کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ریسک بالای خرید هیجانی دلار در روزهای آینده


کد خبر : ۸۹۸۱۱جمعه، ۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۲:۳۲۱۰۹۲۳ بازدید

بررسی عوامل موثر در بازار آزاد ارز نشان می دهد، احتمال تثبیت شرایط و کاهش نرخ‌ها بسیار بیشتر از وقوع یک شوک ارزی دیگر ...
ریسک بالای خرید هیجانی دلار در روزهای آیندهریسک بالای خرید هیجانی دلار در روزهای آینده

بررسی عوامل موثر در بازار آزاد ارز نشان می دهد، احتمال تثبیت شرایط و کاهش نرخ‌ها بسیار بیشتر از وقوع یک شوک ارزی دیگر است. در صورت تحقق این سناریو افراد غیر مطلع که به صورت هیجانی قصد ورود به بازار ارز را دارند، ممکن است با ضررهای جدی روبه رو شوند.

در یکی دو هفته اخیر شاهد بازگشت صف های نسبتا شلوغ خرید ارز در مقابل صرافی ها هستیم. موج خرید دلار و سایر اسعار خارجی بعد از تغییرات اخیر نرخ ارز در بازار و افزایش تلاشها برای کنترل نرخ دلار در کانال 27 و 28 هزار تومان تشدید شده است.

گفتنی است، قیمت دلار که طی چند روز گذشته روند صعودی با شیب ملایم داشت و تا مرز 29 هزار تومان هم افزایش یافته بود، از روز گذشته مجدد نزولی شد و به کانال 28 هزار تومان برگشت.

طی روزهای اخیر با ایجاد فاصله بیش از هزار تومانی بین نرخ صرافی ها و بازار آزاد، صف هایی برای خرید سهمیه 2 هزار یورویی با هر کارت ملی ایجاد شده بود که به نظر می رسد، با انتشار اخباری از بهتر شدن وضعیت ارزی و ورود 3.5 میلیارد دلار به کشور، این وضعیت بهبود یابد. بازار ارز در روز گذشته برای دلار با  162 تومان کاهش نسبت به روز چهارشنبه و با رقم 28940 تومان آغاز شد و  در ادامه روز هم شاهد کاهش بیشتر قیمت دلار بودیم.

به گزارش ایران جیب از تسنیم، اخیرا دادستان تهران  به خرید و فروش ارز سهیمه ای اشخاص اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی بابت هر کارت ملی حدود 2 هزار یورو ارز واگذار می‌کند که این اقدام باعث ایجاد بازار سیاه شده است، به نحوی که عده ای از طریق اجاره کارت ملی، ارز تعلق گرفته به آن‌ها را دریافت کرده و در قبال آن، رقم ناچیزی بابت اجاره کارت ملی به آن ها پرداخت می کنند.

علی القاصی مهر افزود: در این پرونده پنج متهم که از طریق کارت ملی حدود سه هزار نفر، چند میلیون دلار ارز از بانک مرکزی دریافت کرده اند دستگیر شده اند.

لازم به ذکر است، علت شکل گیری بازار سیاه ارز این بود  که برخی افراد با هدف خرید ارز به نرخ صرافی بانکی و فروش آن به نرخ آزاد که تا چند هزار تومان تفاوت دارد، اقدام به خرید این ارزها می کنند. با تصمیم سیاست گذار پولی کشور، سالانه برای هر نفر معادل دو هزار یورو تعلق می‌گیرد. افراد متقاضی می‌توانند با ارایه کارت ملی، ارزهای مورد نظر خود را به نرخ صرافی بانکی ارز تحویل داده می‌گیرند. البته برخی برای مصرف شخصی مانند سفر خارجی، تحصیل و درمان در خارج از کشور اقدام به اخذ ارز سهمیه‌ای می‌کنند.

اما اختلاف قیمت ارز در صرافی های دولتی و بازار آزاد باعث شده است که برخی سفته بازان که از گذشته در بازار آزاد ارز فعال بوده اند حالا با اجاره کارت ملی مردم عادی در صف خرید ارز قرار گرفته و با فروش ارز منتفع شوند.
 

پایان کرونا و افزایش خیره کننده روند بازگشت ارز صادراتی به کشور

جدای از این دست اقدامات سودجویانه، به نظر میرسد برخی مردم عادی نیز با قصد سرمایه گذاری بدنبال ورود به بازار ارز هستند، همین جا باید تاکید کرد که شرایط کلان اقتصاد کشور از یک سو،  عبور از چالش کرونا و تسهیل تجارت خارجی کشور و افزایش میزان فروش نفت و اقلام غیر نفتی از سوی دیگر باعث افزایش قابل توجه روند ورود ارز به کشور شده است که این موضوع به طور حتم مانع تنش جدی ارزی در کوتاه مدت خواهد شد.
 

احتمال آزادسازی چندین میلیارد دلار از ارزهای بلوکه شده کشورمان در آینده نزدیک

از سوی دیگر بحثهای جدی در خصوص از سرگیری مذاکرات احیای برجام در هفته پیش رو مطرح شده که در صورت توافق نهایی، میلیاردها دلار ارز بلوکه شده کشورمان در نقاط مختلف جهان در دسترس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قرار خواهد گرفت که از این جهت نیز احتمال کاهش قیمت دلار در بازار آزاد به شدت تقویت می شود.
 

افت شاخص کل بورس و تایید سوم بازار نزولی ارز

افت شاخص کل بورس ناشی از افزایش عرضه ها در پی پیش بینی کارشناسان خبره شرکتهای بزرگ سرمایه گذاری از آینده نزولی قیمت ارز نیز موید همین ادعا می باشد. حدود 60 درصد ارزش بازار سهام کشور متعلق به شرکتهای صادرات پایه می باشد که با کاهش قیمت ارز و به تبع کاهش سودهای خارج از قاعده این شرکتها با افت محسوس مواجه خواهد شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها