کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اقتصاد ایران منتظر سیگنال‌های 8 آذر


کد خبر : ۸۹۸۲۴شنبه، ۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵:۳۰۷۰۰۱ بازدید

علی مزیکی، کارشناس اقتصادی با اشاره تاثیر نتیجه مذاکرات بر اقتصاد ایران گفت: با توجه به وضعیتی که اقتصاد کشور دارد بدون شک ...
 اقتصاد ایران منتظر سیگنال‌های 8 آذر اقتصاد ایران منتظر سیگنال‌های 8 آذر

علی مزیکی، کارشناس اقتصادی با اشاره تاثیر نتیجه مذاکرات بر اقتصاد ایران گفت: با توجه به وضعیتی که اقتصاد کشور دارد بدون شک روند مذاکرات و نتیجه‌بخش بودن آن برای اقتصاد بسیار با اهمیت و تاثیرگذار است.

با اعلام زمان دور جدید مذاکرات وین در 8 آذر حساسیت‌ها در بازارهای اقتصادی بالا رفته است. از یک طرف ترس و نگرانی از طرفی دیگر امید و آرزو حال و هوای این روزهای اقتصاد ایران بوده و حالا انتظار برای دور جدید مذاکرات وین در 8 آذر نیز به این حال و هوا اضافه شده است.


بازار ارز چشم به راه نتیجه مذاکرات

بازار ارز این روزها درگیر تنش و هیجان بوده و کارشناسان دلایل متفاوتی را برای نوسانات نرخ ارز طی روزهای اخیر مطرح می‌کنند اما در کنار دلایل متفاوت مطرح شده برای نوسانات نرخ ارز فعالان بازار معتقدند دور جدید مذاکرات در هشتم آذر می‌تواند تا حدودی تکلیف بازار را روشن کند.


بازارهای اقتصادی منتظر 8 آذر

بازار سرمایه یکی دیگر از بخش‌هایی است که طی ماه‌های اخیر رشدهای کم‌جان و ریزش‌های پی‌در‌پی بسیاری را تجربه کرد و به گفته برخی از فعالان حالا بازار برای ادامه راه منتظر سیگنال‌هایی از سوی فضای عمومی اقتصاد است که به نظر می‌رسد نرخ ارز و نتیجه مذاکرات تا حدودی مسیر حرکت بازار را مشخص می‌کند. وضعیت بازار خودرو و مسکن نیز چندان تعریفی ندارد و این روزها با رکود و گرانی دست و پنجه نرم می‌کند و حالا به نظر می‌رسد تغییرات در بازار ارز و سیگنال‌های ارسالی مربوط به مذاکرات برجامی وین نیز برای این بازارها دارای اهمیت شده است.


نتیجه‌بخش بودن مذاکرات برای اقتصاد بسیار با اهمیت است

علی مزیکی، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه با اشاره به انتظار بازارهای اقتصادی برای هشتم آذر و تاثیر نتیجه مذاکرات بر اقتصاد ایران به «ابتکار» گفت: این روزها با توجه به وضعیتی که اقتصاد کشور دارد بدون شک روند مذاکرات و نتیجه‌بخش بودن آن برای اقتصاد بسیار با اهمیت و تاثیرگذار است. پرواضح است که تمام بخش‌ها اکنون منتظر نتیجه مذاکرات بوده و تجربه و شواهد ثابت می‌کند که معیشت مردم و وضعیت بازارهای اقتصادی به ارتباط ایران با کشورهای دیگر گره خورده است. بنابراین روند مذاکرات و نتایج آن برای اقتصاد بسیار مهم است.

وی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به حساسیت بالای اقتصاد افزود: اقتصاد به سرعت نسبت به اتفاقات واکنش نشان می‌دهد، مثلا اخبار ضدونقیضی که از روند مذاکرات منتشر می‌شد سبب به هم‌ریختگی وضعیت بازارها شد. بنابراین اکنون وضعیتی پیش آمده که حتی سیاست‌گذاری‌ها و تصمیمات داخلی هم نمی‌توانند تعیین‌کننده وضعیت اقتصادی کشور باشند.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: مسئله دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که معطل ماندن، انتظار و پیش نرفتن مذاکرات هم می‌تواند تبعات بسیار زیادی را برای اقتصاد به همراه داشته باشد و باید هرچه سریع‌تر تکلیف این مسئله روشن شود.


سهم برجام در اقتصاد ما بسیار زیاد شده است

وی در پاسخ به این پرسش که آیا راهکارهای دیگری به جز برجام وجود دارد که بتواند گشایش‌هایی را برای اقتصاد به وجود بیاورد یا خیر؟ گفت: اینکه بگوییم هیچ راهی به جز برجام برای بهبود شرایط وجود ندارد کاملا اشتباه است. اما اکنون سهم برجام و ارتباط با کشورهای دیگر در اقتصاد ما بسیار زیاد شده است ‌و این تصور را ایجاد کرده که در داخل هیچ راهی برای بهبود نیست. اما حقیقت این است که می‌توان با روش‌های علمی برخی چالش‌ها را کنترل و از بدتر شدن وضعیت جلوگیری کرد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه اظهار کرد: من بارها تاکید کرده‌ام که برای بهبود شرایط اقتصاد باید به روش علمی عمل کرد و تصمیم گرفت. البته متاسفانه ما کلمه علمی را خیلی راحت به کار می‌بریم. منظور از تصمیم و روش علمی این است که ما بر اساس مطالعات گذشته، شواهد و تجربه بتوانیم یک نظریه و ایده را مطرح کنیم که نشان دهد این کار جدید از کار قبلی بهتر است.

وی همچنین افزود: باید برای هرنوع تصمیم‌گیری، تجربه کشورهای دیگر را بررسی کرد، مطالعات انجام شود و بر اساس داده‌ها و مدل‌ها قضاوت کرد و تصمیمی گرفت. در آن شرایط بهترین تصمیمات را می‌توان در زمینه سیاست‌های پولی و مالی داشت، حتی این روش مدیریت را هم بهبود می‌‌بخشد. بنابراین اینکه روح کار عملی در بدنه اقتصاد ‌و مدیریت کشور دمیده‌ شود بهترین راه برای بهبود فضای کلی کشور است.

مزیکی در پایان بار دیگر به اهمیت برجام اشاره کرد و گفت: راه برای بهبود شرایط در داخل کشور وجود دارد اما برجام و مسائل اینچنینی فرصتی است که سرعت بهبود را بیشتر و کیفیت کار را هم بالاتر می‌برد بنابراین توجه به ارتباط با کشورهای دیگر بسیار دارای اهمیت است چراکه مسیر تازه‌ای را پیش‌روی کشور می‌گذارد.‌ هنگامی که ما با کشورهای دیگر ارتباط حسنه داشته باشیم، تلاش‌مان در جهت سیاست‌های داخلی نتیجه بهتری خواهد داشت. بنابراین برجام و مسائل بین‌المللی، راهکارهای داخلی را نقض نمی‌کند و برعکس مکمل یکدیگر هستند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها