کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

احتمال واریز منابع مالی به صندوق تثبیت بازار سرمایه


کد خبر : ۸۸۸۸۸چهارشنبه، ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۴:۲۷۳۱۰۸ بازدید

اقدامات نهایی برای واریز منابع مالی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه در حال انجام است و به احتمال زیاد تا اواخر ماه جاری رقمی معادل...
احتمال واریز منابع مالی به صندوق تثبیت بازار سرمایهاحتمال واریز منابع مالی به صندوق تثبیت بازار سرمایه

اقدامات نهایی برای واریز منابع مالی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه در حال انجام است و به احتمال زیاد تا اواخر ماه جاری رقمی معادل ۱۵۰ میلیون دلار به حساب این صندوق واریز شود.


واریز منابع مالی از صندوق توسعه ملی به تثبیت بازار سرمایه موضوع تازه‌ای نیست، از مدت‌ها قبل و به منظور تغییر مسیر معاملات بازار سرمایه پیگیری‌های زیادی از سوی مسوولان مربوطه در سازمان بورس و نیز دولت برای تعجیل در انجام این واریزی صورت گرفت اما هر بار نهایی شدن اجرای آن تحت تاثیر مشکلات موجود با تاخیر همراه شد.
پیش از این دولت مصوب کرده بود که ۲۰۰میلیون دلار از محل منابع صندوق توسعه ملی برای کمک به صندوق تثبیت بازار سرمایه اختصاص یابد.

واریز مرحله نخست منابع مالی به صندوق تثبیت بازار سرمایه در آذر ماه ۹۹

به گزارش ایرنا، بعد از حاشیه‌های ایجاد شده در راستای واریز منابع مالی به صندوق تثبیت بازار سرمایه و نیز تاخیر در اجرای آن، براساس تصمیمات اتخاذ شده مقرر شد تا صندوق توسعه ملی در چند بخش منابع خود را به صندوق تثبیت بازار سرمایه اختصاص دهد و اعلام شد که منابع اختصاص داده شده به صندوق تثبیت بازار سرمایه به نوعی تسهیلات است.
به دنبال پیگیری‌های صورت گرفته از سوی مسوولان مربوطه برای واریز هر چه زودتر این منابع به صندوق تثبیت بازار سرمایه، صندوق توسعه ملی در بخش نخست یک هزار میلیارد تومان را در تاریخ ششم آذرماه سال گذشته نزد صندوق تثبیت بازار سرمایه با نرخ سود ۱۲ درصد و به مدت پنج ساله سپرده گذاری کرد.


با توجه به واریز چنین رقمی به صندوق تثبیت بازار سرمایه، «محمدابراهیم آقابابایی»، رییس هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه به خبرنگار اقتصادی ایرنا اعلام کرده بود: صندوق تثبیت بازار سرمایه درخواست رقم بیشتری را به صندوق توسعه ملی داده است و در صورت موافقت به زودی مبالغ جدیدی هم واریز خواهد شد.
با وجود وعده های داده شده در خصوص واریز مبالغ جدید به صندوق تثیت بازار سرمایه اما زمان اجرای آن در هاله ای از ابهام قرار داشت و هر بار تاخیر در اجرای چنین اقدامی را ناشی از عوامل مختلف می دانستند.

تعهد صندوق توسعه ملی به واریز ۲۰۰ میلیون دلار در صندوق تثبیت بازار سرمایه

همزمان با حاشیه‌های ایجاد شده از سوی فعالان بازار در خصوص بی توجهی مسوولان برای واریز نهایی این رقم به صندوق تثبیت بازار سرمایه، معاون اقتصادی رییس جمهوری سابق در تاریخ ۲۱ اردیبهشت امسال تصمیمات جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت را ابلاغ کرد که بر اساس آن قرار شد تا ظرف سه هفته، رقم ۲۰۰ میلیون دلار از منابع ارزی صندوق توسعه ملی به صورت تدریجی به فروش برسد و به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شود.


بر اساس این ابلاغیه، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اجرای مصوبه شورای عالی امنیت ملی ملزم شد تا طی مدت اعلام شده نسبت به فروش تدریجی ۲۰۰ میلیون دلار از منابع ارزی حساب صندوق توسعه ملی اقدام و منابع حاصل را به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز کند.

واریز معادل ریالی ۵۰ میلیون دلار به صندوق تثبیت بازار سرمایه

طبق تصمیمات جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، بانک مرکزی در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ معادل ریالی ناشی از فروش ۵۰ میلیون دلار از منابع ارزی حساب صندوق توسعه ملی را به «صندوق تثبیت بازار سرمایه» واریز کرد اما باقی‌مانده این مبلغ که معادل ۱۵۰ میلیون دلار بود تاکنون به صندوق تثبیت بازار تزریق نشده است.

دستور رییس جمهوری برای واریز منابع مالی به صندوق تثبیت بازار سرمایه

با روی کار آمدن دولت جدید، اجرایی شدن واریز باقی مانده این مبلغ به صندوق تثبیت بازار سرمایه به طور جدی پیگیری شد. همچنین به دنبال حمایت‌های اخیر دولت در راستای بهبود روند معاملات بورس، ستاد هماهنگی اقتصادی دولت شامگاه سه‌شنبه (۱۱ آبان ماه ۱۴۰۰) به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی تشکیل جلسه داد و در این جلسه موضوع اجرای دقیق مقررات مصوب قبلی در ستاد در خصوص کمک و اعطای تسهیلات صندوق توسعه ملی برای حمایت از صندوق تثبیت بازار سرمایه مطرح و مقرر شد این مصوبات به سرعت عملیاتی شود.

 

به دنبال انتشار چنین خبری پیگیری‌های خبرنگار ایرنا حاکی از آن است، واریز منابع مالی به صندوق تثبیت بازار سرمایه به طور جد در حال انجام است و رفع مشکلات موجود بر سر راه این اتفاق برطرف خواهد شد.


با توجه به اینکه اکنون پیگیری‌ها به صورت مستمر در حال انجام است، اقدامات به زودی به نتیجه خواهند رسید و واریز منابع مالی وارد مرحله نهایی خواهد شد.
پیگیری‌های صورت گرفته از سوی خبرنگار اقتصادی ایرنا نشان دهنده آن است که اکنون مشکل قابل توجهی بر سر راه این اقدام وجود ندارد و در صورت عدم برخورد جدی با برخی از مشکلات داخلی در خصوص صندوق توسعه ملی و بانک عامل، این اقدام به زودی اجرایی خواهد شد و شاهد تاثیر مثبت آن بر روند بازار خواهیم بود.
اصل این اقدام بر این اساس است که در ابتدا باید بانکی برای پرداخت منابع مالی از سوی صندوق توسعه ملی انتخاب و در نهایت بانک منتخب منابع مالی را به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز کند.


اکنون تاریخ دقیقی از اجرای نهایی این واریزی نمی توان اعلام کرد اما طبق اخبار رسیده به ایرنا، به احتمال زیاد تا اواخر ماه جاری پول به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز می شود.


رقم دقیقی از این واریزی به صندوق تثبیت بازار سرمایه اعلام نشده است اما به گفته رییس جمهوری قرار بر این است تا مصوبه اعطای تسهیلات که رقمی معادل ۱۵۰ میلیون دلار است از صندوق توسعه ملی برای حمایت از صندوق تثبیت بازار سرمایه اجرا شود.
سازمان بورس، صندوقی را تحت عنوان صندوق تثبیت بازار سرمایه در اختیار دارد که درصدی از کارمزد معاملات و درآمد سازمان به منظور حفظ نقدشوندگی وارد این صندوق می‌شود.


نکته قابل توجه برای استفاده از این صندوق‌ها این است که در شرایط عادی و طبیعی بازار نمی‌توان از منابع این صندوق استفاده کرد، بلکه استفاده از آن بیشتر برای روزهایی است که اتفاق پیش‌بینی نشده‌ای رخ می‌دهد که به شدت بر روند کوتاه‌مدت بازار تاثیرگذار باشد و قیمت سهام با کاهش شدید مواجه ‌شود، با توجه به وضع پیش آمده منابع این صندوق در این موقعیت بنا بر صلاحیت مدیریت، وارد سمت تقاضا در بازار می‌شود و از طریق جمع‌آوری صف‌های فروش، قیمت‌ها را به ثبات می‌رسانند.
سازمان بورس برای حمایت از بازار در برخی مواقع که اتفاق بحرانی در این بازار رخ می‌دهد و نیازمند نقدینگی می‌شود از منابع موجود در این صندوق استفاده می‌کند و از این طریق، معاملات بازار را به ثبات می‌رساند.


نقدینگی موجود در این صندوق ممکن است از طریق صندوق توسعه ملی و صندوق توسعه ارزی تامین شود و در آخر، سازمان بورس به واسطه این صندوق‌ها معاملات بازار را کنترل خواهد کرد، این اقدام و استفاده از منابع این صندوق نیازمند ارزنده بودن قیمت سهام و دور بودن آن سهم از قیمت حبابی است در غیر این صورت نمی‌توان از سهم مورد نظر حمایت کرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها