کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سیر صعودی قیمت آهن


کد خبر : ۸۸۳۰۶دوشنبه، ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸:۱۵۳۸۰۳ بازدید

آنطور که به نظر می‌رسد رشد فزاینده قیمت‌ها در بازار آهن تحت تأثیر رشد ارز نیمایی است و بازارسازان در صدد سوق دادن این ارز به سمت ...
سیر صعودی قیمت آهنسیر صعودی قیمت آهن

آهن پرایس: اخبار بازار ارز حاکی از نوسان جزئی نرخ دلار است، روز گذشته دلار با قیمت 27.190 تومان معامله شد که افزایش چندانی نداشت اما قیمت روز آهن همچنان سیر صعودی در پیش گرفته و شاهد بودیم که بیشتر محصولات فولادی رشد قیمت‌ را تجربه کردند.

آنطور که به نظر می‌رسد رشد فزاینده قیمت‌ها در بازار آهن تحت تأثیر رشد ارز نیمایی است و بازارسازان در صدد سوق دادن این ارز به سمت نرخ بازار هستند، به‌طوری که روز گذشته حواله دلار آمریکا ۸۹ ریال افزایش پیدا کرد.

به اعتقاد برخی دولت در پی تک‌نرخی کردن ارز است زیرا اخباری که به گوش می‌رسد حاکی از این است که دولت در صدد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کلاهای اساسی مانند دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی است. از طرفی در حالی مهرماه به پایان می‌رسد که وزیر صنعت وعده خود را مبنی بر عرضه همه محصولات فولادی در بورس کالا را عملی نکرده است که این امر وجهه مثبتی در پرونده عملکردی وی ندارد.

طبق تحلیل اهن پرایس از اوضاع قیمت آهن الات در روز گذشته شاهد افزایش قیمت محصولات فولادی در بیشتر مبادی فروش بودیم. قیمت میلگرد از همان ابتدای روز در مسیر افزایشی قرار گرفت که رشد ۵۰ الی ۳۵۰ تومانی داشت. مثلا میلگرد ۱۴ کارخانه ذوب اهن اصفهان با قیمت ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومان به فروش رسید که گویای افزایش ۱۰۰ تومانی آن نسبت به نخستین روز هفته بود. قیمت نبشی و ناودانی نیز همچون سایر محصولات با افزایش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی اعلام شد و فقط در یک شرکت قیمت‌ها ثابت و بدون تغییر بود. قیمت پروفیل‌ها نیز در اکثر مبادی فروش با ۱۰ الی ۴۰۰ تومان افزایش قیمت اعلام شد اما کاهش ۲۰۰ تومانی و ثبات نسبی در برخی شرکت‌ها را نیز شاهد بودیم.

روز گذشته از عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا خبر دادیم. طبق آمار به دست آمده ۴۲ هزار تن آهن اسفنجی با قیمت ۷۹ هزار ریال عرضه شد که فقط ۱۶ هزار تن آن به فروش رسید. این رقم بیانگر کاهش ۲/۷درصدی قیمت این محصول نسبت به عرضه پیشین آن است. گندله سنگ آهن پولاد اردکان هم که به میزان ۵۰ هزار تن عرضه شده بود تقاضایی نداشت و هیچ معامله‌ای صورت نگرفت.

مهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ آهن درباره عرضه کل محصولات تولیدی در بورس کالا اظهار کرد: سامانه بورس با اینکه محل مناسبی برای کشف قیمت‌ها و حجم عرضه و تقاضای مصرفی است اما در عین حال شرکتی خصوصی است که محدودیت‌هایی نیز دارد.

وی بیان کرد: عرضه همه تولیدات کارخانه‌ها به صورت یکجا در بورس کالا امری نادرست است و باید درباره این تصمیم تجدیدنظر شود. به نظر می‌رسد اگر تنها قسمتی از محصولات را عرضه کنیم و مابقی را براساس قیمت پایه‌ که در بورس کشف شده، عرضه کنیم امری منطقی است که در این صورت تولیدکنندگان را نیز محدود نکرده‌ایم.

وی در پایان گفت: شرکت بورس کالا نمی‌تواند کل بازار را تنظیم کند و برای سامان دادن به عرضه و تقاضا بهتر است پلتفرم‌های بورسی دیگری نیز ایجاد شود تا روند انجام این امر تسهیل یابد.
 

حذف قیمت‌گذاری دلاری از اقتصاد

رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت از برنامه خارج کردن اقتصاد ایران از دلاری بودن خبر داد و اظهار کرد: قیمت اصلی شمش در بازار داخلی ۱۳ هزار تومان است اما وقتی با دلار قیمت‌گذاری می‌شود قیمت آن به بیش از ۱۸ هزار تومان می‌رسد. بهتر است محصولات براساس نرخ دلار قیمت‌گذاری نشود و طبق شرایط اقتصادی کشور باشد.

فاطمی‌امین افزود: در ۲ هفته پیش رو فولاد و پتروشیمی را به‌صورت ۱۲ ماهه عرضه خواهیم کرد که در این صورت پیش‌بینی قیمت محصول برای پیمانکاران سهل و آسان خواهد بود. همچنین این طرح موجب حذف سهمیه‌بندی‌ها می‌شود که نتیجه آن از میان برداشته شدن رانت‌ است. وی گفت: محصولاتی که از طریق واردات تأمین می‌شود نیز براساس اقتصاد ایران قیمت‌گذاری خواهد شد.

در ادامه سیداحمد رضوی نیک رئیس هیئت مدیره انجمن نوردکاران نیز در این زمینه اظهار کرد: هزینه همه امور تولید محصولات فولادی برپایه پول کشور خودمان است، بنابراین قیمت‌گذاری مواد اولیه بر پایه دلار هیچ توجیهی ندارد. این مسئله از مواردی است که به کاهش ارزش پول ایران دامن زده است. وی این تصمیم را اجرایی دانست و افزود: برای تسهیل این امر ظرفیت‌های خالی نوردکاران را به تولیدکنندگان ورق می‌دهیم که در این صورت ظرفیت تولید ورق در کشور ۶ میلیون تن افزایش می‌یابد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها