کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آخرین نظرسنجی انتخابات ریاست جمهوری منتشر شد


کد خبر : ۸۳۷۹۷سه شنبه، ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۲:۴۲۲۰۷۶۷ بازدید

هرچند شاید کسی باور نکند که محسن رضایی به عنوان رقیب سید ابراهیم رئیسی به مرحله دوم رقابت ها برود اما نظرسنجی‌ها چنین ایده ای را بعید نمی‌داند.

zjvspdu87hzn78heqvn8.jpg

هرچند شاید کسی باور نکند که محسن رضایی به عنوان رقیب سید ابراهیم رئیسی به مرحله دوم رقابت ها برود اما نظرسنجی‌ها چنین ایده ای را بعید نمی‌داند.

موج دهم نظرسنجی انتخاباتی ایسپا به صورت مصاحبه حضوری در میادین و معابر شهرها و روستاهای کشور با تعداد نمونه ۵۱۲۱ نفر در روزهای ۱۹ و ۲۰ خرداد ماه پس از مناظره دوم انجام شد. نرخ پاسخگویی در نظرسنجی حضوری برابر با ۵۱ درصد بوده است.

مشخصات جمعیت شناختی

۵۰.۱ درصد پاسخگویان مرد و ۴۹.۹ درصد زن هستند. ۲۶.۲ درصد پاسخگویان در رده سنی ۱۸ تا ۲۹ سال، ۴۷.۲ درصد در رده سنی ۳۰ تا ۴۹ سال و ۲۶.۷ درصد در رده سنی ۵۰ سال و بالاتر هستند. ۲۴.۱ درصد مجرد، ۶۹.۸ درصد متاهل و ۶ درصد بدون همسر بر اثر طلاق یا فوت همسر هستند. ۳۸.۲ درصد پاسخگویان در مراکز استان، ۳۵.۹ درصد در شهرهای کوچک‌تر و ۲۵.۹ درصد در روستاها سکونت دارند.

تماشای مناظره دوم انتخاباتی

از کل پاسخگویان پرسیده شد: «روز سه‌شنبه دومین مناظره بین نامزدهای ریاست جمهوری برگزار شد. آیا شما این مناظره را دیدید؟» نتایج نشان می‌دهد ۳۷ درصد از پاسخگویان مناظره دوم را تماشا کردند و در مقابل ۶۳ درصد به این سوال پاسخ منفی داده‌اند.

مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری

شهریور ۱۳۹۹ تا ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ در مجموع ۱۰ موج نظرسنجی انتخاباتی با جامعه آماری افراد بالای ۱۸ سال کل کشور اجرا شد (هشت موج به شیوه مصاحبه تلفنی با اندازه نمونه تقریبی ۱۵۰۰ نفر و دو موج به شیوه مصاحبه حضوری در میادین و معابر با اندازه نمونه ۵۱۲۰ نفر). آخرین برآورد ایسپا از مشارکت شهروندان در انتخابات ر تمایل به مشارکت قطعی در انتخابات در مراکز استان‌ها 33.1 درصد، در سایر شهرها 45.1 درصد و در روستاها 47 درصد است. 40.9 درصد مردان و 41.2 درصد زنان گفته‌اند قطعاً در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو مشارکت می‌کنند. 31.7 درصد پاسخگویان در گروه سنی 18 تا 29 سال، 38.6 درصد در گروه سنی 30 تا 49 سال و 54.4 درصد پاسخگویان در گروه سنی 50 سال به بالا گفته‌اند قطعاً در انتخابات ریاست‌جمهوری مشارکت می‌کنند. 44 درصد افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی و 35.3 درصد افراد دارای تحصیلات دانشگاهی گفته‌اند قطعاً در انتخابات پیش رو رای خواهند داد.

آراء احتمالی به کاندیداها

در سوالی از کسانی که گفتند در انتخابات شرکت می‌کنند، پرسیده شد: «برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، نامزد مورد نظرتان برای رای دادن را انتخاب کرده‌اید یا خیر؟» ۶۸.۳ درصد از پاسخگویانی که در انتخابات مشارکت می‌کنند گفتند، نامزد مورد نظر را انتخاب کرده‌اند و در مقابل ۳۱.۷ درصد هنوز نامزد مورد نظرشان را انتخاب نکرده‌اند. از افرادی که در انتخابات مشارکت می‌کنند (فارغ از اینکه نامزد نهایی خود را انتخاب کرده‌اند یا انتخاب نکرده‌اند) پرسیده شد: «اگر الان انتخابات برگزار شود به چه کسی رای می‌دهید؟»

از میان افرادی که در انتخابات شرکت می‌کنند (فارغ از اینکه نامزد نهایی خود را انتخاب کرده‌اند یا انتخاب نکرده‌اند)، ۶۳.۶ درصد ابراهیم رئیسی، ۷.۱ درصد محسن رضایی، ۳.۵ درصد سعید جلیلی، ۳.۱ درصد عبدالناصر همتی، ۲.۸ درصد امیرحسین قاضی زاده هاشمی، ۲.۱ درصد علیرضا زاکانی و ۰.۹ درصد محسن مهرعلیزاده را برگزیده‌اند. ۱۷ درصد به این سوال پاسخ ندادند.

از میان افرادی که در انتخابات شرکت می‌کنند و نامزد مورد نظرشان را انتخاب کرده‌اند، ۶۵.۸ درصد ابراهیم رئیسی، ۶.۹ درصد محسن رضایی، ۳.۴ درصد سعید جلیلی، ۲.۸ درصد عبدالناصر همتی، ۲.۸ درصد امیرحسین قاضی زاده هاشمی، ۲ درصد علیرضا زاکانی و ۰.۷ درصد محسن مهرعلیزاده را برگزیده‌اند. ۱۵.۶ درصد افراد به این سوال پاسخ نداده‌اند. از افرادی که تمایل به شرکت در انتخابات دارند پرسیده شده است «تا چه اندازه ممکن است تصمیم خود را در رای به کاندیدای مورد نظرتان تغییر دهید؟» از بین افرادی که نامزد مورد نظر خود را انتخاب کرده‌اند، ۷۴ درصد گفته‌اند به هیچ وجه نظرشان را تغییر نمی‌دهند و در مقابل ۲۲.۱ درصد گفته‌اند ممکن است نظرشان را تغییر دهند. 3.۹ درصد نیز گفته‌اند نمی‌دانند یا به این پرسش پاسخ نداده‌اند. یافته‌ها نشان می‌دهد 81.6 درصد کسانی که انتخاب خود را کرده‌اند و به ابراهیم رئیسی رای خواهند داد، گفته‌اند به هیچ‌جه نظرشان را تغییر نمی‌دهند. این میزان در میان رای‌دهندگان به محسن رضایی 65.2 درصد است.

کسانی که در سال ۱۳۹۶ به آقای روحانی و آقای رئیسی رای دادند

۶۸.۱ درصد افرادی که در سال ۹۶ به ابراهیم رئیسی رای داده بودند قطعاً در انتخابات پیش‌رو شرکت خواهند کرد. در مقابل ۴۲.۶ درصد افرادی که سال ۹۶ به حسن روحانی رای داده‌اند گفته‌اند قطعاً در انتخابات ریاست‌ جمهوری ۱۴۰۰ مشارکت می‌کنند. از بین افرادی که در سال ۱۳۹۶ به حسن روحانی رای داده‌اند و اکنون گفته‌اند قصد شرکت در انتخابات پیش رو را دارند، ۶۰.۵ درصد به ابراهیم رئیسی رای می‌دهند، ۹.۱ درصد این افراد به محسن رضایی و ۵.۴ درصد به عبدالناصر همتی رای خواهند داد. از بین افرادی که در سال ۱۳۹۶ به ابراهیم رئیسی رای داده‌اند و اکنون گفته‌اند قصد شرکت در انتخابات پیش رو را دارند، ۷۸.۳ درصد به ابراهیم رئیسی رای می‌دهند.

تمایل به مشارکت در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا

از شهروندان پرسیده شده است «همان طور که می‌دانید همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شوراهای شهر و روستا هم برگزار خواهد شد. شما برای شرکت در انتخابات شوراها چه تصمیمی گرفته‌اید؟». 41.2 درصد کل پاسخگویان گفته‌اند قطعاً در انتخابات شوراها شرکت خواهند کرد و 7.5 درصد گفته‌اند به احتمال زیاد در این انتخابات شرکت خواهند کرد. 12.7 درصد هنوز هیچ تصمیمی نگرفته‌اند، 5.7 درصد به احتمال کم در این انتخابات شرکت می‌کنند و 32.4 درصد نیز گفته‌اند به هیچ وجه در انتخابات شوراها شرکت نمی‌کنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها