کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ثبات قیمت آهن همراه با زیرفروشی


کد خبر : ۸۹۲۵۷شنبه، ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶:۵۲۱۸۹۴ بازدید

آخرین روز هفته گذشته قیمت دلار نوسانات اندکی داشت و روی نرخ 28.420 تومان معامله شد اما بازار آهن بر خلاف بازار ارز ...
ثبات قیمت آهن همراه با زیرفروشیثبات قیمت آهن همراه با زیرفروشی

آهن پرایس: آخرین روز هفته گذشته قیمت دلار نوسانات اندکی داشت و روی نرخ 28.420 تومان معامله شد اما بازار آهن بر خلاف بازار ارز رویه ثبات و بدون تغییر را در پیش گرفت. 

در عرضه های بورس کالا قیمت میلگرد کاهش ۱.۳ درصدی و بالعکس قیمت تیرآهن افزایش ۷/۱ درصدی را داشت و حال آنکه در زمانی که شروع فصل سرد سال است و به طور تقریبی و با تجربه سالهای پیشین در این بازه زمانی تقاضای مصرفی کاهش می یابد و ساخت و ساز نیز دچار رکود می شود و همین امر سیگنال ریز کاهشی یا ثبات را به بازار آهن مخابره می کند. 

پس از بررسی بازار داخلی، نوبت بررسی بازار خارجی می رسد که مشاهده می شود قیمت های جهانی در شرایط کنونی نیز ثابت و بعضا کاهشی می باشد و هنوز نمی توان پیش بینی چندانی در مورد افزایش قیمت ها داشت و بلاشک بازار جهانی نیز بر بازار داخلی تاثیر خواهد گذاشت. بنابراین در هفته پیشین شاهد ثبات قیمت و بعضا ریز فروشی هایی بوده ایم و پیش بینی می شود در هفته جاری نیز بازار آهن به همین روال باشد و تغییر چندانی رویت نگردد. 

با بررسی قیمت روزانه آهن مشاهده می گردد که در روز پنج شنبه قیمت میلگرد به طور تقریبی در اکثر شرکت ها ثابت بوده و سه شرکت نیز افزایش ۱۰۰ تومانی و بعضا نیز کاهش ۱۰ الی ۷۰ تومانی رویت شد. قیمت نبشی و ناودانی در اکثریت مبادی فروش نیز ثابت بود. 

در بازار تیرآهن نیز قیمت این محصولات اغلب با ثبات اعلام شد و فقط شاهد کاهش قیمت جزئی در برخی از شاخه های پر فروش ذوبی بوده ایم. قیمت پروفیل نیز در اکثریت شرکت ها ثابت بود و یک شرکت نیز کاهش ۲۰۰ و ۳۰۰ تومانی را اعلام داشت. 
 

عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا

به گفته محمدکشانی عضو هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد، تولیدکنندگان شمش القایی همواره با کمبود آهن اسفنجی مواجه بوده اند خوشبختانه با عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا می توانند با قیمت معین کالای خود را خریداری نمایند. در واقع بحث عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا به این دلیل عنوان گردید که تولید کنندگان شمش القایی در تهیه آهن اسفنجی مشکل دارند. 

هم اکنون تعداد کثیری از کارخانه های فولاد القایی هستند و این کوره های القایی از آهن اسفنجی نیز استفاده می نمایند حال آنکه از آنجایی که این واحدها سهمیه آهن اسفنجی نداشته اند در تولیدات همیشه با مشکل مواجه بوده اند.

از قبل نیز القایی ها همیشه با کمبود آهن اسفنجی مواجه بود و همین امر موجب شد تا بر عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا توجه شود و از این طریق قیمت تعیین شده در بورس کالا، آهن اسفنجی را خریداری نمایند. 

در حالیکه پیش از این واحدهای فولادی القایی، آهن اسفنجی مورد نیاز خود را از طریق ارتباط کاری و شغلی آنها تهیه می کردند و فی الواقع این تصمیم اتخاذ شده به نوعی تعادل در اختصاص سهمیه آهن اسفنجی را فراهم آورد و مقرر گشت که تولیدکنندگانی که آهن اسفنجی مازاد دارند آن را در بورس کالا عرضه نمایند و در نهایت امر تولید کنندگان آهن القایی این میزان را خریداری نمایند.
 

واردات ورق فولادی 

سیف الله امیری مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت اظهار داشت: واردات ورق فولادی صرفا مختص شرکت فولاد مبارکه اصفهان نیست و چنانچه تولید کننده ای قادر باشد این ورق وارداتی را با ورق محصولات خود تلفیق نماید می تواند به بورس کالا نیز عرضه نماید. وزارت صمت به دلیل نیاز شدید صنایع داخلی به ورق های فولادی، تعرفه ورق فولادی را به صفر رسانده است.

طرح مذکور از زمستان سال ۱۳۹۹ در دست اقدام و بررسی قرار گرفت و پس از ارائه پیشنهاد به دولت اخیرا به تصویب رسیده است و بر اساس این دستور العمل است که واردکنندگان می توانند ورق زیر سه میلیمتر را توان تولید آن در کشور نیز کمتر است را وارد نمایند. 

بیشترین میزان تولیدات ورق کشور در شرکت فولاد مبارکه اصفهان انجام می پذیرد که قرار شد این شرکت بخشی از ورق وارداتی را با ورق خود تلفیق نماید و در بورس کالا عرضه نماید.

در نهایت امر یادآور می شویم واردات ورق فولادی صرفا مختص فولاد مبارکه نمی باشد و حتی فولاد مبارکه هم از وارادات ورق رضایت ندارد چرا که با قیمت پایین تر حدود ۲۲ هزار تومان تولید می نماید و باید ورق وارداتی را به به قیمت ۲۵ هزار تومان وارد نماید و سپس در مرحله آخر و پس از تلفیق به قیمت ۲۴ هزار تومان به فروش رساند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها