کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تشریح دلایل کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس


کد خبر : ۸۴۴۱سه شنبه، ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۸:۵۴۲۸۶۷ بازدید

رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس یکی از دلایل اصلی کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن را کاهش تقاضا برای این اوراق در پی رکود حاکم بر بازار مسکن عنوان کرد.

علیرضا توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در خصوص دلایل کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن در بازارهای فرابورس ایران گفت: در چند ماه گذشته قیمت این اوراق به حدود رقم 100 هزار تومان هم رسید که خوشبختانه این روزها هر ورقه اوراق تسهیلات مسکن زیر قیمت 80 هزار تومان معامله می شود.

رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس افزود: دلیل اصلی ریزش قیمت این اوراق، کاهش حجم تقاضای خرید است که به زیر 300 میلیارد تومان در ماه رسیده و اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس با مازاد عرضه روبرو شده است.

وی در ادامه با بیان این که از دیماه سال گذشته تا چند ماه پیش تقاضا برای خرید اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس بر عرضه پیشی گرفته بود گفت: پیش از این، بانک مسکن بطور متوسط و ماهانه 317  میلیارد تومان اوراق  تسهیلات مسکن منتشر می کرد و مقدار تقاضای این اوراق نیز بطور متوسط و ماهانه  192 میلیارد تومان بوده است و این حکایت از مازاد عرضه به میزان 125 میلیارد تومان در ماه بود. اما از دی ماه 92 و همزمان با افزایش مبلغ وام مسکن از 20 به 35 میلیون تومان، تفاضای وام به شدت افزایش یافت و متوسط تقاضای ماهانه تسهیلات از 192 میلیارد تومان به بیش از 560 میلیارد تومان در ماه رسید.
رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس اضافه کرد: این افزایش تقاضا به حدی بود که با وجود افزایش حجم اوراق منتشره توسط بانک مسکن از 317 به  بیش از 432 میلیارد تومان در ماه، پاسخگوی تقاضای 560 میلیارد تومان در ماه نبوده و همین مساله سبب افزایش شدید قیمت اوراق حق تقدم تسهیلات در بازار شده بود.

وی پیش بینی کرد: با توجه به این که در حال حاضر رکود بر فضای مسکن در کشور حاکم است، به نظر می رسد این کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن ادامه داشته باشد و شاهد افزایش دوباره و هیجانی قیمت این اوراق در ماه‌های پیش رو نباشیم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها