کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بایدن نخستین سفر خود به اروپا را با هشدار به روسیه آغاز کرد


کد خبر : ۸۳۶۲۶پنجشنبه، ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶:۱۰۳۶۴۴ بازدید

جو بایدن که برای نخستین بار در کسوت رئیس جمهوری آمریکا به خارج از کشور سفر کرده است، روز چهارشنبه 19 خرداد پس از ورود ...
بایدن نخستین سفر خود به اروپا را با هشدار به روسیه آغاز کردبایدن نخستین سفر خود به اروپا را با هشدار به روسیه آغاز کرد

جو بایدن که برای نخستین بار در کسوت رئیس جمهوری آمریکا به خارج از کشور سفر کرده است، روز چهارشنبه 19 خرداد پس از ورود به بریتانیا ضمن تأکید بر پایبندی تزلزل‌ناپذیر کشورش به ناتو، به روسیه هشدار داد که در صورت انجام فعالیت‌های زیان‌آور با پیامدهای «محکم و هدفمند» روبرو خواهد شد.

بایدن که قرار است هفته آینده پس از نشست‌های جداگانه با رهبران ناتو، گروه ۷ و اروپا با رئیس جمهوری روسیه دیدار کند، در جریان سخنرانی برای حدود هزار سرباز آمریکایی و خانواده‌های آنها در یک پایگاه هوایی در بریتانیا گفت که پیام روشنی به ولادیمیر پوتین می‌دهد.

رئیس جمهور دموکرات آمریکا در آغاز سفر هشت روزه خود به اروپا گفت: «ما دنبال درگیری با روسیه نیستیم. ما خواهان رابطه‌ای پایدار و پیش‌بینی‌پذیر هستیم [...] اما من صریح و روشن گفته‌ام که اگر دولت روسیه به فعالیت‌های زیان‌آور بپردازد، ایالات متحده با روشی محکم و هدفمند پاسخ خواهد داد.»

بایدن گفت مصمم است پس از چهار سال سنگین دوران دونالد ترامپ، ریاست جمهوری پیشین آمریکا که سیاست تعرفه‌‌ای او و خروجش از معاهدات جهانی، روابط با متحدان بزرگ را متشنج کرد، روابط میان دو سوی اقیانوس اطلس را مجدداً بازسازی و پیوندهای خود را دوباره برقرار کند.

بایدن با بیان اینکه این نخستین سفر او به خارج از کشور به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده است، در حالی که با سربازان به سلامتی هم می‌نوشیدند، گفت: «من به نشست گروه ۷ و وزیران ناتو می‌روم و سپس با آقای پوتین ملاقات می‌کنم تا به او بگویم که چه چیزی را من می‌خواهم که او بداند.»

وی افزود: «در هر مرحله از سفر، ما می‌خواهیم روشن کنیم که ایالات متحده بازگشته است و دموکراسی‌های جهان در کنار هم ایستاده‌اند تا با سخت‌ترین چالش‌ها و موضوعاتی که برای آینده بیشترین اهمیت را دارند، مقابله کنند.»

بایدن هنگام عزیمت به اروپا به خبرنگاران گفته بود كه از جمله اهداف وی «تقویت اتحاد» است و برای پوتین و چین روشن ساخته بود كه اروپا و ایالات متحده با یکدیگر پیوند محکمی دارند.»

نشست بایدن با پوتین در ژنو در روز ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد) اوج این سفر خواهد بود، زیرا فرصتی است برای ایالات متحده تا به طور مستقیم در برابر هدایتگر اصلی حکومت روسیه نگرانی خود را در مورد حملات باج‌افزارهای روسی، تجاوزات مسکو علیه اوکراین و موضوعات دیگر ابراز کند.

در همین حال از میان تحولاتی که روابط آمریکا و روسیه را بیش از پیش متشنج کرده تازه‌ترین تصمیم دستگاه قضایی روسیه است که روز چهارشنبه گروه‌های مرتبط با الکسی ناوالنی، منتقد زندانی کرملین را «افراطی» خوانده و آنها را «غیرقانونی» اعلام کرد. وزارت امور خارجه ایالات متحده با محكوم كردن این تصمیم گفت كه روسیه با این تصمیم «در واقع علیه یكی از معدود جنبش‌های سیاسی مستقل باقیمانده در این كشور اعلام جرم کرده است».

جو بایدن در گفتگو با نظامیان آمریکایی مستقر در پایگاه نیروی هوایی سلطنتی میلدنهال، در حالی که یک پرچم بزرگ آمریکا در پشت سرش قرار داشت، بر پایبندی ایالات متحده به اتحاد با پیمان اطلس شمالی تأکید کرد اما گفت که ناتو به نوسازی و گسترش توانایی‌های خود در زمینه سایبری نیاز دارد.

ظاهرا رئیس جمهوری آمریکا به جز این، برای نشان دادن حسن نیت به اروپا رفته است. سه منبع آگاه در این زمینه به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که بر اساس برنامه‌ریزی قبلی، قرار است آمریکا اعلام کند که طی دو سال آینده ۵۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا را از شرکت فایزر-بیون‌تک خریده و به حدود ۱۰۰ کشور اهدا می‌کند. انتظار می‌رود که بایدن روز پنجشنبه این موضوع را اعلام کند.

آمریکا همواره با این انتقاد روبرو بوده که دسترسی کشورها به ذخایر اولیه واکسن‌های مرغوب کرونا را محدود کرده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها