کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دلیل نوسان بازار سرمایه در روزهای اخیر


کد خبر : ۸۷۱۱۷دوشنبه، ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۲:۳۶۴۸۰۴ بازدید

مصطفی صفاری، کارشناس بازار بورس با اشاره به ریزش شاخص در روز گذشته به ارزیابی بازار در ماه‌های آتی پرداخت و گفت: اگر با سیاست‌ها ...
دلیل نوسان بازار سرمایه در روزهای اخیردلیل نوسان بازار سرمایه در روزهای اخیر

مصطفی صفاری، کارشناس بازار بورس با اشاره به ریزش شاخص در روز گذشته به ارزیابی بازار در ماه‌های آتی پرداخت و گفت: اگر با سیاست‌ها بازار را دستکاری نکنند حتما بازار در ماه‌های آتی مثبت خواهد بود.

بازار سرمایه روز گذشته روندی منفی داشت به طوری که شاخص کل بورس که تا یک میلیون و ۵۵۰ هزار واحد نیز افزایش یافته بود با ۴۰ هزار و ۴۶۶ واحد کاهش دوباره وارد کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد شد و رقم یک میلیون و ۴۸۹ هزار واحد را ثبت کرد. نوسانات بازار طی روزهای اخیر بار دیگر سهام‌داران را با این پرسش روبه‌رو کرده است که شاخص در ماه‌های پیش‌رو چه سمت‌وسویی را در پیش می‌گیرد؟ بیشتر کارشناسان بازار را در ماه‌های آتی مثبت پیش‌بینی می‌کنند.

این در حالی است که عده‌ای از کارشناسان نیز روند بازار را نوسانی می‌دانند، به گفته آنها وضعیت کلی بازار مناسب بوده و سهامداران نباید نگران نوسان‌های مقطعی باشند. امیرعلی امیرباقری، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با ایرنا روند معاملات بورس برای روزهای آینده را پیش‌بینی کرد و افزود: «براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته این احتمال وجود دارد که برای مدتی موقت عرضه در بازار از تقاضا پیشی بگیرد، ایجاد چنین روندی در بازار کاملا طبیعی است و سهامداران نباید نگران روند اصلاحی ایجاد شده در بازار باشند. سهامی که به مقاومت‌های خوبی رسیدند و به دنبال اصلاح‌های درون کانالی هستند نباید اصلاح آنها منجر به ترس سهامداران در بازار شود زیرا در مقابل سهامی در بازار وجود دارد که بر خطوط حمایت مستقر شده‌اند و طبیعتا می‌توانند با رشد میان مدت در بازار همراه باشند و عایدی را به سهامداران بازگردانند.»

امیرباقری با بیان اینکه سرمایه‌گذاران باید تصور رشد کلی بازار را در همه سهام و صنایع با یکدیگر را کنار بگذارند و به تحلیل روی آورند، گفت: «در این تحلیل باید به تحولات حال و آینده توجه داشته باشند تا بتوانند از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بورس استفاده کنند.»

از سوی دیگر مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه نیز بازار را زنده می‌داند و معتقد است شاخص تا پایان سال با رشد همراه خواهد بود.

صفاری با اشاره به نوسانات روزهای اخیر بازار سرمایه به «ابتکار» گفت: نوسان روزهای اخیر ثابت کرد که بازار زنده بوده و نسبت به تصمیماتی که اعلام می‌کنند حساس است. به عنوان مثال وقتی سوزنی را به دست می‌زنند ناخودآگاه عصب واکنش نشان می‌دهد و دست حرکتی می‌کند. اما اگر سوزن زده شود و دست عکس‌العملی نشان ندهد یعنی عصب‌ها از کار افتاده‌اند. بنابراین واکنش بازار سرمایه به برخی از تصمیمات و منفی شدن شاخص نشان از زنده بودن بازار دارد و این اتفاق مثبتی برای بازار است.

اخیر سخنان وزرای اقتصادی دولت حاکی از علاقه آنها به قیمت‌گذاری دستوری در اقتصاد بود و همین مسئله بورس‌بازان را با ترس و ناامیدی روبه‌رو کرد و سبب تشدید فشار عرضه در تالار شیشه‌ای شد. در همین راستا صفاری قیمت‌گذاری دستوری را یکی از عوامل مخرب ‌در بازار سرمایه دانست و در این خصوص گفت: وقتی گفته می‌شود که می‌خواهند قیمت‌گذاری دستوری در سیمان و فولاد داشته باشند و این تصور ایجاد می‌شود که ممکن است قیمت‌گذاری دستوری در دیگر کالا هم انجام شود طبیعی است که بازار از خود واکنش نشان می‌دهد و شاخص مسیر نزولی را در پیش بگیرد. اصلا اگر در این شرایط بازار مثبت باشد یعنی شاخص خوب عمل نمی‌کند اما منفی شدن بازار نشان می‌دهد که شاخص نسبت به خبرهای پیرامون عکس‌العمل نشان می‌دهد.

وی با تاکید بر این مسئله که منفی شدن شاخص علامتی به سیاست‌گذاران است افزود: به عبارتی دیگر منفی شدن بازار در روزهای اخیر علامتی به سیاست‌گذاران است و می‌گوید اگر با سیاست‌ها بازار را دستکاری کنند بازار نه تنها رونق نمی‌گیرد بلکه به سرعت می‌تواند منفی شود. بنابراین منفی شدن پیامی به سیاست‌گذاران است.
صفاری بازار را طی ما‌ه‌های آتی مثبت ارزیابی کرد و گفت: اگر با سیاست‌ها بازار را دستکاری نکنند حتما بازار در ماه‌های آتی مثبت خواهد بود. اگر ما مکانیزم عرضه و تقاضا بپذیریم آن موقع می‌دانیم برای کنترل و بهبود وضعیت باید عرضه افزایش پیدا کند نه اینکه دستوری قیمتی را مشخص کنیم. طی سال‌های اخیر ما با رانت، فساد و دلالی در اقتصاد روبه‌رو بودیم و یکی ازاصلی‌ترین دلایل این فسادها همان قیمت‌های دستوری است.


نامه هشدار اهالی بورس

بر اساس گزارشی از اقتصادآنلاین گروهی از فعالان بازار سرمایه طی نامه‌ای به سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور دولت سیزدهم بر لزوم مقابله با تحرکاتی که در اقتصاد کشور به دنبال بازگشت قیمت‌گذاری دستوری کالاها از جمله فولاد و سیمان هستند، هشدار داده‌اند. فعالان بازار سرمایه از این موضوع پرده برداشته‌اند که بار دیگر، واسطه‌گران و سفته‌بازان با نقاب حمایت از مردم بر طبل قیمت‌گذاری دستوری کالاها می‌کوبند اما این آدرس‌های غلط در شرایط سخت تحریم، امید تولیدکنندگان کشور را بار دیگر ناامید می‌کند.

در بخشی از این نامه آمده است «از سویی تحریم سفره مردم را کوچک‌تر و معیشت را بر آنان دشوار کرده است و از سوی دیگر شاهد آن هستیم که رانت‌خواران به جد در تلاشند تا کوشش‌ها و برنامه‌های دولت جدید را نیز به بهانه حمایت از مردم ضعیف به سمتی هدایت کنند که با ابزارهای شکست‌خورده‌ای نظیر قیمت‌گذاری دستوری، اندک بازده اقتصادی حاصل از تولید را از جیب مالکان صنایع و سهامداران شرکت‌ها به جیب واسطه‌گران و سفته‌بازان سرازیر کنند و محملی برای سودجویی خود با نقاب حمایت از مردم فراهم کنند».

همچنین در این نامه تاکید شده است: «عمده فسادها نتیجه رفتار اشتباه سیاست‌گذار در قیمت‌گذاری دستوری صنایع مانند فولاد، سیمان، قیر، تایر، خودرو و موارد مشابه یا ارز ۴۲۰۰ و امثالهم است. برای مقابله با منابع فساد یا همان رانت‌ها در اقتصاد کشور باید سرمنشا آن رانت را قطع کرد.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها