کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

استانبول; عجیب ترین کلان‌شهر جهان


کد خبر : ۸۸۱۵۲جمعه، ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۲:۰۵۱۱۲۲۰ بازدید

استانبول تنها شهر جهان است که در دو قاره قرار دارد: اروپا و آسیا. در این کلان‌شهر چند میلیون نفری که در کرانه تنگه بسفر واقع شده ...
استانبول; عجیب ترین کلان‌شهر جهاناستانبول; عجیب ترین کلان‌شهر جهان

استانبول تنها شهر جهان است که در دو قاره قرار دارد: اروپا و آسیا. در این کلان‌شهر چند میلیون نفری که در کرانه تنگه بسفر واقع شده سنت و مدرنیته، سبک زندگی مذهبی و سکولار چنان درآمیخته‌اند که در هیچ شهر دیگری در جهان نظیرش را نمی‌توان یافت. خیلی‌ها معتقدند همین نیز دلیل اصلی جذابیت شهر است.

شهر استانبول تاریخی ۲۶۰۰ ساله دارد. در طول سالیان دراز حاکمان مختلفی برای تسخیر این شهر خیز برداشتند: یونانیان، رومی‌ها و عثمانی‌ها. استانبول که در آن زمان "قسطنطنیه" خوانده می‌شد، مرکز امپراتوری بیزانس (روم شرقی) و بعدها امپراتوری عثمانی بود. تازه در سال ۱۹۳۰ قسطنطنیه به استانبول تغییر نام داد.

تنگه بسفر را روح شهر استانبول می‌دانند. این تنگه بخش آسیایی و اروپایی شهر را از هم جدا می‌کند. روزانه کشتی‌های کوچک مسافربری مردم را از یک طرف تنگه به سمت دیگر جا‌به‌جا می‌کنند. مسافت میان محله اروپایی کاراکوی تا محله آسیایی کادیکوی تقریبا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد.

98k3ysidhzq4edcf1t01.jpg

از روی پل گالاتا می‌توان چشم‌انداز زیبایی بر کشتی‌هایی داشت که از آب عبور می‌کنند. علاوه بر آن شمار زیادی شهروندان هر روز به امید صیدی پربار با قلاب‌های ماهیگیری‌شان روی این پل مشغول ماهیگیری می‌شوند. دست‌فروشان، گردشگران خارجی و بلال‌فروشان نیز جابه‌جای این پل به چشم می‌خورند.

lyhhl49vl9ztpwxqyy9.jpg

میدان تقسیم یکی از میدان‌های مورد علاقه گردشگران ایرانی و قلب تپنده شهر است. در گوشه‌‌ای از این میدان قرار است تا انتخابات بعدی که در سال ۲۰۱۹ برگزار شود، یک مسجد ساخته شود؛ با گنبدی ۳۰ متری و دو مناره. منتقدان می‌گویند اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه می‌خواهد با ساخت یک هویت جدید برای این میدان، آن را از مکانی سکولار و اروپایی به مکانی اسلامی و محافظه‌کار تبدیل کند.

gxp8p97684euo8r8c0ll.jpg

محله فاتح (فاتیح) اگرچه در بخش اروپایی استانبول واقع شده اما چهره‌ای بیش‌تر محافظه‌کارانه دارد. بسیاری از مردمی که اینجا ساکن هستند، به امید زندگی بهتر از آناتولی به استانبول مهاجرت کرده‌اند. ساکنان این محله جزو هواداران وفادار اردوغان و حزب او یعنی عدالت و توسعه هستند.

ul1ukbgptlwpfwey0wb.jpg

چهارشنبه‌ها در اطراف مسجد محله فاتح چهارشنبه‌بازار برپا می‌شود. در این بازار می‌توان همه‌چیز پیدا کرد، از سبزی و میوه گرفته تا لباس و وسایل منزل. این محله در سال‌های اخیر خانه بسیاری از پناهجویان سوری شده که به ترکیه آمده‌اند. از آغاز جنگ داخلی در سوریه که سال ۲۰۱۱ آغاز شد، ترکیه بیش از سه میلیون مهاجر سوری را پناه داده و به این ترتیب تنها کشوری است که پذیرای این تعداد پناهجوی سوری شده است.

محله فاتح در این بین به محل رستوران‌های سوری مشهور شده است. در ترکیه اجازه اقامت برای پناهجویان آنگونه که در اتحادیه اروپا معمول است، رایج نیست. با این حال دولت ترکیه به ده‌ها هزار پناهجوی سوری وعده اعطای تابعیت این کشور را داده است. منتقدان می‌گویند دولت با این کار خود قصد افزایش رأی به نفع خود در انتخابات را دارد.

1s7vmtw0tme9u3djetf.jpg



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها