کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آذر، ماهِ خبرهای خوب است یا بد؟


کد خبر : ۸۸۷۹۸سه شنبه، ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۴:۵۹۵۰۵۷ بازدید

اخیرا محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور پس از مدت‌ها مقابل دوربین‌ها ظاهر شد، وی گفته است: آذر ماه اخبار خوبی برای مردم ...

این روزها معیشت مردم بیش از هر زمان دیگری تحت تاثیر تورم قرار گرفته و به وضوح می‌بینیم که سفره خانوارها روز به روز کوچک‌تر می‌شود. افزایش قیمت کالاهای اساسی طی ماه‌ها اخیر به گونه‌ای است که کالاهای بسیاری از سبد خرید خانوارها حذف و در دسته کالاهای لاکچری قرار گرفته‌اند. حال با وجود قرار گرفتن معیشت مردم در تنگنا، گفته می‌شود خبری خوب در راه است.

اخیرا محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور پس از مدت‌ها مقابل دوربین‌ها ظاهر شد، وی گفته است: «آذر ماه اخبار خوبی برای مردم داریم.» حال سوال این است که خبر خوب معاون اقتصادی رئیس جمهور چیست‌؟ گمانه‌زنی‌های بسیاری در این‌باره وجود دارد، برخی‌ها معتقدند محسن رضایی از ابتدای دولت از طرح افزایش یارانه‌ها حمایت کرده و ممکن است خبر خوب او افزایش یارانه‌ها نقدی باشد.

این در حالی است که یک منبع آگاه به تابناک گفته است، دولت سیزدهم در آذرماه ۱۴۰۰، قصد دارد طی یک برنامه کارشناسی و زمان‌بندی شده، مجموع مبلغ یارانه نقدی و معیشتی پرداختی به حساب هر شخص را به دو برابر افزایش دهد. به‌عبارت‌دیگر، تا به امروز هر شخص یارانه بگیر نقدی و معیشتی، در مجموع بیش از ۱۰۰ هزار تومان طی دو مرحله از این محل دریافتی داشت، حال با تغییر سازوکار پرداختی از سوی دولت، قرار است از آذرماه امسال (حدود یک ماه دیگر) این رقم به بیش از ۲۰۰ هزار تومان افزایش یابد.

گمانه‌زنی دیگر، پرداخت کارت‌های رفاهی است، چراکه از ماه‌ها قبل رئیس‌جمهور دولت سیزدهم اعطای کارت رفاهی در آذر امسال را وعده داده بود، بر این اساس به ازای هر یک از اعضای خانوار در سه دهک اول ۲۰۰ هزار تومان و دو دهک بعدی ۱۵۰ هزار تومان اعتبار ماهانه قرض‌الحسنه با کارمزد دو درصد تخصیص یابد. حالا که صحبت‌ از خبر خوب به میان آمده ممکن است خبر خوب معاون اقتصادی رئیس جمهور اعطای کارت‌های رفاهی به خانوارها باشد. آنطور که رئیس جمهور وعده داده به ۵ دهک اول جامعه کارت رفاهی پرداخت می‌شود.


بحث ارز ترجیحی، ایده مرکزی تیم اقتصادی دولت

هوشیار رستمی با اشاره به گمانه‌زنی‌ها درخصوص خبر خوب دولت در آذرماه به «ابتکار» می‌گوید: برخی گمانه‌زنی‌ها درمورد وعده خبر خوب آذرماه وجود دارد اما پیش از آن باید توجه داشته باشیم که ایده مرکزی تیم اقتصادی دولت این بوده است که ارز ترجیحی (۴۲۰۰ تومان) را حذف کند و یارانه پنهانی که عددهای مختلفی را برای آن اعلام می‌کنند را به اقشاری که ضعیف و کم‌درآمد جامعه اختصاص دهند.

این تحلیلگر اقتصادی ادامه می‌دهد: بحث حذف ارز ترجیحی در جلسه چند هفته گذشته ستاد اقتصادی دولت هم مطرح شده بود و تقریبا تمام ترکیب هیئت دولت برخلاف کارشناسان اقتصادی بیرونی بر روی این موضوع تاکید دارند. این در حالی است که کارشناسان هشدار می‌دهند اجرای چنین سیاستی در وضعیت کنونی بسیار خطرناک خواهد بود و تورم سنگینی را به همراه دارد.

رستمی در ادامه صحبت‌هایش به حذف ارز دولتی اشاره می‌کند و در این خصوص می‌گوید: ظاهرا به نظر می‌رسد بدون اینکه اطلاع‌رسانی شود، حذف این ارز را کم کم شروع کرده‌اند.

وی با توجه به راهکارهای حمایتی احتمالی می‌افزاید: دولت درصورت حذف ارز ترجیحی به دنبال این است که ابتدا قدمی را برای معیشت مردم بردارد. ممکن است این قدم افزایش یارانه‌های نقدی و یا کارت‌های اعتباری باشد، البته نظر وزارت اقتصاد بر این است که کمک‌ها در قالب کارت‌های اعتباری باشد.‌


اکنون سیاست حذف ارز 4200 تومانی و راهکارهای حمایتی به صلاح نخواهد بود

رستمی با اشاره به مشکلات بر سر راه اقتصاد ایران و تاثیر کمک‌های در نظر گرفته شده بر معیشت خانوارها ادامه می‌دهد: هدف دولت از حذف ارز ترجیحی این است که کسری بودجه شدید خود را جبران کنند اما قطعا با وضعیتی که در اقتصاد کشور وجود دارد، نفت به فروش نمی‌رسد، منابع ارزی مناسبی نداریم و واردات ما با هزینه‌های بالایی صورت می‌گیرد اعمال چنین سیاست‌هایی کار به صلاحی نخواهد بود.

این تحلیلگر اقتصادی می‌گوید: اگر حجم یارانه‌های پنهان را ۹۵۰ هزار میلیارد تومان در سال در نظر بگیریم و قرار باشد این یارانه حذف بشود و بخشی از آن به مردم بازگردد حتی اگر یارانه‌ها چند برابر شود با تورمی که در پیش خواهیم داشت، کمک‌های معیشتی مشکلی را از خانوارها حل نخواهد کرد.

وی در پایان خاطرنشان می‌کند: با توجه به یک دست بودن دولت به نظر می‌رسد سیاست‌ها به شکلی است که ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف بشود و باید منتظر بمانیم و ببینیم که نتیجه اعمال این سیاست‌ها چه خواهد بود./ ابتکار



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها