کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دولت زورش به کارخانه‌های لبنی نرسید


کد خبر : ۸۵۹۹سه شنبه، ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۸:۱۷۳۵۴۷ بازدید

پس از اینکه وزارت کشاورزی برای اعمال نرخ مصوب 1440 تومانی شیر خام، زورش به کارخانه‌های لبنی نرسید، خود مشتری شیر شد و خرید تضمینی ...

پس از اینکه وزارت کشاورزی برای اعمال نرخ مصوب 1440 تومانی شیر خام، زورش به کارخانه‌های لبنی نرسید، خود مشتری شیر شد و خرید تضمینی آن را آغاز کرد. البته صنایع لبنی هنوز هم از موضع خود کوتاه نیامده و همچنان نرخ پیشنهادی خود (1250 تومان) را اعمال می کنند و می‌گویند "دولت نمی‌تواند با خرید تضمینی، به کارخانه فشار بیاورد. در این میان مسئولان جهاد کشاورزی نیز به عنوان متولی حمایت از تولید، بر اجرای نرخ مصوب تنظیم بازاری شیر خام تاکید داشته و می‌ گویند تا زمانی که نرخ قانونی این محصول اعمال نشود، خرید تضمینی را ادامه می‌دهند.

 از ابتدای تیر امسال که دولت از طریق مصوبه‌ ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلوگرم شیر خام 3.2 درصد چربی با بار میکروبی 100 هزار را 1440 تومان اعلام کرد، از سویی قیمت انواع لبنیات افزایش یافت و از سوی دیگر صنایع لبنی اعلام کردند که با توجه به کشش بازار می‌توانند این محصول را نهایتا تا کیلویی 1250 از دامداران بخرند و مابه‌التفاوت این نرخ (190 تومان) تا قانونی شدن قیمت را دولت باید به صورت یارانه به دامداران بپردازد.

پس از برگزاری جلسات مختلف در وزارت جهاد کشاورزی، نهایتا کار به جایی رسید که دولت 225 میلیارد تومان یارانه شیر برای بهار امسال و حمایت از دامداران تعیین کرد تا همان مابه‌التفاوت مدنظر دامداران و صنایع لبنی را به تولیدکنندگان پرداخت کرده باشد.

اما در ادامه با توجه به اینکه همچنان کارخانه‌های صنایع لبنی هر کیلوگرم شیر خام ممتاز را از دامداران 1250 تومان می‌خریدند، وزیر جهاد کشاورزی، سازمان تعاون روستایی را موظف کرد که شیر خام واحد‌های دامپروری را به قیمت مصوب دولتی کیلویی 1440 تومان به صورت تضمینی بخرد و این کار از دهم آذر در استان قزوین آغاز شد و پس از آن در دیگر استان‌ها و از روز گذشته در استان تهران آغاز شد.

نمی‌توانند به کارخانه‌ها فشار بیاورند و خرید تضمینی شکست می‌خورد

البته صنایع لبنی معتقدند "طرح خرید تضمینی شیر شکست می‌خورد و دولت نمی‌تواند با اجرای این طرح به کارخانه‌ها برای بالا‌بردن قیمت خرید شیر خام فشار بیاورند".

محمد فربد، عضو انجمن صنفی صنایع لبنی در این زمینه تصریح کرد: اجرای طرح خرید تضمینی شیر از سوی دولت، کارشناسی شده نیست و این کار جز شکست برای تصمیم گیران ارمغانی در بر نخواهد داشت و اگر دولت با اجرای این طرح می‌خواهد به عنوان ابزار فشار برای بالا بردن قیمت خرید شیر خام از سوی کارخانه‌های استفاده کند، مسلما موفق نمی‌شود.


تا قانونی شدن قیمت پای اجرای قانون ایستاده‌ایم

اما محمد موسوی، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در پاسخ به این ادعای صنایع لبنی تصریح کرد که خرید تضمینی شیر خام تا زمانی که نرخ خرید آن از سوی کارخانه‌ها به قیمت قانونی مصوب 1440 تومان باز نگردد، ادامه دارد و وزارت جهاد کشاورزی به عنوان مجری قانون پای اجرای آن ایستاده است.

مشخص نیست این کشمکش دولت با صنایع لبنی تا کجا ادامه پیدا می‌کند و آیا وزرات جهادکشاورزی می‌تواند صنایع لبنی را موظف به اجرای قانون کند؟

البته خرید تضمینی محصولات کشاورزی براساس قانون وظیفه دولت است و وزارت جهاد کشاورزی براساس این قانون باید شیر خام را از دامداران به نرخ مصوب تعیین شده بخرد تا بتواند ضمن جلوگیری از زیان تولید‌کنندگان قیمت این محصول را در بازار متعادل‌ کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها