کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اروپا: اقدامات ایران بازگشت به برجام را پیچیده می‌کند


کد خبر : ۸۶۲۲۶جمعه، ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵:۵۵۶۱۵۰ بازدید

وزرای خارجه تروئیکای اروپایی روز پنجشنبه 28 مرداد، با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از پیشرفت‌های حاصله در برنامه هسته‌ای ایران ...
اروپا: اقدامات ایران بازگشت به برجام را پیچیده می‌کنداروپا: اقدامات ایران بازگشت به برجام را پیچیده می‌کند

وزرای خارجه تروئیکای اروپایی روز پنجشنبه 28 مرداد، با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از پیشرفت‌های حاصله در برنامه هسته‌ای ایران، از تهران خواستند هرچه سریع‌تر به میز مذاکرات باز گردد.

کشورهای بریتانیا، آلمان و فرانسه در این بیانیه مشترک با اشاره به این که ایران برای نخستین بار اقدام به تولید فلز اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده کرده است، تأکید کردند که ظرفیت تولید اورانیوم غنی شده ایران به ۶۰ درصد رسیده و این مسئله مایه «نگرانی» است.

این بیانیه بعد از آن منتشر می‌شود که روز دوشنبه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرده بود ایران ۲۰۰ گرم اورانیوم فلزی با غنای ۲۰ درصد تولید کرده است.

 تروئیکای اروپایی در ادامه این بیانیه نوشته‌اند: «آنچه نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد این است که ایران با عقب‌نشینی از ساز و کارهای نظارتی توافق شده در توافق هسته‌ای، دسترسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به برنامه‌های هسته‌ای خود را محدود و اجرای پروتکل الحاقی را نیز متوقف کرده است.»

در بخش دیگری از این بیانیه وزرای خارجه سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان نسبت به توقف دو ماهه مذاکرات وین ابراز نگرانی کردند و افزودند: «مذاکرات هسته‌ای در وین به خواست ایران دو ماه است که متوقف شده و تهران هنوز تاریخی برای ادامه این گفتگوها اعلام نکرده است. ایران همزمان با پرهیز از مذاکره، در حال برداشتن گام‌هایی روی زمین است که بازگشت به برجام را پیچیده‌تر می‌کند.»

در پایان این بیانیه سه کشور اروپایی از ایران خواسته‌اند هرچه سریع‌تر فعالیت‌های ناقض برجام را متوقف کند و به مذاکرات هسته‌ای وین باز گردد زیرا همان طور که پیشتر هم تاکید شده گذشت زمان در این مسئله به سود هیچ یک از طرفین نیست.

در اتفاقی مرتبط با این موضوع، رؤسای جمهوری روسیه و فرانسه هم در جریان یک تماس تلفنی بر لزوم احیای گفتگوهای هسته‌ای ایران تأکید کردند. در بیانیه‌ای که دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین در این خصوص منتشر کرده آمده است که ولادیمیر پوتین و امانوئل ماکرون در این تماس تلفنی در خصوص آخرین وضعیت پیرامون گفتگوهای هسته‌ای ایران با یکدیگر بحث و تبادل نظر کرده‌اند. در این گفتگو دو طرف از استمرار گفتگوها درباره بازگشت طرف‌ها به تعهدات خود و احیای برجام حمایت کردند.

بیانیه سه کشور اروپایی در حالی منتشر می‌شود که از پیش از روی کار آمدن دولت آقای ابراهیم رئیسی این گفتگوها متوقف شده است و هیچ چشم‌اندازی در خصوص از سر گیری این گفتگو به چشم نمی‌خورد. هرچند آقای رئيسی به صورت کلی از آمادگی ایران برای حل و فصل این مسئله و رفع تحریم‌ها سخن می‌گوید اما در عین حال هنوز سیاست عملی در این رابطه از دولت جدید ایران مشاهده نشده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها