کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چرا مذاکرات وین برای نفت مهم است؟


کد خبر : ۸۲۸۲۵شنبه، ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۲:۲۸۴۰۱ بازدید

یک کارشناس حوزه انرژی گفت: طی سال‌های تحریم، در بخش بالادست صنعت نفت نه سرمایه‌گذاری چندانی شده و نه تجهیزات بروز مورد نیاز ...

یک کارشناس حوزه انرژی گفت: طی سال‌های تحریم، در بخش بالادست صنعت نفت نه سرمایه‌گذاری چندانی شده و نه تجهیزات بروز مورد نیاز تامین شده، بنابراین اگر مسیر روابط ایران با دنیا باز شود مخازنی که نیمه کاره مانده‌اند تکمیل و توسعه داده می‌شوند.

بهروز نامداری در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به تاثیر مثبت مذاکرات وین بر توسعه میادین نفت و گاز اظهار داشت: مذاکرات وین علاوه بر اینکه موضوعات هسته‌ای را به سرانجام خواهد رساند و تمرکز جامعه جهانی را از ما برمی‌دارد، برای سایر بخش‌ها و مهمترین آنها نفت هم تاثیرات مثبتی را به همراه خواهد داشت.

وی افزود: طی سال‌های تحریم، در بخش بالادست صنعت نفت نه سرمایه‌گذاری چندانی شده و نه تجهیزات بروز مورد نیاز تامین شده، بنابراین اگر مسیر روابط ایران با دنیا باز شود سرمایه و تکنولوژی روز دنیا را از شرکت‌های دارای رتبه در رنکینگ جهانی وارد می‌کنیم و مخازنی که نیمه کاره مانده‌اند تکمیل و توسعه داده می‌شوند و راندمان برداشت از میادین را به میزانی که باید، می‌رسانیم. 

این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: در واقع می‌توانیم پول و تکنولوژی را باهم عجین کرده و فعالیت‌های عملی روی زمین را به سرانجام برسانیم، ما تاکنون با تکنولوژی قدیم با وجودی که پول زیادی تزریق کردیم با بازدهی کم نفت را به توسعه رساندیم، در صورتی که اگر دانش روز دنیا با سرمایه وارد کشور شود، می‌توانیم در مدت کمی و با هزینه کمتر به اهداف خود برسیم.

وی در ادامه با اشاره به تاثیر احیای برجام بر تسهیل در امور فروش نفت و گاز گفت: البته فروش نفت‌خام چندان پیچیده نیست کالایی است که اگر تخفیف دهیم، خریدار آن پیدا می‌شود. ضمن اینکه مسیرهای زیادی برای فروش آن وجود دارد ولی برخی منابع هیدروکربوری مثل گاز طبیعی نحوه فروش، قراردادها بازارهای پیچیده و دشواری داردند و نیاز به فراهم شدن ملزومات و بسترهای خاصی است که شرایط تعامل در سیاست بین‌الملل بخش مهم آن است.

نامداری خاطرنشان کرد: مثلا بیش از 15 سال است که توسعه ال‌ان‌جی معطل مانده و‌ عملا تحریم هستیم، این صنعت به سرمایه و تکنولوژی مدرن و بروز  دنیا نیاز دارد و‌ هم اینکه فروش آن به روابط و تعامل بین‌المللی متصل است. 

وی ادامه داد: در صورت حصول نتیجه مثبت در مذاکرات هم به صورت مسکن مقطعی تاثیرگذار خواهد بود و هم long term مسائل ما را حل می‌کند، به هر حال آنچه اهمیت دارد اینکه در پی نتایج مثبت مذاکرات وین برای صنعت گاز هم می‌توان چشم‌انداز مناسبی دید، حتی پروژه‌های صادرات گاز از خط لوله را نیز می‌توانیم اجرایی کنیم و هرچه سریع‌تر وارد بازار بین‌المللی گاز شویم و این به نفع ما است، چراکه بازارهای نوظهور از جمله هند به شدت به این منبع انرژی نیاز دارند و ما نیز باید از این فرصت استفاده کنیم.

 این کارشناس حوزه نفت با بیان اینکه از جمله آثار کوتاه‌مدت اجرایی شدن برجام اینکه نفت بیشتری را روانه بازار خواهیم کرد، گفت: کما اینکه هم‌اکنون نیز که گمانه‌های مثبتی مشاهده می‌شود طبق آمارهای معتبر بین‌المللی، شرکت نفت توانسته بخش زیادی از نفت را به بازار روانه کرده و بخشی از سهم از دست‌رفته را بازپس بگیرد. 

وی یادآور شد: اگر مسائل ما در کلان قضیه حل شود در حوزه پالایشگاهی و از جمله دستیابی به سهم بیشتری از محصولات پالایشگاه‌ها نیز موفق عمل می‌کنیم و پالایشگاه‌هایی که فرسوده شده و یا نیاز به تجهیز دارند به راندمان مطلوب رسانده و روند توسعه را تسریع می‌کنیم.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها