کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دولت جدید اتفاقات بورس را به گردن دولت قبل انداخت!


کد خبر : ۸۹۱۷۶پنجشنبه، ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۷:۰۵۱۴۰۴ بازدید

بازار سرمایه مدتهاست از بی‌ثباتی اقتصادی رنج می‌برد، مشکلات این بازار نه تنها از تصمیم‌گیری‌ های غیر کارشناسی بلکه از ...
دولت جدید اتفاقات بورس را به گردن دولت قبل انداخت!دولت جدید اتفاقات بورس را به گردن دولت قبل انداخت!

آرمان‌ملی: بازار سرمایه مدتهاست از بی‌ثباتی اقتصادی رنج می‌برد، مشکلات این بازار نه تنها از تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسی بلکه از اقدامات آنی برای بهبود وضعیت بازار و اغنای افکار عمومی‌نشات گرفته و ادامه سیاست‌هایی که پیش از این به بازار آسیب زده است باعث شده تا این بازار کج‌دار و مریض به راه خود ادامه بدهد که همین امر هم زمینه زیان‌های مکرر سهامداران و نارضایتی آنها را فراهم ساخته است.

در این میان در مواضع نماینده سابق مردم تهران و وزیر اقتصاد امروز دولت سیزدهم و همچنین رئیس سازمان بورس هم نشانی از راه کار عملی برای بهبود وضعیت ندارد و بررسی سخنان آنها در مجلس نشان می‌دهد که بیش از اینکه برای تغییر وضعیت و آینده بازار برنامه‌ای داشته باشند بیشتر دنبال توجیح وضعیت کنونی و انداختن قصور به گردن دولت قبل هستند. این درحالی است که خاندوزی وزیر اقتصاد پیش از اینکه به صندلی وزارت اقتصاد برسد در توییت‌های متعددی از راهکارهای مدیتریت بازار سرمایه می‌گفت و حالا امروز به منتقد مدیریت این بازار تبدیل شده که هیچ ایده‌ای برای بهبود بازار ندارد و به دنبال گردنی می‌گردد که بتواند بار مشکلات امروز را به آن بیاندازد!

عباسعلی حقانی نسب، کارشناس ارشد بازار سرمایه در این باره به آرمان ملی گفت: دو موضوع در سخنان وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس مغفول ماند که به نظرم موضوعات مهمی‌هستند؛ موضوع اول اینکه آقای خاندوزی گفت که سیاست‌های غلط دولت قبل سال 99 بازار را حبابی کرد. من مخالف این صحبت وزیر اقتصاد هستم یعنی این باور بسیار غلط است چراکه به نظرم نه تنها بازار حبابی نبود بلکه اگر خود وزیر اقتصاد آینده و ازرش شرکتی را ارزیابی می‌کردند متوجه می‌شدند که این افزایش قیمت‌ها حبابی نبوده است.

 او ادامه داد: مشکل اصلی این بود که یکسری به دلایل مختلف این نگاه حبابی بودن را به بازار ترزیق کردند و عملا کاهش نرخ شاخص بورس را آغاز کردند و عملا چون شرایط بازار بورس یک شرایط کاملا غیرحرفه‌ای است و 70 درصد بازار در اختیار کسانی است که با این بازار آشنا نیستند و به صورت مستقیم وارد بازار شده اند و مقررات دامنه نوسان و صف نشینی‌ها به این موضوع دامن زد. حقانی نسب افزود: وقتی در بازار سه روز صف فروش تشکیل می‌شود چون بیشتر سهامدارن مردم عادی هستند دچار اضطراب شده و تصمیم به فروش می‌گیرند و در صف فروش قرار می‌گیرند. وقتی این باور قاعدتا در بدنه وزارت اقتصاد و سازمان بورس رسوخ می‌کند و کارشناسان به چنین باوری دامن می‌زنند، ضربه‌های اساسی تری از سوی این باور به بازار وارد می‌شود.


 نگاهی که مانع رشد بازار است

این کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: با این حساب نباید بگذاریم بازار حبابی شود به این مفهوم که درنظر دارند رشد بازار و قیمت‌های بالاتر از این شرایط حبابی است در نتیجه باید سیاست‌هایی به کار بسته شود تا این بازار حبابی کنترل شود؛ معتقدم یکی از دلایلی که اجازه رشد به بازار سرمایه ما را نمی‌دهد همین موضوع است. او تاکید کرد: همین نگاه ترسی در بازار ایجاد کرده است که به عنوان مثال مدیر میانی سازمان بورس یا شرکت‌های بورسی می‌گویند که چرا باید بازار رشد کند تا برای کاهش شاخص جلسه بگذاریم! این یکی از نکات مهمی‌است که به نظرم در صحبت‌ها نباید آورده شود.

حقانی نسب تصریح کرد: نکته دومی‌که در جلسه روز گذشته وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس در مجلس اشاره نشد این بود که بخش عمده مشکلات بازار سرمایه کشور منشا درون بازار سرمایه‌ای نداشته و الان هم ندارد. بخش عمده مشکلات به موازی بودن نرخ بهره برمی‌گردد که متاسفانه رئیس جدید بانک مرکزی هنوز کاری درباره آن نکرده است.

او گفت: در حال حاضر بیشترین عدم شفافیت را در نظام بانکی و خلق نقدینگی داریم که نرخ بهره را به صورت حبابی بالا نگه داشته‌اند؛ نزدیک به سه هزار هزار میلیارد تومان منابع مالی در بانک‌ها حبس شده و می‌بینیم که سیستم بانکی به این سه هزار همت به هیچ عنوان دست نمی‌زند و رویه غلط بانک‌ها را در اجرای غلط بانکداری اسلامی؛ اصلاح یا حداقل ترمیم نمی‌شود تا این منابع به سمت بازار سرمایه از طریق صندوق‌ها و سبدهای سرمایه گذاری هدایت شود تا اوراقی که دولت می‌فروشد را خریداری کند و عملا نرخ بهره کاهش یابد. 


 موارد گمشده در تصمیمات اصلاح بازار 

این کارشناس ارشد بازارسرمایه ادامه داد: همین الان دولت بیش از 250 هزار میلیارد تومان هزینه بهره می‌پردازد درحالیکه نزدیک به 350 هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد؛ اگر مسئولان معتقد به حمایت از بازار سرمایه هستند باید درباره نرخ بهره اقدام کنند که آیا نرخ بهره حبابی بالا نگه داشته شده است یا نه؟ اینکه می‌گوییم بالای سه هزار همت منابع مالی در بانک‌ها حبس است یکی از مسئولان بیاید درباره این موضوع توضیح بدهد، اعتقاد من بر این است که به صورت دستوری بانک مرکزی و سیستم بانکی اجازه آزاد شدن این منابع را نمی‌دهند.

او تصریح کرد: اگر بانک‌ها به صورت هماهنگ و درست در بازار بین بانکی عمل کنند نرخ بهره حتی می‌تواند به زیر 10 درصد برسد و مازاد منابع را هم برای تامین کسری بودجه دولت و شرکت‌ها و اوراقی که منتشر می‌شود، استفاده کنیم. مگر بانک مرکزی با رویه نظارتی و اجرائی خود نمی‌تواند این کار را انجام بدهد، ‌بیشتر مشکلات بازار سرمایه یکی بحث مداخلات قیمتی دولت آقای رئیسی است که برخی از اعضای کابینه با بی‌مسئولیتی راجع به قیمت‌گذاری صحبت می‌کنند و دیگری این است که به نرخ بهره پرداخته نمی‌شود. حقانی نسب افزود: نکته مهم دیگر این است که مثلا در دولت آقای رئیسی شاهد این هستیم که وزارت صمت و کشاورزی درباره تورم صحبت می‌کنند و وقتی اینها درباره اقتصاد صحبت می‌کنند اقتصاد دچار شوک می‌شود و دلیل آن هم این است که تمام آمارهای اقتصاد نشان می‌دهد که تورم چه در سطح جهانی و چه در داخل کشور، پدیده پولی و مسئول کنترل تورم هم بانک مرکزی است.

وقتی وزارت راه و شهرسازی یا صمت یا کشاورزی در این باره صحبت می‌کنند می‌خواهند اقتصاد را به بیراهه ببرند. این کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: دلیل این اقدام این است که می‌خواهند با مداخلات قیمتی تورم را کنترل کنند و این غلط است. باید رویه غلط بانکداری و رشد نقدینگی اصلاح شود و رئیس بانک مرکزی درباره تورم صحبت کند. این کار باعث می‌شود تا بازار سیگنال‌های اشتباهی دریافت کند وقتی هر وزیری برای خودش درباره تورم صحبت می‌کند و این کار به بازار آسیب جدی وارد می‌کند. او درباره وضعیت آینده بازار سرمایه هم اظهارکرد: من به آینده بازار خوشبین هستم؛ واقعیت این است که اقتصاد راه خودش را می‌رود و به حرف کسی گوش نمی‌دهد مگر اینکه سازوکارهای درستی به کار رفته باشد.

از کنترل تورم صحبت می‌کنند ولی هیچ اقدام صحیحی انجام نمی‌شود و این روش نمی‌تواند به بهبودی اقتصاد کشور کمکی کند. بازارسرمایه محفلی برای اظهارنظر مسئولان با ربط و بی‌ربط شده است درحالیکه این بازار از همه سیگنال‌های مثبت و منفی اظهارنظرها تاثیر می‌گیرد و برخی از این مدیران حتی این موضوع را نمی‌دانند. بازار سرمایه جایی نیست که روی آن قمار کنند و برایش تصمیمات خلع‌الساعه بگیرند و سرمایه مردم را دود کنند؛‌ ادامه روند مدیریت کسب منافع بخشی قطعا این بازار را هم به زودی زمین خواهد زد. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها