارد کشور شده، با پیشنهاد گمرک در سال گذشته برای همه کالاهای گروه ۴ که ۲ هزار خودرو هم شامل می‌شود، مهلت زمانی داده شد. به این ترتیب، کالاهایی که مشکل ثبت‌سفارش ندارند یا مشکل تمدید ثبت‌سفارش ندارد یا مجوزهای استاندارد را دارند و امکان اظهار کالا را داشتند و پس از اظهار نیز مجوزهای لازم را گرفتند، می‌توانند ترخیص شوند.

وی می‌افزاید: بخش زیادی از کالاهای گروه ۴ که حدود ۷۰ میلیون یورو بود، توانستند ترخیص شوند که آلات موسیقی هم جزو آنها بود. ولی به صورت عمده اتفاقی نیفتاده است.

سخنگوی گمرک عنوان می‌کند: در حال حاضر اگر کالایی ثبت‌سفارش نشده باشد و وارد مبادی ورودی کشور شود، براساس قانون، امکان در شمول کالای قاچاق گرفتن دارد. کالا اول باید ثبت‌سفاش شود و بعد واردات صورت گیرد. وقتی صاحب کالا ثبت‌سفارش را نمی‌گیرد و کالا را وارد مبادی ورودی می‌کند، بی‌توجهی به مسایل قانونی می‌کند.

لطیفی متذکر می‌شود: در کل کالاهایی که قبل از ماجرای ممنوعیت، ثبت‌سفارش شده، صاحب کالا مقصر نبوده است و بر همین اساس، گمرک با توجه به حقوقی که صاحب کالا شرعا و عرفا داشته و پیگیری کرده و از دولت مصوبه‌ای گرفته که کالاها بتوانند ترخیص شوند.


۱۱ کانتینر آلات موسیقی چه می‌شود؟

وی درباره ماجرای واردات ۱۱ کانتینر آلات موسیقی به کشور نیز می‌گوید: صاحب کالا در خصوص این کالاها ثبت‌سفارش داشته است. ثبت‌سفارش براساس کد تعرفه کالا است. هر کالایی یک کد منحصربه‌فرد ۸ رقمی دارد. حالا این‌که اشتباها بوده یا عمدا بوده، ما در مقام تشخیص نیستیم، اما کد تعرفه یک کالای مجاز که لوازم صوتی بوده، داده شده و در شرح کالا، لوازم موسیقی نوشته شده است.

سخنگوی گمرک می‌افزاید: به عبارتی، در شرح کالا درست نوشته شده، ولی کد تعرفه اشتباه نوشته شده است. این اتفاق باعث ثبت‌سفارش و کالا وارد شده، ولی گمرک در زمانی که از سمت صاحب کالا اظهار شده، تطبیق تعرفه و شرح کالا را که انجام داده و دیده شرح کالا با کد تعرفه اعلامی مغایرت دارد و مانع ورود آن شده است.

لطیفی در پاسخ به این پرسش که شرایط جدیدی برای واردات این ۱۱ کانتیتر فراهم نشده است؟ تصریح می‌کند: ما در مقام مجری قانون هستیم و می‌توانیم بخشنامه‌ها، قوانین و مقررات را تطبیق دهیم.

وی عنوان می‌کند: در این مورد خاص با وجود این‌که شرح کالا و کد تعرفه با یکدیگر مغایرت دارد، ولی در شرح کالا صداقت و درستی وجود داشته که کالا را عینا در ثبت‌سفارش نوشته، بنابراین این کالا شامل این نیست که کالایی را پنهان یا اختفا کرده است. بنابراین در شمول قاچاق قرار نمی‌گیرد، ولی به دلیل این‌که جزو کالاهایی است که مجاز به ورود نیست، بنابراین امکان ورود هم نخواهد داشت و باید مرجوع شود.

سخنگوی گمرک متذکر می‌شود: مقام قضایی اگر به این نتیجه برسد که این کالا می‌تواند وارد شود، این امکان فراهم است و یا وزارت صمت با پیگیری وزارت ارشاد، تبصره‌ای را به هیات دولت ببرند و ۱۱ کانتینر را استثنا کنند تا امکان ثبت‌سفارش برای این واردکننده فراهم شود، آن زمان امکان ترخیص توسط گمرک فراهم می‌شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها