کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

شکایت عراق علیه ایران به کجا رسید؟


کد خبر : ۹۰۲۴۵سه شنبه، ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲:۱۹۳۷۱۰ بازدید

تابستان امسال بود که مقامات عراقی اعلام کردند ایران مسیر آب رودخانه‌های مرزی با عراق را مسدود کرده است.
شکایت عراق علیه ایران به کجا رسید؟شکایت عراق علیه ایران به کجا رسید؟

تابستان امسال بود که مقامات عراقی اعلام کردند ایران مسیر آب رودخانه‌های مرزی با عراق را مسدود کرده است.

مهدی رشید الحمدانی، وزیر منابع آب عراق گفت: «رهاسازی آب رودخانه‌های کرخه، الوند، کارون و سیروان به خاک عراق توسط ایران به صفر رسیده است و بغداد در نظر دارد به خاطر نقض قوانین و معاهدات بین‌المللی در ایجاد خسارت، علیه تهران در نهادهای زیر نظر سازمان ملل شکایت کند.

حسین حمه کریم، سخنگوی وزارت کشاورزی و منابع آب اقلیم کردستان عراق: ۷۰ درصد آب رودخانه سیروان از خاک ایران سرازیر می‌شود و به این منطقه می‌ریزد و ایران آب اقلیم کردستان را ۱۰۰ درصد قطع کرده است. 

روز شنبه وزیر منابع آب عراق در گفتگو با شبکه تلوزیونی  الجزیره اعلام کرد: وزارت منابع آب نامه‌ای به وزارت خارجه و کابینه ارائه کرده و تمامی مراحل فنی و قانونی برای شکایت را تکمیل کرده است. او در گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای که در ابتدای هفته جاری برگزار شد هم از جامعه جهانی خواست از عراق برای دریافت حقابه‌اش از کشورهای همسایه حمایت کند.

ایران و عراق سال‌هاست بر سر آب‌های مرزی مناقشات و اختلافاتی دارند، اما این روزها با سیاست‌هایی که ترکیه در منطقه، با آبگیری سد ایلسو در پیش گرفته است، هر دو کشور در معرض آسیب دو چندان قرار گرفته‌اند.
 

فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس: 

اگر قرار است عراق بابت عدم رعایت حقابه کشور همسایه به مراجع بین‌المللی مراجعه کند بهتر است از کشور ترکیه شکایت کند. زیرا ترکیه بدون هماهنگی با کشورهای همسایه اقدام به احداث سدهای زیادی در کشور خود کرده و اجازه نمی‌دهد آب در دجله و فرات جاری شود.

مقامات ایرانی نه در مقابل درخواست عراقی‌ها برای مذاکره و نه در خصوص طرح شکایت این کشور در نهادهای زیرمجموعه سازمان ملل واکنشی نشان نمی‌دهند و با بی‌توجهی ایران به این موضوع، مناقشات آبی در این منطقه را تشدید پیدا می‌کند.|پیام ما



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها