کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بازار قطر برای عربستان چقدر ارزش دارد؟


کد خبر : ۹۰۳۱۶شنبه، ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۳:۰۳۱۶۸۹ بازدید

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان روز چهارشنبه و در ادامه سفر دوره‌ای خود به کشورهای حاشیه خلیج فارس برای نخستین بار پس از قطع ...
بازار قطر برای عربستان چقدر ارزش دارد؟بازار قطر برای عربستان چقدر ارزش دارد؟

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان روز چهارشنبه و در ادامه سفر دوره‌ای خود به کشورهای حاشیه خلیج فارس برای نخستین بار پس از قطع روابط دوکشور در چهار سال پیش وارد دوحه شد و مورد استقبال شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، قرار گرفت.

قطر پیش از قطع روابط اقتصادی و سیاسی در سال ۲۰۱۷ مقصد صادرات بیش از ۳ میلیارد دلار از صادرات عربستان سعودی در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ بوده است. اما در اوج روابط اقتصادی دو کشور در سال‌های پیش از وقوع بحران سال ۲۰۱۷، قطر در بالاترین سطح حدود ۶۳۳ میلیون دلار به عربستان سعودی صادرات داشته است.
 

بازار قطر برای عربستان چقدر ارزش دارد؟

بنابراین تقویت روابط اقتصادی با قطر به عنوان یک بازار میلیارد دلاری برای عربستان سعودی که در تلاش برای جبران رکود حاصل از همه‌گیری کروناست، دارای اهمیت است.

سفر ولیعهد عربستان به دوحه در شرایطی انجام شد که تلاش‌های دیپلماتیک برای حل مناقشات منطقه‌ای به ویژه با ایران و ترکیه در جریان است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه این هفته برای گفتگوهای دو روزه به قطر سفر کرده بود. دولت اردوغان در جریان تحریم قطر از سوی عربستان سعودی جانب دوحه را گرفت و همین امر موجب شد تا روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور تقویت شود.

تنش‌ها بین آنکارا و ریاض پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی در سال ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در استانبول تشدید شد.

اما ترکیه که در پی سقوط ارزش لیر و رشد تورم با بحران اقتصادی مواجه شده به دنبال بازسازی روابط خود با امارات و عربستان سعودی است. در همین حال، ایران نیز طی ماه‌های گذشته گفتگو‌های مستقیمی را با عربستان در بغداد برای حل و فصل مسایل فیمابین برگزار کرده‌ است.

ولیعهد سعودی پیش از سفر به قطر، از عمان وارد امارات عربی متحده شده بود و قراردادهایی به ارزش ۳۰ میلیارد دلار با سران این کشور امضا کرده بود. او همچنین روز پنجشنبه از بحرین بازدید می‌کند و سپس به کویت خواهد رفت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها