کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سال 94 سالي عادی نخواهد بود / مشكلات سال آينده


کد خبر : ۸۵۸۱سه شنبه، ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۹:۳۰۱۲۷۴۵ بازدید

پس‌از آنكه حسن روحاني لايحه بودجه سال 94 را به مجلس ارايه كرد، محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور روز گذشته در نشست خبري با اصحاب ...

پس‌از آنكه حسن روحاني لايحه بودجه سال 94 را به مجلس ارايه كرد، محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور روز گذشته در نشست خبري با اصحاب رسانه به تبيين جزيياتي از اين لايحه پرداخت. وي با اشاره به اينكه بودجه با 10 پيوست به مجلس ارايه شد، گفت: 5 پيوست مربوط به خود بودجه 94 است و سه جلد آن نيز گزارش عملكرد برنامه پنجم براي سال92 طبق قانون برنامه همزمان با ارايه لايحه بودجه به مجلس تقديم مي‌شد، ارايه شد. معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور ادامه داد: يك جلد مبناي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي لايحه بودجه به همراه برنامه سال94 به مجلس ارايه شد، بنابراين آنچه به‌عنوان لايحه بودجه 94 به مجلس ارايه شد برگرفته از برنامه‌يي است كه معاونت براي سال94 طراحي كرد.

نوبخت افزود: با توجه به آنكه سال94، سال پاياني برنامه پنجم است اهداف لايحه بودجه نيز براي دستيابي به اهداف قانون برنامه پنجم مشخص شده است. وي اهداف مشخص شده در لايحه بودجه سال94 را رشد سرمايه‌گذاري، رشد توليد

محدود كردن رشد نقدينگي، مهار تورم و افزايش اشتغال اعلام كرد.

معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور در مورد ساختار و اهداف و رويكرد منابع و مصارف پيش‌بيني شده در لايحه بودجه 94 و آثار آن بر متغيرهاي كلان اقتصادي گفت: بودجه كل كشور در سال94 بالغ‌بر 838هزارميليارد تومان است كه اين رقم نسبت به بودجه كل كشور در سال93 از 4.3درصدي رشد برخوردار است. وي افزود: بودجه كل كشور در ساختار خود به دو بودجه عمومي و شركت‌هاي دولتي، بانك‌ها و موسسات انتفاعي وابسته به دولت تفكيك مي‌شود، بودجه عمومي در سال آينده، 167هزارميليارد تومان است كه نسبت به سال93 از 13.8درصد رشد برخوردار است و بودجه شركت‌هاي دولتي هم بالغ‌بر 596هزارميليارد تومان است كه حدود 1/0درصد كاهش يافته است.

بنابراين بودجه عمومي افزايش و بودجه شركت‌ها تقليل يافته است. معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور با بيان اينكه بودجه عمومي از يك‌سو داراي پيش‌بيني منابع و مصارف است كه منابع عمومي و درآمدهاي اختصاصي منابع بودجه عمومي را تشكيل مي‌دهد، گفت: ميزان درآمدها در سال94، 119هزارميليارد تومان است كه 19.1درصد نسبت به سال93 رشد دارد. وي با اشاره به اينكه منابع و مصارف هركدام به سه جزء تقسيم مي‌شود، گفت: واگذاري دارايي‌هاي سرمايه‌يي كه جزو اصلي آن فروش نفت است. همچنين تملك‌ دارايي مالي ازجمله منابع است. در ارتباط با واگذاري دارايي‌هاي سرمايه‌يي در سال94، حدود 73هزارو600ميليارد تومان يكي از منابع دولت است كه اين رقم نسبت به سال93 منفي 7.8درصد است. به گفته نوبخت، واگذاري دارايي‌هاي مالي كه شامل سهام و فروش اوراق مشاركت است بالغ‌بر 31هزارميليارد تومان است كه 8/0درصد نسبت به سال93 رشد دارد بنابراين عمده منابع ما در اين مجموعه معطوف به درآمدها مي‌شود كه همان درآمدهاي مالياتي و ساير است و نفت رشد منفي دارد و اوراق مشاركت هم رشدي اندك دارد.
 

 كاهش وابستگي بودجه به نفت

نوبخت گفت: با بررسي اين نسبت‌ها در درآمدها، سهم درآمدها در كل منابع در سال آينده بيشتر است و نفت سهم بيشتري از بودجه را دارد. همچنين از 224هزارميليارد تومان درآمد دولت، حدود 73هزارميليارد تومان آن از طريق نفت تامين مي‌شود و دو‌سوم آن از ساير منابع تامين مي‌شود.

به گفته وي، در 10سال گذشته مثلا در سال84 سهم درآمدها در تامين اعتبارات هزينه‌ها حدود 46 درصد، در سال 92 حدود 59.2 درصد، در سال93 حدود 67.2 درصد و در سال آينده 72 درصد است.

معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور با بيان اينكه دولت سرمايه‌گذاري عظيمي در سال آينده انجام مي‌دهد، افزود: سال 94، سال عادي نيست و به نسبت سخت است. فشار تحريم‌ها از امسال خود را نشان داده است، بنابراين بايد با منابع محدود نشان دهيم كه ملت ايران مي‌تواند اقتصاد را رشد و تورم را مهار كند. وي درخصوص اولويت‌هاي دولت در بخش هزينه‌ها، گفت: شيوه بودجه‌ريزي ما از سنتي به سمت عملياتي و شفاف سوق پيدا كرده است. نوبخت ادامه داد: درخصوص اعتبارات هزينه‌يي اولويت‌هاي ما اين است كه 166هزارميليارد تومان بين فصول مختلف به‌صورت صحيح تقسيم شود كه رشد آن به سمت عمراني سوق پيدا كرد. وي در مورد نرخ تورم گفت: پيش‌بيني ما براي سال جاري نرخ تورم بين 21 تا 24 درصد بود، اما اكنون نرخ تورم نقطه به نقطه 13.2درصد و نرخ تورم كل 17.8درصد است.

 

  خبر خوش استخدامي

وي با بيان اينكه براي اجراي قوانين با اجراي استخدام‌هاي اجتناب‌ناپذير روبه‌رو بوديم، گفت: جوانان ما سال‌هاي گذشته همه مراحل استخدام را سپري كرده بودند اما به‌دليل نبود منابع مالي استخدام نشده بودند، اما در سال94 همه آنها استخدام خواهند شد. نوبخت افزود: يكي ديگر از برنامه‌هاي ما كمك به كودكان فقير بيرون از مدرسه و تغذيه و پوشش تحصيلي آنها است. وي افزود: 1600ميليارد تومان اعتبار براي گازرساني، 300ميليارد تومان براي استانداردسازي گرمايشي مدارس، 120ميليارد تومان براي طرح سرانه مدارس و 130ميليارد تومان براي طرح‌هاي آب روستايي در نظر گرفته شده است.

وي با اشاره به اينكه حدود 48هزارميليارد تومان براي اعتبارات عمراني در نظر گرفته شده است، افزود: در گذشته اعتبارات عمراني به طرح‌هاي عمراني بالاي 80درصد در اولويت بود، اما اكنون علاوه براين امر توجه به طرح‌هايي كه در توازن منطقه‌يي كمك كنند نيز منظور شده است. معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور افزود: تقويت زيرساخت‌ها و افزايش ظرفيت پارس‌جنوبي و افزايش 75ميليون مترمكعب گاز و افزايش نفت به 90هزار بشكه برنامه‌ريزي شده است، البته اكنون مي‌توانيم بيش‌از 2ميليون بشكه نفت صادرات داشته باشيم. به‌گفته نوبخت تا سال99 حدود يك‌ميليون‌و800هزار واحد مسكوني ساخته مي‌شود. همچنين در سال جاري 300هزار واحد مسكوني تكميل و به بهره‌برداري مي‌رسد، ضمن اينكه 200‌هزار واحد مسكوني نيز براي روستاييان ساخته مي‌شود.

وي گفت: تكميل و بهره‌برداري 1500 كيلومتر راه در سال آينده، تكميل و راه‌اندازي 5 طرح ريلي بزرگ كشور و اتصال استان‌هاي سنندج، كرمانشاه، اروميه و رشت به شبكه سراسري، آماده‌سازي زيرساخت 30هزار كيلومتر راه، تكميل 31 بيمارستان،9 استاديوم بزرگ 15هزار نفري، 300 پروژه ورزشي، تكميل 400هزار مترمربع از پروژه‌هاي نيمه‌تمام دانشگاه‌ها و موسسات آموزشي، راه‌اندازي 60 دستگاه پرقدرت براي بخش‌هاي پوشش ديجيتالي، افزايش تعداد اماكن حوزه علميه در دستوركار دولت است.

 

  يارانه ثروتمندان حذف نمي‌شود

وي با بيان اينكه حذف يارانه ثروتمندان به‌صورت داوطلبانه است، ادامه داد: هر مقداري در يارانه صرفه‌جويي شود، آن را در طرح‌هاي مختلف ازجمله طرح‌هاي عمراني هزينه مي‌كنيم. افراد پردرآمدي كه انصراف مي‌دهند پول و اعتبار آن براي همان استان‌ها هزينه مي‌شود و هيچ پولي از انصراف يارانه به خزانه دولت واريز نمي‌شود. نوبخت با بيان اينكه ماليات‌ها حدود 21درصد رشد داشته است، گفت: اين رشد باتوجه به حجم پول موجود است، از سوي ديگر، پايه مالياتي بايد گسترش پيدا كند. وي در مورد نرخ ارز، افزود: براي سال آينده كمتر از 10درصد نرخ ارز، يعني 2650 به 2850 تومان رشد مي‌كند. نرخ ارز از اين رقم بيشتر نخواهد شد. وي گفت: سال گذشته بودجه را براساس 100دلار تنظيم كرديم، در صورتي كه هر بشكه نفت 108دلار در بازار معامله مي‌شد، در آن زمان چه فردي مي‌توانست پيش‌بيني كند قيمت نفت به اين ميزان كاهش پيدا مي‌كند؟ بنابراين نمي‌توان زياد به پيش‌بيني‌ها اتكا كرد.

  نان گران نمي‌شود

وي با بيان اينكه سال آينده قيمت نان گران نمي‌شود، افزود: مقاومت طولاني دولت در برابر نانواها بود، حرفشان اين بود كه هزينه‌هاي جاري ازجمله كارگر افزايش يافته كه حرفشان منطقي بود، باتوجه به اينكه 70هزار واحد نانوايي فعال هستند، بايد از آنها به‌طور جدي حمايت مي‌كرديم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها