کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بحران آبی شهرهای جنوبی کشور از کجا ناشی می‌شود؟


کد خبر : ۸۵۳۱۷شنبه، ۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۰:۵۸۳۱۵۳ بازدید

بحران بی‌آبی خوزستان حالا به دغدغه‌ای ملی با هر نوع گرایش فکری و سیاسی تبدیل شده است. بحرانی که حتما محصول بی‌تدبیری‌های ...
بحران آبی شهرهای جنوبی کشور از کجا ناشی می‌شود؟بحران آبی شهرهای جنوبی کشور از کجا ناشی می‌شود؟

بحران بی‌آبی خوزستان حالا به دغدغه‌ای ملی با هر نوع گرایش فکری و سیاسی تبدیل شده است. بحرانی که حتما محصول بی‌تدبیری‌های مدیریتی طی چند دهه گذشته است. کارشناسان دلایل متعددی را برای بروز چنین مشکلی نام می‌برند از جمله سدسازی‌های غیرکارشناسی شده‌ای که بحران‌ساز شدند. کاهش بارش‌های جوی هرچند اثرگذار بوده است اما وضعیت کشور همسایه یعنی عراق نشان می‌دهند اصل بحران در سوء‌مدیریت رخ داده است. مشکلاتی که باعث اعتراض مردم خوزستان و تجمعاتی نیز شده است.

فارغ از این که این اعتراض‌ها مانند هر اعتراضی می‌تواند مورد سوء‌استفاده‌های سیاسی قرار گیرد اما به واقع این حق مردم است که نسبت به شرایط دشوار خود معترض باشند. کما اینکه سال‌ها با تمام سختی‌ها سکوت کردند به امید آنکه تدبیری برای بهبود وضعیتشان اندیشیده شود که نشد. بنابراین اعتراض آنها در این شرایط به حق است. چنانچه در شبکه‌های اجتماعی ویدئوهایی منتشر می‌شود که نشان از غیر سیاسی بودن، مسالمت آمیز بودن و دادخواهانه بودن اعتراضاتشان است. همچنین شاید بهتر باشد به ابعاد مختلف آسیب‌دیدگان پرداخت و فارغ از هرگونه نگاه سیاسی از بروز آسیب بیشتر جلوگیری کرد.


ایران پشت مردم خوزستان


غلامرضا بنی‌اسد در یادداشتی در سایت خبری انتخاب نوشت: خوزستان برای من یعنی شلمچه، یعنی خرمشهر، یعنی هویزه، یعنی هور، یعنی بدن‌های اربا اربا شده، یعنی شهید، یعنی سنگرهای هزار زخم و خاکریزهایی که با تیر مستقیم تانک، تراش خورده. برای من خوزستان فقط یک قطعه از جغرافیای ایران نیست با همه عظمتی که وجب به وجب خاک ایران دارد. من خوزستان را قطعه‌ای از جغرافیای معرفتی کربلا هم می دانم. کربلایی که هزاران رعنا جوان ایرانی در امتداد کاروان سید الشهدا، شهادت را زندگی کردند. برای من خوزستان، بخشی از حرم شهیدان است، حائری که دعا در زیر سقف آسمانش به اجابت نزدیک‌تر است و لذا حرمتش مضاعف و حتی روز افزون است.

عزیز بایدش داشت به هر چه در توان ماست. در توان همه ایران است. مگر نه اینکه خوزستان، سینه سپر کرد تا ایران ایستاده بماند؟ حالا هم ایران، همه ایران باید بایستد پشت خوزستان تا صاحبان این دیار بتوانند دمی بیاسایند. قطعا فرزندان دفاع مقدس در این همراهی اولین خواهند بود چون سر سفره این مردم نشسته‌ایم و حق نمک را خوب می‌دانیم. وقتی دشمن آمد و ما خود را به خوزستان رساندیم، مردم این دیار، پیش از ما هزار زخم برداشته اما همچنان ایستاده بودند. جنگ که به پایان رسید ما به دیار خود برگشتیم اما خوزستانی‌ها ماندند و هزار درد بی درمان. هزار گلوله عمل نکرده و هزار مین زیر خاک و هزار مشکل. ماندند اما توقع بود ما که برگشتیم، ایران پشت‌شان بماند خیلی بیش از آنچه تا کنون بوده است.

انتظار معجزه نداریم و نمی‌گویم برایشان از آسمان برف و باران ببارید که این از اختیار همه‌مان بیرون است. نمی گویم آسمان را به زمین آورید که کاری است نشد اما این که توقع داشته باشیم که در زمین تدبیر کنید و بر اساس عدالت به مسئله آب بپردازید، توقع زیادی نیست. این که بخواهند و بخواهیم که همین میزان برق موجود را درست مدیریت کنید تا همه به یک اندازه سهم ببرند، چیز فراتر از توقع و توان نیست. مردم هم فراتر از این را نمی خواهند.

از حق خود هم می‌گذرند اگر ما قائل به حق و عامل به قسط باشیم. اگر ببینند که با همه توان‌مان در میدانیم. به میدان بیایند مسئولان به ویژه آنانی که در سال منتهی به انتخابات، تلویزیون آنان را در خوزستان نشان می‌داد.

آقایانی که نظارت میدانی و عملیات میدانی می‌کردند امروز خود را به خوزستان برسانند که مردم به آنان نیاز فوری دارند خیلی بیشتر از سالِ پار.دولت فردا هم همین امروز برنامه‌های خود را تنظیم کند برای عبور خوزستان از بحران. دیگر کسی هم نیست که کمبودها را به اسم او بنویسیم و سر او فریاد بزنیم. همه، یکی هستید و همه چیز هم به حساب همه شما نوشته می‌شود پس از همین آغاز کارنامه خود را با موفقیت بنویسید. ما هم چون مردم دعای‌تان می‌کنیم، یا علی!


راغفر: غارتگران اجازه ندادند صدای بحرانِ خوزستان شنیده شود


حسین راغفر کارشناس اقتصادی گفت: سال‌هاست در خصوص مشکلات هشدارهای بسیاری داده شده اما منافع غارت‌گری گروه‌هایی که در داخل قدرت به چپاول این ثروتهای ملی پرداختند، اجازه نداد این اخطارها و تذکرات شنیده شود.

به گزارش ایلنا، سهم مردم خوزستان از همجواری با بزرگ‌ترین میدانِ نفتیِ ایران، فقر و بی‌کاری و سهمشان از «کرخه» و «کارون» بی‌آبی و خشکسالی است! آنطرف‌تر در سیستان و بلوچستان، نه آب هست و نه نان. کرونای دلتا به جان مردم افتاده است؛ بیمارستان‌ها جای خالی برای بستری بیماران ندارند و مردم یکی در میان لباس مشکی به تن کرده‌اند.

حسین راغفر (استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا) درخصوص وضعیت امروز استان‌هایی مثل خوزستان و سیستان و بلوچستان و توسعه‌نیافتگی این مناطق گفت: دهه‌ی اول انقلاب دهه‌ی استقرار نظام و پشت سر گذاشتنِ مشکلات بسیاری بود که به دلیل جنگ و تحریم‌های اقتصادی به وجود آمد؛ اما بعد از آن و با شروع دهه‌ی دوم انقلاب با تغییر ایدئولوژی در جمهوری اسلامی مواجه شدیم که ثمره‌ی آن تغییر را امروز در این بحران‌ها می‌توان دید.

وی افزود: آنچه امروز شاهد آن هستیم محصول حاکمیت تفکری است که بیش از سه دهه بر اقتصاد و سیاست کشور حاکم بوده است؛ تفکری که به دنبال تسری دادنِ سازوکار عرضه و تقاضا به همه‌ی پدیده‌های حیات فردی و جمعی جامعه در همه‌ی حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است.

راغفر با تاکید بر اینکه حاکمیتِ این تفکر موجب رشد نابرابری‌های اقتصادی – اجتماعی گسترده در کشور شد، گفت: درپی این وضعیت، نابرابری‌های منطقه‌ای به وجود آمد. ببینید بیشترین توجه این سیاست‌ها معطوف به اصحاب قدرت و ثروت است و صاحبان سرمایه هستند که بیشترین نفوذ را در کنترل دولت و سیاست‌های بخش عمومی دارند. این مسئله موجب تمرکز هر چه بیشتر منابع و ثروت در چند کلان شهر می‌شود به طوریکه سایر مناطق از آن مغفول می‌مانند. همین امر هم موجب رشد بی‌سابقه‌ی فساد در داخل کشور شده است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: کم‌توجهی به مناطق حاشیه‌ای کشور و به ویژه مناطق محروم‌تر کشور امروز موجب بروز این بحران‌ها شده است. واگذاری مسئولیت‌های اجتماعی دولت‌ها به بخش خصوصی که هیچ مسئولیتی برای ایجاد زیرساخت‌ها برای خود قائل نیستند سبب شده است که زیرساخت‌ها این چنین در مقابل بحران‌های کنونی آسیب‌پذیر باشند؛ از جمله‌ اینها می‌توان به فقدان سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش، خدمات سلامت، برق و آب و زیر ساخت‌های جاده‌ای کشور اشاره کرد.

راغفر با اشاره به بحران دارو در کشور گفت: امروز مردم مجبورند بسیاری از اقلام دارویی مورد نیاز خود را از ناصرخسرو تهیه کنند در حالیکه این داروها با ارز دولتی وارد می‌شود و باید به قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد. همه‌ی اینها روی نارضایتی عمومی اثر می‌گذارد و بسیار تعیین‌کننده است. این وضعیتِ فاجعه‌بار نشان دهنده‌ی سوءمدیریت گسترده در بسیاری از حوزه‌های مدیریتی کشور است. امروز اینها به بار نشسته و بحران‌هایی که می‌بینیم نتیجه‌ همین سیاست‌هاست.

این اقتصاددان گفت: سال‌هاست در این مورد هشدارهای بسیاری داده شده است اما منافع غارت‌گری گروه‌هایی که در داخل قدرت به چپاول این ثروت‌های ملی پرداختند اجازه نداد این اخطارها و تذکرات شنیده شود. امروز هزینه‌های غفلت از مسئولیت‌های اجتماعی دولت‌ها را مردم پرداخت می‌کنند و بحران‌های کنونی نتیجه‌ همین بی‌توجهی است.


واکنش نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان به تجمعات بی‌آبی


نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: مطالبه‌گری برای حل بحران و تنش آبی بلید به صورت صحیح، عقلایی، قانونی و متمدنانه ادامه یابد تا مردم تمام حق خود را بگیرند.

آیت‌الله محسن حیدری جمعه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: صدای مردم به مسئولان رسیده و امید است وعده‌های آنها به ویژه در خصوص متوقف کردن پروژه‌های انتقال آب و رهاسازی آب برخی سد‌های بالادستی کرخه محقق شود و بحران آب به پایان برسد.

وی افزود: ادامه دادن تجمات به مصلحت مردم نیست، چون موردسوءاستفاده جریانات مشکوک و دشمنان قرار می‌گیرد و کشور‌هایی مانند انگلستان، عربستان وآمریکا، حرکت‌های مجازی و شبکه‌های ضدایرانی مردم را تحریک می‌کنند که نا امنی و هیاهو ایجاد شود.

آیت‌الله حیدری ادامه داد: ناامنی‌ها باعث ریخته شدن خون‌های افراد بی گناه و ورود مسلحانه افراد تجزیه طلب و منافق می‌شود که دود این سرو صدا‌ها به چشم مردم رفته و مشکلات آن‌ها با این تجمعات و اغتشاشات حل نشده بلکه پیچیده‌تر خواهد شد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: عقل و شرع اقتضا می‌کند مردم صف خود را از اغتشاش‌گران جدا کنند تا مسئولان افراد اغشتشاش‌گر را از افراد دارای مطالبات آرام تشخیص دهند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: از آنجایی که آب یک مساله حیاتی است مطالبه‌گری مردم به حق است، مسئولان نیز جواب دادند و اقدامات مثبتی به انجام رسانده‌اند.

وی بیان کرد: سپاه، بسیج و ستاداجرایی فرمان امام خمینی(ره) نیز وارد میدان شده و اقدامات خوبی از جمله اعزام تانکر‌های آب به روستا‌های بی آب انجام شده است.

در پی خشکسالی و تنش آبی در خوزستان جمعی از مردم که بیشتر از قشر کشاورز و دامدار هستند به دلیل نگرانی از وضعیت دام و زمین‌های زراعی خود طی روز‌های گذشته درخواست و مطالبه رهاسازی آب را داشته‌اند.

بر اساس این گزارش، شهرستان دشت آزادگان با مرکزیت شهر سوسنگرد در غرب خوزستان واقع است که رودخانه کرخه از میان این شهرستان عبور می‌کند، در پی کم آبی رودخانه کرخه و برای تامین آب مورد نیاز دامداران و کشاورزان در چند روز گذشته از سد کرخه آب رهاسازی شد.

پس از سه هفته از تنش آبی در شهرستان دشت آزادگان با رهاسازی آب از سد کرخه، روز چهارشنبه آب به رفیع، بستان، سوسنگرد و برخی از نقاط این شهرستان رسید.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها