کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

واشنگتن: اقدامات لازم در صورت شکست مذاکرات با ایران


کد خبر : ۹۰۴۸۰سه شنبه، ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۷:۵۳۱۶۳۵۹ بازدید

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر تاکید کرد که کشورش فعالانه در پی یافتن گزینه‌های جایگزین در صورت شکست مذاکرات جاری ...
واشنگتن: اقدامات لازم در صورت شکست مذاکرات با ایرانواشنگتن: اقدامات لازم در صورت شکست مذاکرات با ایران

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر تاکید کرد که کشورش فعالانه در پی یافتن گزینه‌های جایگزین در صورت شکست مذاکرات جاری میان متحدان ایالات متحده و ایران بر سر نجات برجام است.

بلینکن که در جریان یک سفر دوره‌ای به جنوب شرق آسیا روز دوشنبه وارد اندونزی شد امروز، سه‌شنبه 23 آذر (14 دسامبر) در یک کنفرانس خبری در جاکارتا ضمن تکرار مواضع متحدان اروپایی در قبال رویکرد تیم تازه مذاکره کننده ایران بر سر بر احیای توافق هسته‌ای وین تصریح کرد: «به زودی خیلی دیر خواهد شد! ایران هنوز درگیر مذاکرات و گفتگوهای واقعی نشده است.»

وی با استناد مجدد به سخنان تازه مذاکره‌کنندگان آلمانی، انگلیسی و فرانسوی افزود: «توافق هسته‌ای ایران بدون پیشرفت سریع و محسوس به پوسته‌ای دورن تهی تبدیل خواهد شد.»

وزیر امور خارجه ایالات متحده تاکید کرد: «اکنون شاهد آن هستیم که ایران در حال به هدر دادن فرصتی گران‌بها برای دفاع از مواضعی ناسازگار با بازگشت به توافق سال ۲۰۱۵ است.»

این هشدار آنتونی بلینکن در حالی مطرح می‌شود که دیپلمات‌های تروئیکای اروپاییِ که با ایران بر سر برجام مذاکره می‌کنند دوشنبه شب در موضعی مشترک به ناسازگای رویکرد هیئت مذاکره کننده ایران با آنچه سال ۲۰۱۵ تحت عنوان برنامه جامع اقدام مشترک برای کنترل برنامه هسته‌ای این کشور بر سر آن توافق شده بود اشاره کرده بودند.

دیپلمات‌های آلمان، انگلیس و فرانسه ضمن ابراز تاسف از این رویکرد، مواضع تیم جدید مذاکره کننده ایران را ناسازگار با توافق هسته‌ای وین و فراتر از آن توصیف کرده و نسبت به «از دست رفتن وقت و فرصت ارزشمندی» که به جای پیشرفت در جهت احیای برجام صرف بحث و گفتگو در باره مواضع جدید تیم هیئت ایرانی می‌شود ابراز تاسف کرده بودند.

 بلینکن در سخنان روز سه‌شنبه خود دیپلماسی را «بهترین گزینه» حال حاضر برای حل اختلافات هسته‌ای با ایران خواند و در عین حال هشدار داد: «ما با متحدان و شرکای خود فعالانه در خصوص یافتن گزینه‌های جایگزین در صورت شکست مذاکرات بحث و گفتگو می‌کنیم.»

به رغم گمانه‌زنی‌هایی که در خصوص بی نتیجه بودن دو دور گفتگو میان تیم جدید مذاکره کننده ایرانی با طرف‌های باقی‌مانده در برجام مطرح است ایالات متحده همچنان رویه‌ای محتاطانه در خصوص فرجام نهایی مذاکرات در وین درپیش گرفته است.

وزیر امور خارجه آمریکا اگر چه نسبت به هدر رفتن فرصت‌ها و یافتن گزینه‌های جدید هشدار داد اما هرگز همانند همتای انگلیسی خود، بوریس جانسون مذاکرات جاری در وین را «آخرین فرصت» برای ایران توصیف نکرد.

مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا، به ویژه از کانال طرف‌های اروپایی دخیل در گفتگوهای برجامی از اواخر نوامبر گذشته در وین از سر گرفته شد.

ایران بارها اعلام کرده است که حصول توافق بر سر توافق هسته‌ای وین تنها با برداشته شدن کلیه تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور پس از خروج یکجانبه ایالات متحده از برجام امکان پذیر است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها