کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

طالبان به معادن لیتیوم افغانستان چشم دوخته ‌است


کد خبر : ۹۰۵۱۵چهارشنبه، ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶:۱۵۲۹۱۷ بازدید

مقام‌های وزارت صنعت و تجارت طالبان دیروز سه‌شنبه 23 آذر، از شرکت‌های بزرگ جهان خواسته‌اند، برای استخراج معادن لیتیوم افغانستان ...
طالبان به معادن لیتیوم افغانستان چشم دوخته ‌استطالبان به معادن لیتیوم افغانستان چشم دوخته ‌است

مقام‌های وزارت صنعت و تجارت طالبان دیروز سه‌شنبه 23 آذر، از شرکت‌های بزرگ جهان خواسته‌اند، برای استخراج معادن لیتیوم افغانستان سرمایه‌گذاری کنند.

وزارت معادن و صنایع طالبان در یک توییت نوشت‌، ارزش معادن لیتیوم افغانستان برابر با ارزش نفت عربستان است، اما تاکنون این معادن دست‌نخورده باقی‌ مانده‌اند. اکنون فرصت فراهم‌شده است تا شرکت‌های بزرگ جهانی برای استخراج این معادن سرمایه‌گذاری کنند. همچنین ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان و معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ این گروه، دیروز دوشنبه گفت‌، تلاش برای ازسرگیری کار شرکت‌های چینی در معدن مس عینک در استان لوگر نیز جریان دارد.

در بررسی‌های سازمان فضایی آمریکا (ناسا) آمده است، معادن لیتیوم افغانستان به طول ۸۵۰ تا ۹۰۰ کیلومتر و عرض ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتر از هرات شروع می‌شود و در نورستان پایان می‌یابد. این ذخایر لیتیوم بر اساس دریافت‌های ناسا، یکی از بزرگ‌ترین ذخایر لیتیوم جهان است که می‌تواند حتی با بزرگ‌ترین ذخایر لیتیوم جهان در کشور بولیوی مقایسه شود. روند استخراج و بهره‌برداری از معادن افغانستان از سال‌ها پیش با چالش‌های امنیتی روبرو بوده است. در نقاط شرقی افغانستان با این‌که معادن ارزشمندی وجود دارند، کار خاصی در زمینه بهره‌برداری از آن‌ها صورت نگرفته است و دلیل اصلی آن حضور گروه‌های تروریستی همچون داعش در سال‌های اخیر در آن مناطق بوده است.

گزارش فایننشال تایمز که در اوایل دسامبر منتشر شد، از تلاش‌ چین برای دستیابی به معادن مس و لیتیوم افغانستان خبر داد. در این گزارش به نقل از یک مقام ارشد طالبان در کابل و نماینده یک انجمن صنایع چین، آمده است که گروهی از نمایندگان صنعت معدن اخیرا از افغانستان دیدن کرده‌اند و حداقل یک گروه از بخش خصوصی چین نیز برای تحقیق در مورد دسترسی به مواد معدنی دیگر جدا از لیتیوم، به استان‌های ننگرهار و لغمان در شرق افغانستان سفر کرده است.

استفاده از فلز لیتیوم در ساخت باتری‌ گوشی‌های همراه، معمول است، اما با پیشرفت صنعت تولید خودروهای برقی برای کاهش استفاده از آلاینده‌های محیط‌زیست، استفاده از این فلز جایگاه ویژه‌ای یافته است و به همین دلیل اقتصادهای پیشرو همچون چین، برای دست‌یابی ایمن و موثر به این فلز پیشگام‌اند.

چین از نخستین کشورهایی است که پس از خروج آمریکا از افغانستان و تسلط طالبان بر این کشور، رابطه نزدیک با طالبان ایجاد کرد و با ارسال نخستین محموله کمک بشردوستانه به افغانستان، ارتباطش را با طالبان تحکیم نمود. طالبان تاکنون در مورد سفر صنعت‌کاران چینی برای بررسی معادن افغانستان رسما ابراز نظر نکرده‌‌، اما گفته‌ است که از شرکت‌های بزرگ جهانی که علاقه‌مند سرمایه‌گذاری در افغانستان باشند، استقبال می‌کند.

بااین‌حال، چالش‌های فراوانی بر سر راه حضور شرکت‌های بزرگ جهانی در افغانستان وجود دارند که مهم‌ترین آن نبود ثبات سیاسی و امنیتی در افغانستان است. تاکنون هیچ کشوری دولت طالبان را به رسمیت نشناخته است و تهدید داعش نیز در حال گسترش است. بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد طالبان برای دست‌یابی به ثروت نهفته در معادن افغانستان که در ۲۰ سال گذشته نیز بخشی از نیازهایش را تامین می‌کرد، چشم دوخته‌ است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها