کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بانک‌ها هر 3 ماه، لیست بدهکاران بزرگ را منتشر می‌کنند


کد خبر : ۸۹۳۸۶سه شنبه، ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۶:۳۱۴۷۳ بازدید

مطالبات معوق بانکی و ازآن مهم‌تر ابربدهکارانی که از بازپرداخت تسهیلات دریافتی از بانک‌ها طفره می‌روند، طی سالیان اخیر یکی از ...
بانک‌ها هر 3 ماه، لیست بدهکاران بزرگ را منتشر می‌کنندبانک‌ها هر 3 ماه، لیست بدهکاران بزرگ را منتشر می‌کنند

مطالبات معوق بانکی و ازآن مهم‌تر ابربدهکارانی که از بازپرداخت تسهیلات دریافتی از بانک‌ها طفره می‌روند، طی سالیان اخیر یکی از معضلات اقتصاد ایران و نظام بانکی بوده است. درطول سالیان گذشته تلاش‌ها برای کاهش میزان مطالبات و به صفر رساندن لیست ابربدهکاران بانکی به جایی نرسید. براساس اطلاعاتی که در اوایل دهه 1390 ازسوی وزارت اقتصاد ارائه شده بود، 80 درصد مطالبات معوق بانکی در دست 500 نفر است.

با وجودی که با ارسال پرونده برخی از دانه درشت‌های بدهکار به دستگاه قضا، تکلیف آنها روشن شده است، اما همچنان بخشی از منابع بانکی در دست عده‌ای منجمد شده است.

حال در تازه‌ترین اقدام وزیر اقتصاد دولت سیزدهم، رویه جدیدی را درپیش گرفته است. رویه‌ای که باعث می‌شود تا فهرست ابربدهکاران به روز به اطلاع افکارعمومی برسد و بدین ترتیب هرچند مردم با نام تعدادی از این بدهکاران آشناهستند، ولی با اعلام عمومی همه آنها برای مردم شناخته خواهند شد.


 هرسه ماه لیست ابربدهکاران بانکی را منتشر کنید

درهمین زمینه وزیر اقتصاد از رئیس کل بانک مرکزی خواسته مؤسسات اعتباری مکلف شوند هرسه ماه فهرست ابربدهکاران وهمچنین آخرین اقدامات برای وصول مطالبات را در پایگاه اطلاع‌رسانی خود به اطلاع عموم برسانند.

سیداحسان خاندوزی شامگاه یکشنبه در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «در نامه رسمی به بانک مرکزی خواستم که بانک‌ها هر سه ماه فهرست ابر بدهکاران را در سایت خود منتشر کنند تا به جای اشخاص معدود، دسترسی به تسهیلات برای طیف وسیع‌تری از تولیدکنندگان و مردم فراهم آید.»

در نامه خاندوزی به صالح آبادی رئیس بانک مرکزی آمده است: بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مکلف شوند مشخصات تسهیلات گیرنده یا متعهد، توجیه بانک برای تخصیص منابع، مبلغ تسهیلات یا تعهدات، میزان بازپرداخت، مانده بدهی، نرخ سود، نوع کلی تضامین را منتشر کنند.

در این نامه همچنین آمده است: بانک و مؤسسات اعتباری مکلف هستند که آخرین اقدامات مؤسسه اعتباری برای وصول مطالبات در خصوص کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی و ذینفعان واحد و اشخاص مرتبط با آنها که مانده بدهی غیرجاری آنان اعم از بدهی تسهیلاتی یا تعهدات ارزی یا ریالی بیش از سقف مقرر در آیین‌نامه تسهیلات و تعهدات کلان و همچنین ضوابط مقرر در آیین‌نامه تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط مصوب شورای پول و اعتبار در هر مؤسسه اعتباری است، در پایگاه اطلاع‌رسانی رسمی خود برای اطلاع عموم به‌صورت گزارش‌های ۳ ماهه در پایان هر فصل منتشر کنند.

به اعتقاد کارشناسان، این اقدام آثار بسیار مثبتی به‌همراه خواهد داشت. زمانی که ابربدهکاران و دلایل عدم بازپرداخت وام دراختیار عموم مردم قرارگیرد، موجب می‌شود تا فرایند وصول مطالبات و تعیین تکلیف پرونده‌های آنها سریعتر انجام شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها