کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اخبار مهم از وین؛ احتمال برگزاری کمیسیون مشترک برجام


کد خبر : ۹۰۵۶۳پنجشنبه، ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱:۵۸۱۹۹۸ بازدید

ايسنا : احتمالا روز جمعه هفته جاری کمیسیون مشترک برجام در سطح معاون و مدیران کل سیاسی وزیران خارجه ایران و ۱+۴ در وین برای جمع بندی این دور از مذاکرات برگزار شود.

منابع ایرانی نزدیک به مذاکرات در وین، روند گفت‌وگوها را "آرام" و "رو به جلو" ارزیابی کرده و اعلام کردند که مذاکرات در مسیر درست ادامه دارد.

 هیات‌های مذاکره کننده ایران و ۱+۴ در هفتمین روز مذاکرات وین به رایزنی های دوجانبه و چندجانبه در سطوح کارشناسی و سیاسی ادامه دادند.

روز چهارشنبه مذاکره کننده ارشد ایران ضمن دیدار با روسای هیات های دیپلماتیک سه کشور اروپایی و نیز نماینده اتحادیه اروپا با روسای هیات های چین و روسیه دیدار کرد. همچنین کارگروه های سه گانه لغو تحریم ها، اقدامات هسته‌ای و نیز زمان بندی اجرای توافق تشکیل شد.

بر خلاف فضاسازی رسانه های غربی روند مذاکرات و در پشت درهای بسته آرام، اما رو به جلو پیش می رود.

همچنین احتمالا روز جمعه هفته جاری کمیسیون مشترک برجام در سطح معاون و مدیران کل سیاسی وزیران خارجه ایران و ۱+۴ در وین برای جمع بندی این دور از مذاکرات برگزار شود. علاوه بر این، این احتمال وجود دارد که هیات‌های کارشناسی دو طرف برای ادامه بررسی‌ها در قالب کارگروه‌های سه گانه هفته آینده نیز در وین بمانند.

شنیده‌ها حاکی از آن است که هیات آمریکایی روز پنجشنبه وین را ترک خواهد کرد.

از مهم‌ترین تحولات روز چهارشنبه در وین اعلام توافق ایران و آژانس بر سر تعویض دوربین‌های نظارتی در تاسیسات تولید سانتریفیوژ کرج در روزهای آتی بود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که توافق با ایران در خصوص تعویض دوربین‌های نظارتی در تاسیسات کرج پیشرفت بزرگی در "فعالیت‌های و نظارتی و راستی‌آزمایی در ایران" محسوب می‌شود. در این بیانیه، آمده است: این توافق به ما اجازه می‌دهد که پیوستگی اطلاعات لازم در این تاسیسات را حفظ کنیم.

در این بیانیه به نقل از رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشته شده است: صمیمانه امیدوارم که بتوانیم به گفت‌وگوهای سازنده‌مان ادامه بدهیم تا به مشکلات پادمانی برجسته در ایران رسیدگی کنیم و مسائل موجود حل شود.

در بیانیه آژانس اتمی ضمن اشاره به تداوم همکاری درخصوص مسائل پادمانی آمده است: ایران و آژانس به مجموعه‌ای از تبادل اطلاعات و ارزیابی‌ها از جمله از طریق دیدار دوطرفه در سطح کارشناسی خواهند پرداخت.

در ادامه آمده است: آژانس در تاریخ ۱۹ دسامبر ۲۰۲۱ (یکشنبه ۲۸ آذر) نمونه‌ای از دوربین و اطلاعات فنی مربوطه را به ایران جهت تحلیل و بررسی توسط مقامات امنیتی و قضایی‌ ایرانی در حضور بازرسان آژانس، ارائه خواهد داد.

در دوم تیرماه سال جاری اعلام شد که در حمله‌ای تروریستی در اطراف کرج به یکی از ساختمان‌های مرتبط با سازمان انرژی اتمی خسارت جدی وارد شده است.

محمد اسلامی، رئیس جدید سازمان انرژی اتمی ایران در مهرماه گفت که اسرائیل عامل «حمله تروریستی» به تاسیسات تولید سانتریفیوژ در کرج بوده است.

او گفت که جزییات این «حادثه مهم» به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسیده است و در جریان این حمله محل تاسیسات هسته‌ای کرج و «به ویژه محل دوربین‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» تخریب شده است.

مدتی بعد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخواست کرد برای تعویض کارت ذخیره اطلاعات دوربین‌های آژانس در تاسیسات هسته‌ای ایران از جمله در تاسیسات کرج که مورد حمله تروریستی قرار گرفته بود و در آن مقطع در حال بازسازی بود، اقدام کند، ولی ایران با این درخواست مخالفت کرد.

کاظم غریب‌آبادی، نماینده وقت ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی و آژانس در این رابطه اعلام کرد: از آنجا که تحقیقات امنیتی و قضایی در مورد مجتمع "تسا" کرج همچنان ادامه دارد، تجهیزات نظارتی این مجتمع در زمره تجهیزات تحت سرویس فنی قرار نمی‌گیرند و دوربین‌های مجتمع تسا نیز مشمول توافق ایران و آژانس قرار نمی گیرند.

شایان ذکر است که ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی خود ادامه نصب کارت حافظه دوربین های تاسیسات هسته ای در چارچوب پروتکل الحاقی و کد ۳.۱ اصلاحی را لغو کرد، اما با توجه به رویکرد همکاری جویانه میان ایران و آژانس و پرهیز از هر نوع شائبه مخفی کاری، ایران اجازه داد تا به طور موقت و داوطلبانه دوربین ها همچنان به ثبت تصاویر ادامه دهند، اما تصاویر در ایران نگهداری شوند تا زمانی که تعهدات متقابل از سر گرفته شود.

تاسیسات "تسا" کرج با هدف تولید ماشین‌های سانتریفیوژ پیشرفته احداث و راه‌اندازی شده است. این تاسیسات اوایل شهریورماه سال جاری دو ماه بعد از حمله تروریستی مذکور، کار تولید قطعات سانتریفیوژهای پیشرفته را از سرگرفت.

ایران بارها نشان داده است که در زمینه همکاری های فنی با آژانس رویکردی سازنده دارد و با وجود برخی سیاسی کاری‌های این نهاد و سوءاستفاده از موقعیت آژانس از سوی برخی کشورهای غربی بنایی بر وقت کشی و مانع تراشی در مسیر فنی و همکاری های نظارتی آژانس ندارد.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها