کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نوسان 80‌ هزار تومانی قيمت سكه در بورس


کد خبر : ۹۰۶۷پنجشنبه، ۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۷:۵۳۲۷۸۰ بازدید

بررسي آمار معاملات آتي سكه از ابتداي امسال تاكنون نشان‌دهنده آن است كه تا آبان به علت ثبات در بازار سكه و دلار، بازار آتي چندان ...

بررسي آمار معاملات آتي سكه از ابتداي امسال تاكنون نشان‌دهنده آن است كه تا آبان به علت ثبات در بازار سكه و دلار، بازار آتي چندان رونقي نداشته، اما در آذر با جهش قيمتي سكه در بازار نقدي از 910‌ هزار تومان به حدود يك‌ميليون تومان و افزايش نرخ دلار از 3100 تومان به حدود 3500 تومان معاملات سكه در بورس نيز رونق گرفت، اما در دي با كشيده شدن ترمز افزايش قيمت سكه و دلار در بازار، بهاي سررسيد‌ها در بورس كالا نيز افت فاحشي را تجربه كرد، به‌طوري‌كه طي 15 روز بالاترين قيمت سررسيد تير سال آينده با نوسان و كاهش 80‌ هزار توماني روبه‌رو بوده است.

براساس اين گزارش، درحالي كه قيمت طلا در بازار‌هاي جهاني دوباره در ك انال 1200دلاري قرار گرفته، اما همچنان نوسانات چنددلاري را تجربه مي‌كند.

قيمت هر اونس طلا در بازارهاي جهاني روز دوشنبه لحظاتي به بيش از 1209دلار صعود كرد كه اين بالاترين رقم در دو هفته گذشته به شمار مي‌رود اما روز گذشته با كاهش روبه‌رو شد و به بهاي 1196 دلار در هر اونس رسيد. اين درحالي است كه به‌گفته كارشناسان، ميانگين قيمت هر اونس طلا سال آينده به 1170 دلار خواهد رسيد. بهبود رشد و رونق اقتصادي امريكا و گمانه‌زني‌هاي مربوط به افزايش نرخ بهره از سوي فدرال‌رزرو فشار زيادي بر قيمت طلا وارد خواهد كرد. بنابر پيش‌بيني تحليلگران بازار جهاني طلا، قيمت اين فلز گرانبها تا اواسط سه ماه نخست 2015 با افزايش نسبي روبه‌رو خواهد شد كه علت اصلي آن تقاضاي فصلي خواهد بود. ولي پس از آن نگراني‌ها درخصوص افزايش نرخ بهره امريكا و تقويت ارزش دلار موجب كاهش قيمت طلا مي‌شود.

اين گزارش حاكيست، باتوجه به كاهش قيمت طلا در بازارهاي جهاني طي روز گذشته، بهاي سكه در بازار نقدي نيز با افت قيمت روبه‌رو بود، به‌طوري‌كه هر قطعه سكه تمام‌بهار آزادي طرح جديد با كاهش پنج‌هزارتوماني، 983‌ هزار تومان قيمت خورد. دلار نيز با نزول روبه‌رو بود و اين ارز بين‌المللي روز گذشته با كاهش 13توماني، سه‌هزارو 503تومان معامله شد. باتوجه به اينكه بازار آتي از بهاي جهاني طلا، قيمت سكه در بازار نقدي و نرخ دلار در بازار داخلي تبعيت مي‌كند، اين بازار نيز در همه سررسيد‌ها با نزول همراه بود.

 

  بازار آتي از نگاه آمار

براساس اين گزارش، نزديك‌ترين سررسيد بازار آتي يعني معاملات تحويل دي، با كاهش 0.42 درصدي به قيمت 995 هزار تومان رسيد. همچنين بالاترين قيمت قرارداد‌هاي سررسيد دي نيز با افزايش 0.08‌ درصدي به يك‌ميليون تومان رسيد. در اين سررسيد 100 قرارداد به ارزش 9‌ ميليارد و 954‌ ميليون و 750‌ هزار ريال بالغ شد.

همچنين سررسيد اسفند با كاهش 0.08‌ درصدي نسبت به قيمت تسويه روزانه روبه‌رو شد و به قيمت يك‌ميليون و20‌هزار تومان رسيد. بالاترين قيمت قراردادهاي سررسيد اسفند يك‌ميليون و26 هزار تومان بود كه با رشد 0.51‌ درصدي مواجه شد. در اين سررسيد 107 قرارداد به ارزش 10‌ميليارد و 925 ميليون و 450‌ هزار ريال منعقد شد. در ادامه نزولي بودن سررسيدها، سررسيد ارديبهشت سال آينده با كاهش 0.24‌ درصدي نسبت به قيمت تسويه روزانه روبه‌رو شد و به قيمت يك‌ميليون و59‌ هزارتومان رسيد. 

همچنين بالاترين قيمت قرارداد‌هاي سررسيد ارديبهشت سال آينده يك‌ميليون و 69‌ هزار تومان بود كه 0.7 درصد نسبت به قيمت تسويه روزانه با افزايش روبه‌رو شد. در اين سررسيد 460 قرارداد به ارزش 48 ميليارد و 771‌ ميليون و 500‌ هزار ريال مورد انعقاد قرار گرفت. در آخرين سررسيد نيز قيمت سكه براي تحويل تير سال آينده با كاهش 0.01 درصدي نسبت به قيمت تسويه روزانه روبه‌رو شد و به قيمت يك‌ميليون و 113‌ هزار تومان رسيد.

براساس اين گزارش در تاريخ 25 آذر بالاترين قيمت سررسيد تير يك‌ميليون و 208‌ هزار تومان ثبت شد. اما اين رقم در روز گذشته يك‌ميليون و 127‌هزار و 500 تومان بود و طي 15روز نوسان 81‌ هزار توماني را تجربه كرده است. اين درحالي است كه روز گذشته بالاترين قيمت سررسيد تير سال آينده 1.3 درصد نسبت به قيمت تسويه روزانه با افزايش همراه بود. اين گزارش حاكي است، پنج‌هزارو 382 قرارداد به ارزش 600 ميليارد و243 ميليون و950‌ هزار ريال در سررسيد تير منعقد شد.

 

  علل نوسان بازار آتي

در مورد علل نوسانات بازار آتي احمد بيات كارشناس معاملات آتي كارگزاري نهايت‌نگر در گفت‌وگو با «تعادل» مي‌گويد: معمولا در بازار آتي معامله‌گران براي خريدوفروش قرارداد‌ها به قيمت جهاني طلا و قيمت دلار در بازار داخلي توجه مي‌كنند و باتوجه به اينكه پيش‌بيني‌ها در مورد قيمت جهاني طلا حاكي از نزول است، اين موضوع نيز در بازار آتي تاثيرگذار است و موجب كاهش قيمت‌ها مي‌شود.

وي افزود: از طرف ديگر در مورد دلار نيز، برخي از تحليل‌ها حاكي از آن است كه اين ارز همچنان در مسير افزايش گام خواهد برداشت به همين خاطر بازار آتي نيز تحت‌تاثير افزايش قرار مي‌گيرد.

كارشناس معاملات آتي كارگزاري نهايت‌نگر ادامه داد: در مجموع مي‌توان گفت باتوجه به در تضاد بودن سير حركت قيمتي، بهاي جهاني طلا و نرخ دلار در بازار داخل، بازار آتي نيز نوساني حركت كند. به‌گفته بيات در كوتاه‌مدت بازار آتي در تب‌وتاب نوسان قيمتي خواهد بود.

كارشناس معاملات آتي كارگزاري نهايت‌نگر همچنين در رابطه با نوسان 80‌هزار توماني سكه در بازار آتي طي 15روز گذشته خاطرنشان كرد: باتوجه به اينكه دلار به رشد قيمت خود ادامه نداد و به بالاي 3600تومان صعود نكرد، به تبع بازار آتي نسبت به اين موضوع واكنش نشان داد و سير صعودي سررسيد تير متوقف شد و در طي اين دو هفته نيز روند نزولي به خود گرفت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها