کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

قبض گاز آذرماه شما چقدر است؟


کد خبر : ۹۰۰۷۲شنبه، ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵:۵۶۱۵۵۸ بازدید

24 درصد مشترکان پر مصرف و بد مصرف مشمول تعرفه‌های بازدارنده گاز می‌شوند و گاز بهای 76 درصد مشترکان تقریبا بدون تغییر ...
قبض گاز آذرماه شما چقدر است؟قبض گاز آذرماه شما چقدر است؟

24 درصد مشترکان پر مصرف و بد مصرف مشمول تعرفه‌های بازدارنده گاز می‌شوند و گاز بهای 76 درصد مشترکان تقریبا بدون تغییر است هزینه گاز 4 درصد مشترکان پرمصرف، 4 برابر می‌شود

محاسبه هزینه قبض گاز پرمصرف‌ها از ابتدای آذرماه، همراه با جریمه بدمصرفی است. به‌طوری که رقم قبض این گروه از این ماه 3 تا 4 برابر می‌شود. به‌ بیان ساده تر، اگر جزو پرمصرف‌های گاز هستید و قصد اصلاح مصرف هم ندارید، از این ماه قبضی دریافت می‌کنید که مبلغ آن تقریباً 4 برابر هزینه قبضی است که انتظارش را داشتید. اما پرمصرف‌ها چه کسانی هستند و باید چه کارهایی برای کاهش مصرف خود انجام دهند؟

بر اساس مصوبه هیأت وزیران که از ابتدای آذرماه اجرایی شده، گازبهای سه پله اول مصرفی هیچ تغییری نکرده است. به این معنی که خوش مصرف‌های گاز همان مبلغی را برای گازبهای آذرماه پرداخت می‌کنند که از سال 1394 می‌پرداخته‌اند. اما از پله چهارم به بعد تعرفه پله بعدی، 40 درصد نسبت به تعرفه پله قبلی افزایش می‌یابد تا اینکه در پله آخر یعنی پله دوازدهم که شامل مشترکین پرمصرف پردرآمد می‌شود، تعرفه گاز نسبت به تعرفه‌های قبلی 4 برابر می‌شود. 3 پله پایانی جدول حدود 4 درصد از مشترکین پرمصرف را شامل می‌شوند که قبض گاز این مشترکین پرمصرف 4 برابر می‌شود. اگر حجم گاز مصرفی شما نیز از تعریف مصرف برای پله سوم عبور می‌کند، جزو کسانی می‌شوید که نیاز به اصلاح مصرف دارید. البته دامنه مصرف بر اساس 5 اقلیم تعریف می‌شود که سردترین شهرهای ایران در اقلیم یک و گرم ترین‌ها در اقلیم 5 قرار می‌گیرند. جدول و نمودار نشان می‌دهد که هر مشترک در اقلیم‌بندی مشخص چقدر مجاز به مصرف گاز برای جلوگیری از اعمال جریمه بر قبض خود است.


مشترکانی با قبض صفر و یا تخفیف

علاوه بر اینکه خوش مصرف‌ها (3 پله اول مصرف) هزینه قبضشان با تعرفه سال 1394 تعریف می‌شود، دولت تعرفه‌های جدید را به‌گونه‌ای طراحی کرده که به اقشار کم درآمد و خوش مصرف فشار اقتصادی وارد نشود. به این ترتیب که در مصوبه دولت آمده است: «بخش خانگی که مصرف گاز آنها در دوره زمانی 16 آبان‌ماه تا 15 اسفندماه هر سال، نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش یابد، به ازای هر یک واحد درصد کاهش، مشمول تخفیف (پاداش صرفه‌جویی) معادل سه واحد درصد و تا سقف 45 درصد در گازبهای صورتحساب دوره خواهند شد. همچنین شرکت ملی گاز مکلف شده است ضمن دریافت اطلاعات خانوارهای محروم تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور، تعرفه مشترکان در دامنه مصرف 1 تا 3 جدول زیر را از ابتدای سال به نرخ صفر محاسبه کند.»

چگونه مصرف را کاهش دهیم؟

#درست_مصرف_کنیم؛ هشتگی است که این روزها برای مصرف صحیح انرژی بویژه گاز رایج شده است و پایبندی به آن نه فقط برای تضمین پایداری شبکه گاز کشور بلکه برای کاهش هزینه قبض پرمصرف‌ها اهمیت دارد. اما چگونه؟ چند راهکار ساده برای این موضوع توصیه می‌شود:

1.کنترل دمای خانه در محدوده 21-18 درجه سانتی‌گراد با استفاده از شیرهای ترموستاتیک رادیاتور یا ترموستات دیواری می‌تواند مصرف سوخت را تا 15 درصد کاهش دهد.

2.استفاده از دوش‌های کم مصرف حمام و شیرهای دارای پرلاتور کم مصرف، نقش مؤثری در کاهش مصرف آب و گاز دارد. همچنین با کاهش طول مدت استحمام، مصرف گاز و آب به شکل قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

3.با روش‌هایی مثل پوشیدن لباس گرم در منزل، نصب پرده‌های ضخیم پنجره و تنظیم دمای منزل در محدوده 21-18 درجه سانتی‌گراد، می‌توان مصرف سوخت ساختمان را تا 10 درصد کاهش داد.

4.دمای آبگرمکن/ پکیج برای مصرف بهینه باید در محدوده 60-50 درجه سانتی‌گراد تنظیم شود.

5.درهنگام خرید لوازم گازسوز به برچسب انرژی روی آن توجه و محصولاتی با رده برچسب A و B انتخاب شود.

6.به ازای هر درجه کاهش دمای داخلی ساختمان، مصرف گرمایشی ساختمان 6 درصد و مصرف کل ساختمان درفصل سرما به میزان 5درصد کاهش می‌یابد، پس خانه‌هایمان را بیش از حد گرم نکنیم.

7.در زمستان کانال‌های کولر را هم از بالا و هم از پایین مسدود کنیم. البته در صورت استفاده از بخاری حتماً محلی را برای تبادل هوا و تأمین اکسیژن مورد نیاز بخاری در نظر بگیرید.

بر اساس آمار شرکت ملی گاز، 24 درصد از مشترکانی که پرمصرف و بدمصرف هستند، حدود ۵۰ درصد گاز کشور را مصرف می‌کنند. جریمه‌های بازدارنده برای این بخش درنظر گرفته شده است. اگر پرمصرف‌ها این 7 راهکار را برای اصلاح مصرف خود رعایت کنند، هم جریمه نخواهند شد و هم حدود 10 درصد (60 میلیون مترمکعب در روز) از مصرف گاز بخش خانگی کاسته می‌شود که مفهوم آن افزایش پایداری شبکه گاز کشور است.
قبض گاز آذرماه



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها