کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ریزش 27 هزار واحدی شاخص بورس


کد خبر : ۸۹۸۴۳شنبه، ۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۶:۴۳۴۷۲۶ بازدید

بورس اوراق بهادار تهران اولین روز کاری هفته را با ترش‌رویی شروع کرد و از ابتدای ساعات معاملات تا پایان روند ریزشی به خود ...
ریزش 27 هزار واحدی شاخص بورسریزش 27 هزار واحدی شاخص بورس

بورس اوراق بهادار تهران اولین روز کاری هفته را با ترش‌رویی شروع کرد و از ابتدای ساعات معاملات تا پایان روند ریزشی به خود گرفت، به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با کاهش 27 هزار و 443 واحد دیگر به رقم یک میلیون و 366 هزار و 662 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن با کاهش 6 هزار و 586 واحد به رقم 376 هزار و 883 واحد رسید.

ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 5 میلیون و 461 هزار میلیارد تومان رسید.معامله‌گران امروز بیش از 4.5 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 460 هزار فقره معامله و به ارزش 3 هزار و 595 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

ارزش معاملات فرابورس هم بیش از هزار و 807 میلیارد تومان شد که با این حساب ارزش معاملات دو بازار بورس و فرابورس از 5.3 هزار میلیارد تومان فراتر رفت.

امروز همه شاخص‌های بورس قرمز بودند که نشان از کاهش آنها دارد، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ‌ ارزشی 1.97 درصد کاهش یافت.

همچنین این دو شاخص با معیار هموزن 1.72 درصد کاهش یافتند، شاخص آزاد شناور 1.8 درصد افت کرد و شاخص بازار اول بورس 2 درصد عقب نشست، شاخص بازار دوم بورس 1.92 درصد کاهش یافت.

امروز نمادهای فولاد مبارکه، پتروشیمی فارس، شستا، پتروشیمی پارس، سرمایه‌گذاری غدیر، نفت و گاز و پتروشیمی تأمین و پالایش نفت بندرعباس همگی بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

در فرابورس ایران هم امروز شاخص کل رو به کاهش نهاد بگونه‌ای که با کاهش 341 واحد به رقم 19 هزار و 625 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 96 هزار میلیارد تومان رسید. ارزش بازار پایه همه 358 هزار میلیارد تومان شد.

معامله‌گران امروز در فرابورس ایران بیش از 1.4 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 223 هزار فقره معامله و به ارزش 1815 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز شاخص‌های مهم فرابورس مانند بیمه پاسارگاد، آریا ساسول، پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی تندگویان، ذوب‌آهن اصفهان، فولاد هرمزگان و پالایش نفت لاوان بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

به گزارش فارس، به نظر می‌رسد یکی از دلایل کاهش شاخص بورس در اولین روز هفته حذف فروش ارز در قبال کارت ملی است که بانک مرکزی تصمیم گرفته ارز فقط به متقاضیان واقعی یعنی مسافران و یا واردکنندگان تخصیص یابد و در قبال ارائه کارت ملی ارزی تعلق نمی‌گیرد که این باعث می‌شود چشم‌انداز افزایشی نرخ ارز قدری با ابهام همراه شود.

همچنین رفتار هیجانی معامله‌گران حقیقی در بورس در نبود بازارگردانان حرفه‌ای و به اندازه کافی باعث شده شاخص بورس از سال گذشته تا کنون مرتب در حال ریزش باشد و سرمایه بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد به ویژه کسانی که سهام بازار پایه فرابورس با ریسک بالا را خریده‌اند آب شود.

سرمایه‌گذاری در بورس همراه با ریسک و سود و زیان است و باید در قبال هر سهمی صندوق‌های بازارگردانی باشند تا از ریزش بیش از حد سهام جلوگیری کنند.

یکی از سهام بسیار مهم در بازار بورس سهام عدالت و شرکت‌های استانی سرمایه‌گذاری  عدالت است که به اذعان اکثر کارشناسان سهام عدالت دارای پرتفوی مناسب و قابل اتکا است اما متأسفانه از زمان ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به بورس ارزش این سهام افت کرده و حتی به زیر قیمت اسمی یعنی 100 تومان هم رسیده و ارزش سهام عدالت مردم به شدت کاهش یافته است.

یکی از دلایل افت ارزش سهام عدالت مردم، نبود بازارگردان در مقابل این سهام و رها شدن سهام عدالت است که با وجود ارزنده بودن و پرتفوی متنوع و قابل اتکا متأسفانه سهام عدالت رو به کاهش و افت ارزش است. حتی سود سهام عدالت هم از سوی برخی شرکت‌های سرمایه‌پذیر مانند مخابرات پرداخت نشده که مسؤولان متولی از جمله سازمان بورس و وزارت اقتصاد در این زمینه تا کنون اقدامی انجام نداده‌اند به هر حال بازار سرمایه گرچه بازاری است که نمی‌توان به کسی اطمینان برای سودآوری داد اما به هر حال قواعد بازارگردانی و اداره حرفه‌ای بازار سرمایه باید مدنظر باشد، در کشورهای دنیا به گفته مسؤولان سازمان بورس در مقابل  سهام هر شرکت سه صندوق وجود دارد، اما در ایران کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس 210 صندوق اما تعداد نمادهای معاملاتی در بورس بیش از 720 نماد است یعنی برعکس تعداد سهام سه برابر صندوق‌ها است و این نقطه ضعف بازار سرمایه به شمار می‌رود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها