کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چرا ترکیه بین مرز خود و ایران در حال ساخت دیوار است؟


کد خبر : ۸۵۳۸۲دوشنبه، ۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۶:۰۷۹۸۵۴ بازدید

دشوار‌کردنِ عبور از مرز ایران به سمت ترکیه، چند سالی است که شروع شده و اکنون، در واقع بخش نهایی این دشوارسازی، با ساخت دیوار ...
چرا ترکیه بین مرز خود و ایران در حال ساخت دیوار است؟چرا ترکیه بین مرز خود و ایران در حال ساخت دیوار است؟

دشوار‌کردنِ عبور از مرز ایران به سمت ترکیه، چند سالی است که شروع شده و اکنون، در واقع بخش نهایی این دشوارسازی، با ساخت دیوار مرزی میان دو کشور تکمیل می‌شود. 

«یوسف دورانی دینچ»، فرماندار وقت شهرستان «چالدران» (یا چالدیران) حدود ۴ سال پیش که زمزمه ساخت این دیوار به میان آمده بود، به خبرگزاری «آناتولی» در ترکیه گفته بود هدف از ساخت این دیوار «جلوگیری از انواع قاچاق، مبارزه با تروریسم، مهاجرت غیرقانونی، تامین امنیت مرزی و آرامش شهروندان» است.

او این را هم گفته بود که ترکیه «به افرادی که به دلیل جنگ داخلی و مشکلات اقتصادی در کشورهای خود هر از چند گاهی از طریق ایران به مرز ترکیه می‌آیند، اجازه ورود نمی‌‌دهد.» 

نکته اما اینجا است که او در صحبت‌های خود، به طور مشخص به عبور شهروندان افغانستان از خاک ایران و سپس ورود آنها به خاک ترکیه اشاره کرده بود.

در هفته‌های اخیر، همزمان با پیشروی طالبان در خاک افغانستان، هزاران مهاجر افغانستانی از مسیر ایران راهی ترکیه شده‌اند و اغلب، در مرز دو کشور توسط نیروهای مرزی ترکیه بازداشت شده‌اند. 

در واقع، ترکیه حالا نه فقط می‌خواهد مانع تردد پناهجویان ایرانی شود، که به طور عمده پناهجویان افغانستانی را هدف گرفته است.

با این همه، دیوار کشیدن در مرز میان کشورها، نه اتفاق تازه‌ای است و نه محدود به مرز میان ایران و ترکیه است. 

جالب اینکه ایران مدت‌ها پیش کلنگ ساخت یک دیوار مرزی میان خاک خود با پاکستان را زده که قرار است ۹۶۰ کیلومتر طول داشته باشد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها