کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چرا کسب‌وکارهای کوچک باید حسابداری را جدی‌تر بگیرند؟


کد خبر : ۸۹۲۶۳شنبه، ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸:۳۰۵۸۵ بازدید

کسب‌وکارهای نوپا و کوچک دقیقا مانند کودکانی هستند که به تازگی راه رفتن را یاد گرفته‌اند. همان‌طور که این کودکان نیاز به مراقبت دارند، کسب‌وکارهای کوچک و ...

کسب‌وکارهای نوپا و کوچک دقیقا مانند کودکانی هستند که به تازگی راه رفتن را یاد گرفته‌اند. همان‌طور که این کودکان نیاز به مراقبت دارند، کسب‌وکارهای کوچک و نوپا نیز باید از جنبه‌های مختلف حراست شوند. عوامل متعددی وجود دارد که کسب‌وکارهای کوچک را در معرض تهدید و خطر جدی قرار می‌دهند. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که درصد قابل توجهی از کسب‌وکارهای کوچکی که اعلام ورشکستگی می‌کنند، نسبت به مسئله بسیار مهم حسابداری با سهل‌انگاری مواجه شده‌اند. در این مقاله قصد داریم به ضرورت حسابداری برای کسب‌وکارهای کوچک بپردازیم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

جایگاه حسابداری در پایداری و پیشرفت کسب‌وکارهای کوچک

کسب‌وکارهای بزرگ عمدتا از سرمایه‌های بسیار زیادی برخوردار هستند. همین مسئله باعث می‌شود که در برابر بسیاری از ناملایمات اقتصادی مقاومت بسیار بیشتری از خود به نمایش بگذارند. اما در مقابل کسب‌وکارهای کوچک آورده نقدی به مراتب کمتری دارند. در نتیجه حساسیت آن‌ها در مواجهه با مشکلات اقتصادی خیلی زیاد است. همین مسئله باعث می‌شود که رسیدگی دقیق و مبتنی بر اصول علمی به امور مالی و حسابداری در تعیین سود و زیان و حتی سرنوشت شرکت‌ها نقش بسزایی داشته باشد.

متأسفانه در بسیاری از موارد شاهد هستیم که صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و متوسط آن‌قدر غرق در امور تخصصی شرکت‌ها می‌شوند که از رسیدگی به مسائل مهم مالی و حسابداری به طور کامل غفلت می‌کنند. همین مسئله موجب می‌شود که مشکلات جدی پیش روی آن‌ها قرار بگیرد. البته بسیاری از کارشناسان امور مالی در سطح دنیا به شرکت‌های کوچک و متوسط پیشنهاد می‌کنند که خدمات حسابداری و مالی شرکت خود را برون‌سپاری نمایند. این کار باعث می‌شود که علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری شرکت، پیگیری امور مالی در وضعیت مناسبی صورت بگیرد.

6 مزیت جدی گرفتن حسابداری برای کسب‌وکارهای کوچک

در این قسمت قصد داریم به 6 مورد از مهم‌ترین مزایای پیگیری جدی امور حسابداری برای کسب‌وکارهای کوچک بپردازیم، که از هر کدام از آن‌ها در تحقق یا عدم تحقق موفقیت در کسب‌وکارها نقش بسیار مهمی دارند.

1. جلوگیری از بی‌انضباطی مالی

خشت اول چون نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج. کسب‌وکارهای کوچک باید از همان ابتدای آغاز به کار نسبت به ایجاد انضباط مالی در ساختار خود حساس باشند. تنها در این حالت است که می‌توان نسبت به پایداری و تداوم حیات کسب‌وکارها امید داشت. خدمات حسابداری در ایجاد نظم و انضباط مالی در هر محیط کاری حرف اول را می‌زنند.

2. ایجاد تصویری از آینده شرکت

صاحبان کسب‌وکارها در برنامه مدیریت خود باید حتما نسبت به گام‌های عملی که باید در طول زمان بردارند، شناخت و تصویر درستی داشته باشند. این مهم تنها در شرایطی محقق می‌شود که شرکت‌ها نسبت به وضعیت کنونی که در آن قرار دارند، آگاهی لازم را داشته باشند. یکی از فاکتورهای مهم در ترسیم وضع موجود، مسائل مالی است. از این جهت، حسابداری نقش کلیدی در دستیابی به این هدف مهم دارد.

3. ایجاد شرایط مناسب برای تصمیم‌گیری

تصمیم‌گیری‌ها در کسب‌وکارهای کوچک باید با دقت بسیار زیادی صورت بگیرد. تدوین طرح توجیهی برای هر تصمیم‌گیری کلیدی برای شرکت‌های کوچک و متوسط، امری ضروری است. خدمات حسابداری با جمع‌آوری اسناد مالی و تهیه صورت‌های مالی زمینه را برای دستیابی به داده‌ها برای تصمیم‌گیری‌های حیاتی مهیا می‌کنند.

 

4. تهیه و تنظیم دقیق اظهارنامه‌های مالیاتی

هر کسب‌وکاری بعد از آغاز فعالیت باید با تشکیل پرونده مالیاتی نزد سازمان امور مالیاتی، فعالیت خود را زیر نظر این سازمان پیگیری کند. در ادامه نیز، در پایان هر سال مالی باید با تکمیل اظهارنامه مالیاتی و تسلیم آن، مالیات تعیین شده خود را پرداخت نماید. انجام و پیگیری خدمات مالیاتی بدون در اختیار داشتن صورت‌های مالی در شرکت‌ها، اساسا امکان‌پذیر نیست. تهیه صورت‌های مالی از وظایف اصلی حسابداران به شمار می‌آید.

5. کسب اطلاع دقیق از میزان سود و زیان شرکت

بدون پرداختن به امور مالی و حسابداری در شرکت‌ها عملا نمی‌توان تشخیص داد که یک شرکت در پایان یک دوره زمانی چه میزان سود یا زیان شناسایی کرده است. در چنین شرایطی کسب‌وکارهای کوچک عملا در خلاء به سر می‌برند و مدیر آن نمی‌داند که چه وضعیتی برایمجموعه‌اش رخ داده است.

6. زمینه سازی برای جذب سرمایه

کسب‌وکارهای کوچک معمولا برای توسعه فعالیت‌های خود نیاز جدی به جذب نقدینگی دارند. در شرایط اقتصادی فعلی، سرمایه‌گذاران با وسواس بسیار زیادی اقدام به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های گوناگون می‌کنند. یکی از فاکتورهای اساسی که برای ارزش‌گذاری کسب‌وکارها در این زمینه مد نظر قرار می‌گیرد، شفافیت و دقت در تهیه صورت‌های مالی است. بدون حسابداری دقیق و اصولی عملا امکان دستیابی به چنین شرایطی وجود ندارد.

بی‌توجهی به حسابداری چه تبعاتی برای کسب‌وکارهای کوچک دارد؟

خیلی از مواقع صاحبان کسب‌وکارهای کوچک نسبت به مسئله حسابداری با سهل‌انگاری برخورد می‌کنند. به عنوان مثال در جمع‌آوری اسناد مالی کوتاهی می‌کنند و حتی حساب کاری و حساب شخصی خود را از یکدیگر جدا نمی‌کنند. در چنین شرایطی طبیعی است که سرنوشت چندان مناسبی در انتظار آن‌ها نخواهد بود.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که پیش روی آن‌ها وجود دارد، مسئله مالیات است. در اختیار نداشتن صورت‌های مالی شفاف و دقیق موجب می‌شود که عملا امکان تهیه و تدوین اظهارنامه مالیاتی با داده‌های درست وجود نداشته باشد. در چنین شرایطی احتمالا وارد کشمکش‌های جدی و پردردسری با سازمان امور مالیاتی می‌شوند.

علاوه بر آن بعد از مدتی هیچ‌گونه تصویر درستی از شرایط کسب‌وکار در اختیار صاحبان آن قرار نمی‌گیرد و به همین دلیل آن‌ها نمی‌توانند تصمیم‌گیری‌های درستی داشته باشند. در کنار این موارد از برخی مزایا مانند اخذ کارت بازرگانی نیز محروم خواهند شد. روی‌هم‌رفته می‌توان این طور ادعا کرد که در صورت بی‌توجهی به امور حسابداری باید منتظر نابودی کسب‌وکارهای کوچک بود.

مالی چی؛ بزرگ‌ترین ارائه دهنده خدمات حسابداری در کشور

همان‌طور که اشاره کردیم، برون‌سپاری خدمات حسابداری بهترین راه برای کسب‌وکارهای کوچک به شمار می‌آید. مالی چی به عنوان بزرگ‌ترین ارائه دهنده خدمات مالی و حسابداری در سطح کشور آماده است که با تمام صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و متوسط در سراسر کشور در زمینه حسابداری همکاری کند. برای بهره‌مندی از خدمات مالی چی می‌توانید از طریق اپلیکیشن مالی چی یا شماره تماس 1408 اقدام کنید. با مالی چی رؤیای تبدیل کسب‌وکار کوچک به بنگاه اقتصادی بزرگ را جامه عمل بپوشانید.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها