کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

عوامل موثر بر نوسان قیمت آهن آلات این روزها


کد خبر : ۸۹۸۰۲جمعه، ۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰:۵۲۳۴۵۴ بازدید

فولاد به دلیل بازار بسیار پر طرفدار و انبوه حجم معاملات آن به شدت نوسانی و تغییر پذیر است.در این مقاله سعی بر آن شده است تا با نگاهی اجمالی ، عوامل مهم موثر ...

اطلاع رسانی تبلیغاتی

فولاد به دلیل بازار بسیار پر طرفدار و انبوه حجم معاملات آن به شدت نوسانی و تغییر پذیر است.در این مقاله سعی بر آن شده است تا با نگاهی اجمالی ، عوامل مهم موثر بر نوسانات قیمت آهن همچون فولاد های صنعتی و ساختمانی مورد بررسی قرار گیرد.

بنابر اعلام آهن استیل یکتا، طبق تحقیقات انجام شده در طی ماه های گذشته قیمت آهن آلات در بورس کالا با رشد همراه بوده ولی با کاهش قیمت ارز طی چند هفته اخیر قیمت معاملات بورس کالا با روندی نزولی همراه شد.آنچه که در این روزها از اهمیت ویژه ای برخوردار است این است که بعد از گذشت چند ماه از سال جاری بازار و اقتصاد ایران نوسانات زیادی داشته و قیمت همه اقلام از جمله ارز بسیار بالا و پایین شد.در حال حاضر قیمت میلگرد و قیمت تیرآهن ثابت است و با تنش های افزایشی یک باره و ناگهانی رو به رو نیست.

 مهمترین عوامل تاثیر گذار بر بازار فولاد و آهن

از عواملی که در افزایش وکاهش قیمت روز آهن الات دخالت دارند شامل عرضه و تقاضا، نرخ دلار، بورس کالا، شرایط سیاسی و اقتصادی میباشد اما معمولا چند عامل، تاثیر بیشتری داشته و اغلب رد پای آنها را در گزارش بازار میبینید.استراتژی مشتریان بازار آهن در تهیه مواد اولیه به دو دسته تقسیم میشود؛ گروه اول در طول سال به طور پیوسته به ماده اولیه احتیاج دارند، مثل تولیدکنندگان تجهیزات آشپزخانه. گروه دوم تحت تاثیر شرایط مختلف تامین مواد اولیه محدودتری دارند، بنابراین قیمتها دائما در حال تغییر است و ثبات ندارد. بورس کالا در قیمت بازار آزاد مقاطع تاثیر مستقیم دارد. به نحوی که با افزایش قیمت در بورس کالا، قیمتها در بازار آزاد نیز افزایش مییابد.

قیمت تمام شده مواد اولیه مصرفی

در هر فرآیند تولیدی هزینه مواد اولیه مورد نیاز تأثیر مستقیم و بسیار زیادی بر قیمت تمام شده محصولات داشته و در بازار فولاد نیز این موضوع به دلیل نوسان قیمت قراضه و سنگ آهن و ... بسیار چشمگیر است.قراضه و سنگ آهن، دو مادهاصلی در تولید فولاد هستند. اگر موجودی این مواد کم باشد و از طرفی تقاضا نیز بالا باشد، قیمت این مواد اولیه افزایش یافته و در نتیجه باعث افزایش قیمت نهایی فولاد میشود. از طرفی تغییرات لحظهای قیمت برای برخی عناصر مهم که در ترکیب شیمیایی فولاد زنگ نزن مثل نیکل و کروم مورد استفاده قرار میگیرند نیز بر قیمت نهایی آهن موثر است.

هزینه های مربوط به حمل و نقل

هزینه مهم دیگر هزینه حمل و نقل اجناس تولیدی از مرحله خرید مواد اولیه تا تحویل محصول به مشتری است که با توجه به هزینه های مربوط به سوخت و تورم کشور این هزینه بسیار نوسانی و تاثیر گذار است. طبیعتا افزایش یا کاهش مصرف سوخت وسایل حمل و نقل و انتقالات بار همیشه درگیر تغییرات مهمی هستند،از این رو از  آنجایی که بخش مهمی از عوامل موثر در قیمت فولاد مرتبط با حمل و نقل و جابجایی های داخلی و  واردات و صادرات میباشد فاکتور گرفتن این مورد نیز ممکن نیست

عرضه و تقاضا

قیمت هر کالایی از هر جنس و در هر صنفی به شدت به عرضه و تقاضای مربوطه آن وابسته است و این عامل یکی از عوامل عمومی تأثیر گذار بر صنعت فولاد نیز هست.عرضه و تقاضای شمش فولادی در سطح ملی پایهایترین اصل برای قیمت گذاری دیگر مقاطع فولاد است. برای مثال قیمت محصولی مانند ورق گالوانیزه یا ورق آهنی که از شمش فولادی تهیه میشود به صورت مستقیم بر اساس ارزش روز فولاد، قیمتگذاری میشود. دیگر مقاطع آهنی نیز به همین صورت هستند. تولیدکنندگان و واردکنندگان محصولات گوناگون از شمش تا ورق استیل عرضه کنندگان این تجارت میباشند.

قیمت ارز و نوسانات مربوط به آن

به دلیل صادرات فولاد و قیمت تمام شده صادرات که بر حسب دلار است و همچنین نوسانات مربوط به قیمت دلار در بازار این مورد نیز از عوامل تأثیر گذار بر بازار فولاد و حتی دیگر فلزات نیز هست.

قیمت نفت

در کشورهای با اقتصاد بر پایه نفت، قیمت نفت تأثیر مستقیمی بر وضعیت اقتصادی کشور داشته و این مهم بر قیمت کالاهای کوچکترین صنایع نیز تأثیر گذار خواهد بود،صنایع فولادی عظیم قطعاً از اثر نوسان قیمت نفت در امان نخواهند بود.

تورم جهانی و قیمت فولاد جهانی

تورم جهانی و میزان افزایش قیمت محصولات فولادی در دنیا نیز از عوامل اثر گذار مهم در این حوزه خواهد بود ، نوسان روزانه آهن و حتی لحظه ای قیمت فلزات مهم در دنیا قیمت جهانی فولاد را تغییر داده و روی تغییر قیمت محصولات فولادی در کشور ما هم به شدت تاثیر می گذارد.

بورس کالا

بوس کالا جایی برای انجام معاملات کالاها می باشد و میزان خرید و فروش سهام شرکت ها و معاملات کالا تاثیر بسزایی روی قیمت محصولات آن شرکت خواهد گذاشت.

شرایط غیر قابل پیش بینی

از گذشته و تاکنون شرایط غیر قابل پیش بینی همچون تغییرات اقلیمی ، جنگ و بیماری های واگیر تاثیر بسیار زیادی در قیمت محصولات تولیدی داشته و میتوانند میزان نیاز برای کالایی را تغییر داده و یا قیمت آنرا به شدت کاهش یا افزایش دهند.در این راستا وجود اپیدمی کرونا ویروس قیمت تمامی محصولات را در سطح جهانی تغییر داد و بسیاری از کشور ها را چالش های جدی اقتصادی مواجه کرد.

نوسانات مربوط به قیمت مسکن

یکی از عمده مصارف آهن آلات و فلزات در ساختمان و بازار مسکن بوده و قیمت تمام شده ساختمان که بسیار وابسته به قیمت محصولات فولادی است تاثیر زیادی بر قیمت تمام شده مسکن گذاشته و این امر موجب تغییر معاملات این بازار گذاشته و این چرخه بر قیمت فولاد تاثیر خواهد گذاشت.عوامل دیگری نیز بر قیمت جهانی و ملی صنایع فلزی تاثیر گذار است که در اینجا سعی بر آن شد مهمترین آنها بررسی شود.

بهترین زمان برای خرید آهنآلات

طبیعتاً برای تمام خریداران آهن، آگاهی و اطلاع نسبت به بهترین زمان خرید آهنآلات بسیار مهم است ، بنابراین اگر زمان کافی برای صبور بودن در خرید ندارید و باید هر چه سریعتر اقدام به خرید نمایید، حداقل یک هفته قبل اخبار بازار آهن بهویژه اخبار مربوط به میلگرد و فولاد را از منابع معتبر دنبال کنید. ولی در صورتی که برای خرید آهنآلات مورد نیاز خود زمان کافی را در نظر گرفته اید بهتر است حداقل از ۴ ماه قبل روند بازار و تغییرات سهام شرکتهای فولادی و آهنآلات در بورس را بررسی نموده و طبق روند افزایش یا کاهشی آن با استفاده از تحلیل تکنیکال اقدام به خرید نمایید. چراکه تحلیل تکنیکال به پیشبینی روند بازار کمک میکند، درواقع جالب باشد که بدانید این نوع تحلیل در میانمدت و بلند مدت، از دقت بالاتری نسبت به اخبار برخوردار است، بنابراین توصیه ما به شما این است در صورتی که زمان کافی دارید از تحلیل تکنیکال غافل نشوید.

جمع بندی

در این مقاله سعی شد تا به بررسی عوامل تاثیرگذار بر قیمت فولاد و آهن  بپردازیم و همانطور که مشاهده شد، فاکتورهای زیادی مانند هزینه مواد اولیه، میزان عرضه و تقاضا، صنایع وابسته و چندین عوامل خارجی و داخلی صنعت و کشور بر قیمتگذاری فولاد موثر است و در طول زمان با تغییرات قابل پیشبینی و غیر قابل پیشبینی مواجه است.این که شما در حال صرف زمان خود برای مطالعه این مقاله هستید، نشان می دهد که موضوع قیمت جهانی فولاد برای سازمان شما نیز مهم است و آهن استیل یکتا تو این زمینه میتواند شما را همراهی کند.

شرکت آهن استیل یکتا

آهن استیل یکتا مرجع رسمی قیمت آهن آلات و در زمینه خرید و فروش آنلاین انواع محصولات فولادی ، تیرآهن ، میلگرد ، انواع ورق ، پروفیل و ... ساختمانی و صنعتی نیز فعالیت دارد.ما با تیمی قوی و با تجربه در کنار شما هستیم تا بتوانیم شما را با بهترین کیفیت و قیمت رقابتی انواع آهن آلات در ایران آشنا کنیم.آهن یکتا توانسته در این مدت با شرکت ها و مجموعه های بزرگی همکاری نزدیکی داشته باشد.این شرکت با داشتن کادری حرفه ای و متخصصین از مشاوره تا تحویل بار در مقصد مورد نظر شما وهمراه شماست تا لذت خریدی آسوده را تجربه کنید.

جهت اطلاع بیشتر از آهن استیل یکتا و مشاهده لیست روزانه قیمت آهن آلات شما مشتریان عزیز میتوانید با کارشناسان ما در این مجموعه با شماره 02154071 در تماس باشید و یا به آدرس سایت ما https://ahanyekta.com  مراجعه فرمایید



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها