کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بازار مسکن تهران، خریداران را به حاشیه برد


کد خبر : ۸۵۵۹۶یکشنبه، ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۰:۳۸۶۹۹۷ بازدید

درحالی که همانند ماه‌های گذشته، میزان خرید و فروش واحدهای مسکونی درپایتخت، رو به کاهش است، قیمت‌ها همچنان رو به افزایش ...
بازار مسکن تهران، خریداران را به حاشیه بردبازار مسکن تهران، خریداران را به حاشیه برد

درحالی که همانند ماه‌های گذشته، میزان خرید و فروش واحدهای مسکونی درپایتخت، رو به کاهش است، قیمت‌ها همچنان رو به افزایش می‌رود، هرچند درتیرماه رشد نقطه‌ای قیمت مسکن (درمقایسه با ماه مشابه سال قبل) از نرخ رشد سه ماهه نخست سال‌ جاری کمترشده است، اما، همچنان قیمت‌ها دراین بازار افزایش قابل توجهی نشان می‌دهد.

متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران در تیرماه سال‌ جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل 43.7 درصد افزایش یافته است، این در حالی است که رشد این نرخ در فروردین، اردیبهشت و خرداد ماه 1400 به ترتیب، 91.7 و‌ 69.7 و 56.6 درصد بوده است. تداوم رشد قیمت‌ها با وجود رکود نسبی که دراین بازارمشاهده می‌شود، باعث شده است تا خریداران مسکن به حاشیه رانده شوند، به طوری که عمده معاملات صورت گرفته واحدهای مسکونی درتیرماه، همانند ماه‌های گذشته به مناطق جنوبی شهر تهران که قیمت ارزان تری دارد مربوط می‌شود. ازسوی دیگر، متراژ واحدهای معامله شده نیز به حداقل خود رسیده است و خریداران به‌دلیل افزایش قیمت‌ها به‌دنبال واحدهایی می‌گردند که متراژ کمتری داشته باشند.
 

متوسط قیمت از 30 میلیون تومان گذشت

براساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی ازتحولات بازارمسکن پایتخت، درتیرماه امسال متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۳۰ میلیون و ۴۴ هزار تومان بوده که نسبت به خرداد امسال با متوسط متری ۲۹ میلیون و ۶۷۳ هزار تومان نشان دهنده رشد ۱.۳ درصدی و در مقایسه با تیرماه سال گذشته با متوسط متری۲۰ میلیون و۹۰ هزار تومان، رشد ۴۳.۷ درصدی داشته است. علاوه بر این، در تیرماه امسال ۵ هزار و ۷۱ فقره معامله مسکن به ثبت رسید که نسبت به خرداد امسال که ۵ هزار و ۱۰۲ معامله مسکن انجام شده بود، کاهش ۰.۶ درصدی داشته است. تعداد معاملات مسکن نسبت به تیرماه سال گذشته که ۱۴ هزار و ۴۷ معامله انجام شده بود، کاهش ۶۳.۹ درصدی را نشان می‌دهد.


ارزان‌ترین و گرانترین مناطق

برپایه اطلاعات ارائه شده ازسوی بانک مرکزی، درمیان مناطق ۲۲‌گانه شهرتهران بیشترین قیمت هر متر خانه ۶۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان درمنطقه یک بوده و منطقه ۳ با متوسط ۵۸.۶ میلیون تومان در رتبه بعدی قرار دارد. ارزان‌ترین منطقه تهران منطقه ۱۸ با متوسط متری ۱۳ میلیون و ۴۴۲ هزار تومان و پس از آن منطقه ۱۷ با متوسط متری ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود. این درحالی است که قیمت واحدهای مسکونی درمنطقه یک 36.9 درصد و درمنطقه 18 با 39.6 درصد افزایش نسبت به ماه مشابه سال گذشته همراه شده است.

برهمین اساس از میان مناطق 22گانه شهر تهران، منطقه 5 با سهم 14.4 درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را با ۷۳۱ فقره به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق10 و 2 به ترتیب با اختصاص سهم‌های 10.4 و 9.6 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. تعداد قراردادهای مبایعه نامه درمنطقه ۱۰ با ۵۲۵ معامله مسکن در رتبه بعدی قرار داشت. کم معامله‌ترین منطقه پایتخت منطقه ۱۹ با ۴۴ فقره و سپس منطقه ۲۰ با ۵۳ فقره معامله تعیین شده است. در مجموع 73.7 درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران درتیرماه سال 1400 مربوط به 10 منطقه شهربه ترتیب بیشترین فراوانی شامل مناطق 5، 10، 2، 4، 14، 1، 7، 8، 15 و 11 بوده و 12 منطقه باقیمانده 26.3 درصد ازکل تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.


جذاب‌ترین واحدها از نظر قیمت

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده برحسب قیمت یک مترمربع بنا در تیر ماه امسال نیز حاکی ازآن است که واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان به ازای هر مترمربع بنا با سهم ۱۷.۲ درصد بیشترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص دادند و دامنه قیمتی ۲۰ تا ۲۵ و ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان با ۱۵.۳ و ۱۲.۸ درصد سهم در رتبه بعدی قرار دارد. دراین ماه، توزیع حجم معاملات به گونه‌ای بوده است که 59.5 درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر ازمتوسط قیمت هرمتر مربع واحد مسکونی شهر تهران (30 میلیون تومان) معامله شده اند.


 سهم 51 درصدی واحدهای زیر 2 میلیارد تومان

در تیرامسال توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر اساس ارزش هر واحد نشان‌دهنده آن است که واحدهای مسکونی با ارزش ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان با اختصاص سهم ۱۹.۱ درصد بیشترین سهم از معاملات انجام شده را داشته‌اند. همچنین واحدهای دارای ارزش یک تا 1.5 میلیارد تومان 17.4 درصد و واحدهای 1.5 تا 2 میلیاد تومان 11.9 درصد ازکل معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.درمجموع دراین ماه، حدود 51 درصد از معاملات به واحدهای مسکونی با ارزش کمتر از 2 میلیارد تومان اختصاص داشته است.


افزایش خرید واحدهای قدیمی

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا درتیرماه سال‌ جاری نشان می‌دهد که از مجموع 5071 واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا 5 سال ساخت با سهم 33.5 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. سهم مذکور درمقایسه با تیرماه سال قبل حدود 5.1 واحد درصد کاهش یافته و درمقابل به سهم واحدهای با قدمت بالا درسایر گروه‌ها شامل «6 تا 10»، «11 تا 15»، «16 تا 20 «و «بیش از 20 «سال ساخت افزوده شده است.


50 متری‌ها جذاب‌ترین بازار

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده برحسب سطح زیربنای هر واحد مسکونی درتیرماه نشان می‌دهد، بیشترین سهم از معاملات انجام شده به واحدهای مسکونی با زیربنای 50 تا 60 مترمربع با سهم 15.4 درصد اختصاص داشته است. واحدهای دارای زیربنای 60 تا 70 و 70 تا 80 متر مربع به ترتیب با سهم‌های 13.9 و 11.6 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. درمجموع دراین ماه، واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتراز 80 متر مربع، 55.3 درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند.


وضعیت اجاره خانه در تهران

بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری در تیر امسال نشان دهنده رشدی معادل ۳۴‌.۹ و ۳۸.۷ درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها