کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چرا دومین دارنده ذخایر گاز جهان از کمبود گاز رنج میبرد؟


کد خبر : ۸۶۹۱۴سه شنبه، ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹:۱۵۳۳۷۱ بازدید

افزایش میانگین 8 درصدی سالیانه مصرف گاز طبیعی در کشور به ویژه در بخش خانگی و ثابت بودن تولید گاز ایران از منابع گازی به ویژه پارس جنوبی ...
چرا دومین دارنده ذخایر گاز جهان از کمبود گاز رنج میبرد؟چرا دومین دارنده ذخایر گاز جهان از کمبود گاز رنج میبرد؟

افزایش میانگین 8 درصدی سالیانه مصرف گاز طبیعی در کشور به ویژه در بخش خانگی و ثابت بودن تولید گاز ایران از منابع گازی به ویژه پارس جنوبی که در حدود هشتاد درصد از گاز کشور را تامین میکند؛ موضوعی است که از هم اینک بروز برخی از مشکلات اعم از قطعی گاز و در مرحله بعد برق را در پاییز و زمستان پیش‌رو تقریبا محتمل کرده است.

زمستان پیش‌رو برای صنعت گاز ایران شروع دوران پچیده و دشواری خواهد بود، از اینرو که تولید و عرضه گاز در سال جاری در حدود ۸۱۲.۵ میلیون متر مکعب در روز پیش‌بینی می‌شود و میزان مصرف گاز به ۸۳۴.۱ میلیون متر مکعب در روز خواهید رسید. به این ترتیب ایران از زمستان با تراز گازی منفی با رقم روزانه ۲۱.۵ میلیون متر مکعب گاز در روزهای سرد سال مواجه خواهد شد.

اگرچه وزارت نفت در چند سال گذشته هر سال با شروع فصل سرما با کمبود گاز طبیعی مواجه شده است و برای جلوگیری از قطعی گاز در بخش خانگی، سهمیه گاز بخش نیروگاهی کشور را کاهش داده و با جایگزین کردن گازوییل و مازوت از دوران پیک مصرف گاز به زحمت عبور کرده است. ولی منفی شدن تراز گازی کشور از سال جاری و پیش بینی تداوم ۱۰ ساله اختلاف میان رشد هر ساله مصرف گاز و کاهش تولید گاز در کشور؛ موضوع چالش‌برانگیزی است که برطرف کردن آن سیاست های جدید و جدی را طلب می کند.

نبض پارس جنوبی در گروی سرمایه گذاری های میلیون دلاری

پارس جنوبی میدان مشترک گازی ایران با قطر که سه چهارم گاز ایران را تامین میکند ازسال ۲۰۲۳ وارد نیمه دوم عمر خود شده و به صورت طبیعی با افت فشار روبرو خواهد شد. افت فشاری که در نهایت به کاهش تولید گاز منجر خواهد شد. ایران نه تنها برای افزایش تولید که حتی برای ثابت نگه داشتن تولید کنونی این میدان نیازمند نصب سکوهای بسیار بزرگ ۲۰ هزار تنی (۱۰ برابر سکوهای فعلی) با کمپرسورهای عظیم در این میدان است برنامه‌ای که اگر به موقع اجرایی نشود، می تواند هر سال در حدود ۱۰ میلیارد مترمکعب از تولید گاز در این میدان بکاهد.

اینکه ایران در چند سال باقی مانده با وجود تحریم‌های بین‌المللی چگونه قادر به سرمایه گذاری برای اجرای چنین طرح های بزرگ با تکنولوژی بسیار بالا خواهد بود، موضوعی است که بی‌شک یک بخشی از آن به سرنوشت پرونده هسته ای ایران و سرانجام آن گره خورده است. ولی آنچه که معلوم است و از صحبت ها و فعالیت های مدیران جدید خیابان حافظ مشخص است، مردم کشورمان بعد از تابستانی داغ و بدون برق، سیاه زمستانی بی گاز و آلوده ای را تجربه خواهند کرد.

زمستانی که کشور از یک سو با کمبود گاز در نیروگاه ها و به دنبال آن قطعی برق روبرو خواهد شد و از طرف دیگر با اصرار دولت در جهت فروش و صادرات فرآورده های نفتی، حجم زیادی مازوت در پالایشگاه ها انبار خواهد شد که همانند سال گذشته جایگزین گاز طبیعی در نیروگاه ها شده و غول آلودگی را دوباره از نیروگاه به اتمسفر شهرها و پس از آن به داخل ریه های مردم وارد می کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها