کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چهار شرط برای تولید قرص فایزر در ایران چیست؟


کد خبر : ۸۹۵۹۵یکشنبه، ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹:۱۸۹۰۶ بازدید

جدیدترین قرص‌ خوراکی تولیدشده کرونا با اثربخشی ۸۹درصدی در مبتلانشدن به نوع حاد و مرگ بر اثر این بیماری ...

جدیدترین قرص‌ خوراکی تولیدشده کرونا با اثربخشی ۸۹درصدی در مبتلانشدن به نوع حاد و مرگ بر اثر این بیماری، پاکسلوید «Paxlovid» تولیدی شرکت فایزر آمریکاست که با هدف دسترسی گسترده در دنیا، خط تولید آن قرار است از سوی نهاد عام‌المنفعه MPP سازمان ملل متحد به ۹۵ کشور جهان از جمله ایران واگذار شود اما ایران برای راه‌اندازی خط تولید آن چندین شرط دارد.

یک مقام مسئول در وزارت بهداشت که نخواست نامش فاش شود به همشهری می‌گوید که راه‌اندازی خط تولید و دسترسی به این دارو، نیاز به چهار شرط دارد؛ تأیید کمیسیون مربوطه در سازمان غذا و دارو، بر هم نخوردن نظام دارویی کشور، جمع‌بندی حقوق مالکیت فکری و ثبت در فهرست دارویی کشور. بنابراین عبور از تمام این مراحل، تولید پاکسلوید در ایران را با تأخیر همراه خواهد کرد.

با این حال همین مسئول تأکید می‌کند که با همه این شرط‌ها، تولید این دارو در ایران مانعی ندارد: «درباره تولید دارو در جهان یک حق مالکیت فکری وجود دارد که باعث می‌شود حتی دیگر کشورها با وجود شرایط علمی و فنی نتوانند آن را تولید کنند. اما با توجه به این که ایران عضو WTO (سازمان تجارت جهانی) نیست ما امکان تولید این دارو را مانند دیگر داروها در کشور خواهیم داشت.»

یران توانایی تولید پاکسلوید را دارد

ایران توانایی تولید قرص فایزر را دارد. این را مسعود صادقی، یکی از متخصصان شرکت دارویی فایزر در بلژیک، به همشهری می‌گوید و درباره مراحل آزمایش‌ها و تولید این دارو توضیح بیشتری می‌دهد: «این قرص فاز دو و سه کارآزمایی را طی کرده و درخواست مجوز مصرف اضطراری از آمریکا را داده است. همچنین شرکت فایزر به نیوزیلند، انگلیس و استرالیا، کره‌ جنوبی و چند کشور دیگر هم درخواست مصرف داده و قرار است این مجوزها به‌زودی صادر شود.

در مطالعه بین دو گروهی که در مطالعات این دارو شرکت کردند در گروه اول دریافت‌کننده پاکسلوید در مدت سه روز اول مصرف دارو هیچ بیماری بستری نشد و این خلاف نتایج حاصله در گروه دوم بود که دارونما دریافت کردند. همچنین پس از ۲۸روز گروه دوم ۱۰مرگ و ۲۷بستری داشتند اما در گروه اول تنها سه بستری ثبت شد. اثربخشی پاکسلوید ثابت شده و یکی از مزیت‌های آن این است که خلاف رمدسیویر به‌عنوان یک داروی بیمارستانی می‌توان آن را در خانه مصرف کرد. البته بهترین زمان مصرف آن قبل از شدت بیماری و پس از بروز علائم و تفاوت آن با داروی شرکت مرک (مولنوپیراویر) ۴۰ تا ۴۵درصد کارایی بیشتر و ۸۹درصد کاهش بستری و مرگ است. علاوه‌ بر این که برای زنان باردار و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف مؤثرتر و بی‌خطرتر است.»

منبع: همشهری



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها