کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

واکسن در ارمنستان چقدر پای ایرانی ها آب خورد؟


کد خبر : ۸۵۲۲۸دوشنبه، ۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۲:۳۸۱۲۱۲۲ بازدید

هزینه سفر ایرانیان برای دریافت واکسن به کشور ارمنستان و خروج ارز از کشور...
واکسن در ارمنستان چقدر پای ایرانی ها آب خورد؟واکسن در ارمنستان چقدر پای ایرانی ها آب خورد؟

تاخیر واکسیناسیون علیه کرونا در ایران موجب شده است بسیاری که از صبر کردن خسته شده و استرس بیماری به آنها فشار وارد کرده است، راه حل های دیگری را برای حل این مشکل درنظر بگیرند که یکی از آنها سفر به کشورهای اطراف برای تزریق واکسن است.

در شرایطی که بیماری کرونا در دو سال اخیر موجب کاهش گردشگران و در نتجه کاهش درآمد گردشگری برای کشورها شده است، حالا تزریق واکسن کرونا این فرصت را برای برخی کشورها به وجود آورده تا از این راه درآمدهای گردشگری خود را افزایش دهند. ارمنستان نیز با دادن وعده واکسیناسیون رایگان موفق شده است که ایرانیان زیادی را طی یک ماه اخیر در کشور خود پذیرش کند. این کشور چند روز پس از آنکه راهکار خود برای جذب گردشگر حداقل از ایران، را موفق دید، شرطی جدید برای تزریق واکسن پیش پای ایرانیان گذاشت؛ اقامت حداقل ۱۰ روزه!

بنا بر اعلام گمرک، از ابتدای تیر سال جاری تا پایان ۲۵ تیر ماه حدود ۱۴ هزار و چهار نفر به ارمنستان سفر کردند که ۱۰ هزار و ۹۳ نفر آنان از مرز زمینی نوردوز در استان آذربایجان شرقی به سمت این کشور مسافرت کردند.
در این مدت ۳۵ پرواز نیز از فرودگاه امام (ره)، ۳۹۱۱ مسافر را به مقصد ارمنستان منتقل کرده است.

اما هزینه سفر ایرانیان برای دریافت واکسن به کشور ارمنستان، شاید از جیب مسافران تامین شود اما این نکته را نیز باید در نظر گرفت که این سفر موجب خروج ارز زیادی از کشور می شود.

هزینه های دلاری سفر به ارمنستان

گشتی در سایت های گردشگری نشان می دهد که توصیه به مسافران ارمنستان، داشتن دلار در این سفر است. هرچند که به آنها گفته می‌شود که مقداری درام _ واحد پول ارمنستان_ را نیز به همراه داشته باشند. در حال حاضر ارزش هر دلار معادل ۴۹۵.۷۸ درام ارمنستان است.

هزینه سفر ۱۰ روزه ایرانیان به ارمنستان

ما در این گزارش به هزینه های مسافر برای خروج از ایران نمی پردازیم. هدف ما محاسبه مبلغی است که هر مسافر در کشور ارمنستان برای اقامت ۱۰ روزه هزینه می کند. در این گزارش سعی می کنیم ارزان ترین های قابل قبول را برای مسافران دریافت واکسن محاسبه کنیم.

هزینه رسیدن از مرز ایران به ایروان و هزینه اقامت

گفته می شود برای رسیدن از مرز نوردوز به ایروان استفاده از سواری دربست هزینه حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ دلاری دارد که با تقسم مثلا بر تعداد ۳ مسافر هزینه آن به حدود ۴۰ دلاری برای هر مسافر می رسد. حدود ۱۰ هزار نفر از مسافران نیز تاکنون به صورت زمینی اقدام به ورود به کشور ارمنستان کرده اند. ما به دلیل آنکه حدود ۴ هزار مسافر نیز به صورت هوایی وارد ارمنستان شده اند و همچنین به دلیل آنکه شاید تعداد مسافران در یک خودرو بیشتر باشد و همچنین شاید چانه زدن این رقم را کم کند تنها یک بار این رقم را محاسبه کردیم و هزینه برگشت همین مسیر را در نظر نگرفتیم.

البته برای رسیدن از فرودگاه تا مرکز شهر ایروان، هزینه اتوبوس و تاکسی کمتر از یک دلار است.

برای اقامت ۱۰ روزه در این سفر باید مکانی را برای اقامت، در نظر گرفت. متوسط قیمت را در نظر گرفته ایم. برای هر شب اقامت در این هتل ها با کیفیت قابل قبول در مرکز شهر باید ۵۰ دلار هزینه شود که ۱۰ شب اقامت در این هتل ها به طور متوسط ۵۰۰ دلار هزینه برای مسافران در بر دارد.

اما اگر مسافران هاستل _ اتاقی که با مسافران دیگر در آن شریک هستید_ اجاره کنند هزینه های آنها به طور متوسط به شبی ۱۰ دلار می رسد که هزینه اقامت را طی ۱۰ شب به یک پنجم کاهش می دهد.

اما از آنجا که اقامت در هاستل ها در کنار سایر مسافرانی که شاید نشناسید برای خیلی ها جذاب نیست باید به سراغ گزینه دیگر یعنی اقامت در آپارتمان های ایروان برویم. اقامت در آپارتمان ها با توجه به شرایط آنها به طور متوسط هر شب حدود ۶۰ دلار برای ساکنان هزینه در بردارد که اگر تعداد همراهان یک سفر رو حداقل ۳ نفر در نظر بگیریم این هزینه برای هر نفر به ۲۰ دلار می رسد که هزینه ۱۰ شب آن ۲۰۰ دلار برای هر فرد خواهد شد.

هزینه خورد و خوراک و حمل و نقل

هزینه خورد و خوراک را نیز با توجه به متوسط قیمت رستوران های ایروان در هر وعده حدود ۵ دلار محاسبه کردیم که دو وعده شام و ناهار حدود ۱۰ دلار خواهد شد. همچنین اگر یک دلار نیز برای هزینه صبحانه در نظر بگیریم طی ۱۰ روز هزینه خورد و خوراک مسافران ارمنستان فقط برای وعده های اصلی حدود ۱۱۰ دلار خواهد بود. اگر روزانه حدود یک دلار هم هزینه خرید آب و میان وعده ای سبک رو نیز محاسبه کنیم، این عدد به ۱۲۰ دلار خواهد رسید.

اگرچه گفته می شود هزینه های حمل و نقل در ارمنستان کم است و حتی با پای پیاده می توان برخی مسیرها را طی کرد اما ما روزانه هزینه یک دلاری را نیز برای حمل و نقل بنا بر مقتضیات محاسبه کردیم. به این نحو طی ۱۰ روز ۱۰ دلار هم برای حمل و نقل از سوی هر مسافر هزینه می شود.

همچنین باید در نظر گرفت که این مسافران دوست دارند از چند مکان گردشگری ارمنستان نیز دیدن کنند. حدود ۱۵ دلار نیز هزینه خرید بلیت دیدار از برخی موزه های و مکان های معروف ارمنستان است. ۵ دلار را نیز برای هزینه های پیش بینی نشده که احتمالا در این ۱۰ روز به وجود آید در نظر گرفتیم.
محاسبات خود را در اینجا به پایان می رسانیم بدون احتساب خرید برای خود و خرید سوغاتی برای اطرافیان.

چند دلار هزینه می شود؟

به این ترتیب هزینه هر مسافر که به صورت شخصی به این کشور مسافرت کرده است برای ۱۰ روز اقامت در این کشور در کمترین حالت حدود ۳۵۰ دلار برای مسافران هوایی و حدود ۳۹۰ دلار برای مسافران زمینی خواهد بود.
حال اگر در هتل اقامت کنید این هزینه به ۴۲۰ دلار برای هر نفر مسافر که به صورت زمینی به ارمنستان مسافرت کرده است، می رسد.

۱۴ هزار نفر طی تیر ماه به ارمنستان مسافرت کرده اند که به این ترتیب با شیوه مسافرت زمینی و اقامت در آپارتمان اجاره ای، حدود ۵ میلیون و ۴۶۰ هزار دلار طی یک ماه از کشور خارج شده است. محاسبه این رقم با احتساب اقامت در هتل به حدود ۵ میلیون و ۸۸۰ هزار دلار خواهد رسید که ما همان ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار را محاسبه می کنیم.

این رقم تنها برای یک بار سفر به کشور ارمنستان است. مسافران برای دریافت دوز دوم باید یک بار دیگر بعد از گذشت مدت زمان فاصله دو دوز واکسن وارد ارمنستان شوند که به این تریب میزان خروج ارز را به ۱۱ میلیون دلار برای همین تعداد از مسافران می رساند.

اگر قیمت هر دلار را حدود ۲۵ هزار تومان محاسبه کنیم هزینه یک بار سفر ارزان شخصی به این کشور حدود ۹ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان فقط در ارمنستان خواهد بود. البته باید هزینه عوارض خروج از کشور و قیمت بلیت هواپیما یا اتوبوس و یا هزینه سفر با ماشین شخصی را نیز در کشور را به آن اضافه کنیم.

یکی از فعالان حوزه گردشگری نیز در این مورد به همشهری آنلاین گفت: کمترین هزینه برای کسانی که به ارمنستان سفر می کنند برای ۵ روز اقامت در این کشور حدود چهار و نیم میلیون تا ۵ میلیون تومان است. به شرطی که بسیاری از خدمات را از ورودی شهر دریافت کنند و خرید اضافه ای نیز انجام ندهند.

البته باید به حضور ایرانیان در صف دریافت واکسن نیز اشاره کرد و اینکه تضمینی داده نشده است که مسافران با این تعداد روز از اقامت حتما موفق به دریافت واکسن شوند آنها تنها مجاز به دریافت واکسن رایگان می شوند. همچنین باید توجه کرد که اکثر کسانی که برای دریافت واکسن از کشور خارج می شوند، وضعیت مالی بهتری از عموم مردم دارند و به احتمال بسیار زیاد بیش از رقم‌های عنوان شده در این گزارش در کشور ارمنستان هزینه خواهند کرد که به ترتیب ارز بیشتری از کشور برای دریافت واکسن رایگان از کشور خارج خواهد شد.

همچنین هزینه ارزان ترین تورهای ۱۰ روزه به این کشور که شامل پرواز، هتل، ترانسفر و بیمه مسافرتی حدود ۱۲ میلیون تومان برای هر نفر است.

به گفته سید روح الله لطیفی سخنگوی گمرک، از نوزدهم تیرماه، تعداد خروجی مسافر از این مرز به سمت ارمنستان به شکل چشمگیری کاهش یافت.

گفتنی است؛ دولت ارمنستان شرط اقامت ۱۰ روز را برای ورود گردشگران و بهره‌مندی از تزریق واکسن کرونا از ۲۴ تیرماه اعلام کرده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها