کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سايه روشن‌های کـابیـنه ابراهیم رئیسی


کد خبر : ۸۶۰۳۸پنجشنبه، ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۳:۴۵۷۶۰۵ بازدید

بالاخره پس از فعل‌و‌انفعالات بسیار و حدس‌وگمان‌ها پیرامون کابینه دولت رئیسی از لیست اصلی و نفرات مدنظر رئیس‌جمهور برای تصدی پست وزارت ...
سايه روشن‌های کـابیـنه ابراهیم رئیسیسايه روشن‌های کـابیـنه ابراهیم رئیسی

آرمان ملی: بالاخره پس از فعل‌و‌انفعالات بسیار و حدس‌وگمان‌ها پیرامون کابینه دولت رئیسی از لیست اصلی و نفرات مدنظر رئیس‌جمهور برای تصدی پست وزارت رونمــایی و معلوم شد رویکرد رئیسی در حوزه‌های مختلف به‌خصوص در حوزه سیاست خارجی و اقتصاد چگونه است. آنچه مسلم است و می‌توان در مورد ترکیب، آرایش و چینش کابینه گفت اینکه کابینه دولت سیزدهم تقریبا میانه‌رو و غیر‌سیاسی هستند و بیشتر با رویکردی کارکردی و عملکردی انتخاب شده‌‌اند. البته اینها صرفا وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور هستند و اینکه به وزارتخانه مربوطه راه پیدا کنند یا خیر به بررسی صلاحیت آنها در کمیسیون‌های مربوطه مجلس و رای اعتماد نمایندگان ملت به آنها بستگی دارد . باید دید در این راه مجلس چگونه تعاملی با دولت خواهد داشت.


 رویکرد رئیسی به کابینه

درست از زمانــی که رئـیس‌جمهـور منتخب با رای مردم مشخــص شد و آقای رئیسی به ریاست‌جمهوری رسید، همه نگاه‌هــا به کابینه احتمالی دولت سیزدهم دوختــه شــد. جایی که هر یک از جریان‌‌ها، احزاب و گروه‌های حامی رئیسی  درصدد بودنــد که برای خود در کابینه او سهمی دست‌وپا کنند. با این‌حال نخستین بیانیه رئیس‌جمهور منتخــب آب پاکی را روی دست همه جریانات و گروه‌هــا ریخت که هیچ خیال خامی برای کابینه، تاثیر و فشار بر رئیس‌جمهور و سهــم‌خواهی نداشته باشند. رئیسی بارها بر این نکته تاکــید کــرد که وامــدار هیچ حزب، گروه و جریانی نیست و کاراکتــر شخصیتی او نیز ثابت کرده که اهل باج‌دادن بــه هیچ  جریانی نیست.

همین مساله نیز باعث شد که برخی جریانات درصدد فشار بر رئیس‌جمهور برای تغییر در تصمیمات گرفته شده بر آیند تا جایی که شنیده شد عده‌ای از نمایندگان مجلس اینگونه با رئیس‌جمهور مواجه شده‌اند که اگر در چینش کابینه با مجلس مشورتی صورت نگیرد، آنها نیز در جلسه رای اعتماد به نحوی از خجالت رئیس‌جمهور و  وزرای پیشنهادی در خواهند آمد. با این حال حدس‌و‌گمان‌ها پیرامون کابینه سید‌ابراهیم رئیسی طی روزهای گذشته به اوج خود رسید و لیست‌‌هایی هم با عنوان لیست نهایی کابینه مطرح شد که در آن افراد مختلفی به‌عنوان وزرای پیشنهادی مطرح بودند. با این حال از آنجایی که تا روز گذشته لیست کامل وزرای پیشنهادی به مجلس ارائه نشده بود این گمانه‌زنی  وجود داشت که احتمال تغییراتی دیگر در لیست اعلامی از سوی رئیس‌جمهور محتمل باشد، اما دیروز رسانه‌ها رسما لیست کابینه آینده را اعلام کردند تا به گمانه‌زنی‌ها در مورد گزینه‌های ه‌ کدام از وزارتخانه‌ها پایان دهند. این در شرایطی است که حتی اگر تا امروز نیز لیست وزرای پیشنهادی کابینه به مجلس برسد، بررسی این لیست در کمیسیون‌ها و جلسه رای اعتماد به وزرا قطعا به هفته جاری نخواهد رسید و باید منتظر این فرآیند در روزهای پس از تعطیلات عاشورا و تاسوعا باشیم.   بـــــاید منتظر ماند و دید کـــه مجلس چه رویکردی نسبت به وزرای پیــشنهادی از خود نشان خـــواهد داد و از در تعامل با دولت وارد خواهد شد یا از همین ابتدا برخی اختلافات بروز خواهد کرد.


 کابینه سیزدهم 

پس از کش‌و‌قوس‌های بسیار و گمانه‌زنی‌های فراوان پیرامون کابینه حجت‌الاسلام سید‌ابراهیم رئیسی روز گذشته رسما از وزرای پیشنهادی رونمایی و مشخص شد دولتمردان دولت سیزدهم چه کسانی خواهند بود. البته لازم به‌ذکر است که برخی از افراد به‌عنوان گزینه‌های پیشنهادی اصلی مطرح شده و به مجلس معــرفی خــواهند شد که پیش از این نیز در گمانه‌زنی‌ها به آنها اشاره شده بود. به هر صورت در کابینه رئیسی گزینه پیشنهادی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات عیسی زارع پور، وزارت اطلاعات حجت‌الاســـلام والمسلمین سید‌اسماعیل خطیب، وزارت امور اقتصادی‌ودارایی احسان خاندوزی، آموزش‌و‌پرورش، حسین باغگلی، بهداشت، درمان‌و‌آموزش پزشکی بهرام عین‌اللهی، تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی حجـت‌ا... عبدالملکی، جهاد‌کشاورزی سیدجواد ساداتی‌نژاد، امور‌خارجه، حسین‌امیر عبداللهیان؛ دادگستری امین‌حسین رحیمی، دفــاع و پشتیبانی نیروهای مسلح امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی، راه ‌و ‌شهر سازی رستم قاسمی، صنعت، معدن و تجارت سیدرضا فاطمی‌امین، علوم، تحقیقات و فناوری محمدعلی زلفی‌گل، فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی، کشور احمد وحیدی، میراث فرهنگــی، صنایع دستی و گردشگری سید عزت‌ا... ضـرغامی، نفت جواد اوجی، نیرو علی‌اکبر محرابیان و سیدحمید سجادی هزاوه نیز گزینه پیشنهادی وزارت ورزش‌و‌جوانان دولت سید‌ابراهیم رئیسی است.

این در شرایطی است که پیش از این از نفــرات دیگری برای حضور در کابینه رئیس‌جمهور نام برده می‌شد و بیشترین گمانه‌زنی‌ها و تغییرات نیز در تیم اقتصادی دولت بود که در نهایت نیز با آنچه گمانه‌زنی ‌می‌شد، تفاوت فاحش داشت. همچنین با انتقاداتی که به حسن روحانی رئیس‌جمهور پیشین مبنی بر عدم استفاده از زنان در کابینه می‌شد، اکنون با انتشار لیست کابینه سید‌ابراهیم رئیسی نیز مشخص شده که وی نیز حداقل در حوزه کابینه و‌زارت اعتقادی به زنان ندارد و جای زنان در کابینه او خالی است. لیست کابینه دولت سیزدهم در حالی منتشر شده که هنوز خبرهای ضدو نقیضی در‌خصوص ارائه این لیست به مجلس وجود دارد و برخی خبر از تقدیم لیست به مجلس می‌دهند و عده‌ای نیز می‌گویند لیست هنوز به مجلس نرسیده است. 
 

انتصاب رئیس سازمان برنامه‌و‌بودجه 

رئیس‌جمهــور با صدور حکمی سید‌مسعود میرکاظمی را بــه سمت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنـامه‌و‌بودجه کشور منصوب کرد. میرکاظمی متولد ۱۳۳۹ تهران دارای مدرک تحصیلی دکتری مهندسی صنایع است و پیش از این  مسئولیت‌هایی همچون وزیر نفت در دولت نهم و رئیس سازمان اپک (۲۰۱۱)، وزیر بازرگانی در دولت دهم، نماینده تهران در مجلس نهم و رئیس کمیسیون انرژی مجلس، عضو هیات امنای بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی، عضو و رئیس هیات‌مدیره سازمان اقتصادی رضوی، رئیس مرکز مطالعــات بنیادی انقلاب اسلامی، رئیس دانشگاه شاهد، رئیس مرکز مطالعات لجستیک و مدیرعامــل سازمان اتکا را برعهده داشته است.
 

 جای خالی رقبای رئیسی در کابینه 

نکته قابل توجه در لیـست وزرای رئیسی این است که نام هیچ‌یک از رقبای انتخاباتی او به چشم نمی‌خورد. پیش از این در بازار داغ گمانه‌زنی‌ها پیش‌بینی شده بود که امیرحسین قاضی‌‌زاده به وزارت بهداشت می‌رود و احتمالا علیرضا زاکانی نیز رئیس سازمان انرژی اتمی یا وزیر کار می‌شود.


 بررسی صلاحیت‌ها از شنبه 

سخنگــوی هیــات رئــیسه مجلس گفت که لیست وزرای پیشنهــادی تا پایان هفته جاری تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود. سید‌نظام‌الدین موسوی در جلسه علنی صبح دیروز مجلس در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بنا بر آنچه اعلام شده، لیست وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم تا آخر هفته جاری تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود، البته ممکن است این لیست قبل از پایان جلسه علنی امروز به مجلس ارائه شوده که در این صورت اعلام وصول خواهد شد. وی ادامه داد: ما از روز شنبه جلسه علنی خواهیم داشت تا لیست وزرای پیشنهادی دولت را اعلام وصول کنیم سپس از ظهر یا عصر  شنبــه آینــده بررسی صلاحیت وزرا در کمیسیون‌های تخصصی آغاز می‌شود. سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس تصریح کرد: پس از ایام تعطیلات تاسوعا و عاشورا نیز بررسی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی در صحن علنی آغاز می‌شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها